Per13 0 Postad igår kl 13:40 Behöver råd kring en aq170. Motorn går jämnt och fint på tomgång / låg fast och går att gasa upp i friläge men med växel i blir den tung och vill dö! Bränsle tar vi från en dunk bredvid motorn då den fasta tanken inte är ren, 98oktan med blytillsats. Några tips vart jag kan börja leta. Med vänlig hälsning, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 270 Postad igår kl 13:52 Hej. Rengjort förgasarna ordentligt? Funkar accelerationspumparna? Bytt brytare och ev andra tänddelar? Tändningsinställning? För stor propeller eller lina i propellern? Ingemar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 259 Postad igår kl 14:40 (redigerade) Hej Har problemet kommit helt plötsligt eller smygande? Stannar den eller har tendens att stanna när du lägger i fram eller back? Oljud från drev/drivlina? Kollat/rengjort förgasarna? Bytt bränslefilter? Original tändsystem med brytare? Kollat tändstift, tändkablar, fördelare mm.? Tagit kompressionsprov? Går den på alla? Kolla genom att ta bort en tändkabel i taget (och sätt tillbaka) samt lyssna på motorns gång och kolla varvräknare om det blir mer ojämn gång eller varvtalsförändring. Har för mig att B30 käkar lyftare/kamnock men kommer inte ihåg riktigt vilken/vilka cylindrar det var på och detta händer om den går mycket på låga varvtal. Kolla genom att lyfta av ventilkåpan och dra runt motorn 2 fulla varv och kolla höjden på ventilfjädern när resp. ventil är fullt öppen. Avviker någon/några ventiler för mycket kan det vara så. OBS håll koll på om det är insug- resp. avgasventil som mäts då ev. lyfthöjd kan variera mellan insug och avgas. Är väl vad jag kan komma på just nu, "rödblockspecialisterna" här på MG har säkert fler tips. Mvh Pär Redigerad igår kl 14:40 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 283 Postad 18 timmar sedan Börja med tändningen. Spel och status på brytaren ok? Jämför med kamvinkeln. Fungerar centrifugalslungorna som det ska? Rätt grundinställning, kontrollera enligt bok vid förhöjt varv. Om detta är ok kontrollera att tändkablar anslutits rätt, följer tändföljden (153624) moturs rotation har jag för mig. Har fördelaren varit urplockad? Övriga gissningar kan säker ställa till det men efter tändning kommer bränsle/luft injustering. B30 mycket robust maskin känner ej till några problem kring lyftare, vipparmar. Inte på min tid dock AQ165 och B30 i en rostig 164a. Stabil tändning? Kika på 123 ignition, då behöver man inte oroa sig för framtida ev tändproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser