Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Peter_K

Inför Lidingö Runt..?

Rekommendera Poster

Om man skulle få för sig att segla Lidingö Runt i år (jag sjösätter tidigt, seglingen är rätt sent), och man vill tuffa upp kvällen innan - var brukar man lägga sig? Finns det något "läger" där alla samlas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag vet. De flesta tuffar dit på morgonen. Ett problem är ju att inte finns så många ställen i närheten av starten. Men det beror ju lite på båttyp vad som funkar... När jag seglade J80 brukade vi ringa och fråga om vi fick ligga på Vikingarnas vilket brukade gå bra.

Med X35an har vi legat på Lidingövarvet eller Sticklinge Udde och sen kört runt hela ön på morgonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag vet. De flesta tuffar dit på morgonen. Ett problem är ju att inte finns så många ställen i närheten av starten. Men det beror ju lite på båttyp vad som funkar... När jag seglade J80 brukade vi ringa och fråga om vi fick ligga på Vikingarnas vilket brukade gå bra.

Med X35an har vi legat på Lidingövarvet eller Sticklinge Udde och sen kört runt hela ön på morgonen.

 

Hmmm... i så fall är nog Fjäderholmarna mer aktuellt för min del tror jag, för det blir på rätt sida bron... men det verkar sjukt om man inte har ägnat några tankar kring detta från arrangören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för många båtar att fixa för arrangörerna…. jag har frågat.

 

Eftersom jag är med i SXK har jag ringt till Hundudden och frågat varvsansvarig. Det har funkat utom ett år när jag ringde för sent… alla platser var upptagna sa han då.

 

Däremot i närbelägna Navishamnen har det varierat stort med hamnkapten säger mina kompisar. Några år vara det en självklarhet att få ligga där över natten, utanpå andra båtar och hur som...

Medan andra år var det helt förbjudet, ett år la de fysiskt loss båtarna på kvällskvisten ( där det fanns folk i, inte de som var tomma. ) Skapade väl inte nya kompisar om jag säger så?

 

Så det är inte helt enkelt. Jag som alltid sovit över i båten kan bara säga att min känsla är att de flesta båtar är tomma över natten. Fjäderholmarna är en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att bristen på kringarrangemang gjorde att det hela kändes betydligt krångligare och tristare helt plötsligt. Att ta ledigt fredagen, tuffa in de 30 M jag har till starten för att sedan försöka ordna tilläggning två nätter och sedan tuffa hem igen utan något ordnat för- och efterhäng gör att det inte riktigt känns värt att delta.

 

Tror detta är orsaken till att deltagandet minskar också. Idag krävs mer; se Hyundai Cup eller Ornö Runt som är tok-populära och har bra tänk omkring arrangemanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att bristen på kringarrangemang gjorde att det hela kändes betydligt krångligare och tristare helt plötsligt. Att ta ledigt fredagen, tuffa in de 30 M jag har till starten för att sedan försöka ordna tilläggning två nätter och sedan tuffa hem igen utan något ordnat för- och efterhäng gör att det inte riktigt känns värt att delta.

 

Tror detta är orsaken till att deltagandet minskar också. Idag krävs mer; se Hyundai Cup eller Ornö Runt som är tok-populära och har bra tänk omkring arrangemanget.

Jag håller med. Och dessutom tycker jag att seglingen i sig oftast inte varit så kul. Vi kommer inte köra LR i år utan lägger dagen på att träna istället. Det ger oss mer pang för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lidingö Runt är sjukt tråkigt race vad gäller kringarr - det finns inga öht. Seglingen i sig är inte heller superkul IMHO. 

 

Vi låg på Fjäderholmarna den enda gången vi körde det. Dimmigt som fan så blev inte mkt sömn med all trafik som blåste i mistlurar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sjukt synd att Lidingö Runt - som jag vågar påstå är en av de klassiska stora kappseglingarna - har hamnat där. Kanske lever man på namnet fortfarande, vad vet jag, och tycker att det räcker.

Får hoppas på uppryckning från arrangörer om några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...