Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Thomas-1

Nyhet: skrovform á la "petestep"?

Rekommendera Poster

"Petestep" sägs reducera bränsleförbrukningen radikalt och även ge snabba planande båtar andra goda egenskaper. (Får själv - som enbart lakansvädrande slöseglare - nästan litet aprilskämts-vibbar men detta verkar lanseras Seriöst med stor Bokstav?)
I DENNA MG-ARTIKEL finns en länk och i den hittas även en filmsnutt.

Vad skall man då tro om allt detta?

Tänkte mig att detta med planande båtars skrovform testats och labbats med såpass grundligt att inga förbättringar av den digniteten var tänkbara. Och visst har väl idéer som i alla fall påminner om detta testats förut, finns väl många YouTube-klipp på diverse mer eller mindre lyckade konstruktioner för att förbättra planande båtars egenskaper?

Vete fasen, sätt gärna igång att spåna litet kring detta för jag är nyfiken av mig! :)
[Går i.o.f.s. att kommentera direkt i den länkade MG-artikeln men men. (Skulle det eventuellt bli en bra och livad diskussion här så kan man väl bara lägga en länk hit i det kommentarsfältet, vore riktigt kul om det gick att locka hit nåt inlägg från någon av (de tydligen svenska?) upphovsmännen bakom patentet!?)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer alltid nya saker hela tiden. Jämför med bilindustrin, formel 1 bilar förändras ju inför varje säsong, varför skulle inte båttekniken förfinas även den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Snabba motorbåtar är en ganska ny uppfinning, och nya material skapar ständigt nya möjligheter till tekniska lösningar. Att tro att allt är uppfunnet... det var väl någon som ville stänga amerikanska patentverket för 100 år sedan eftersom alltbredan var uppfunnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som tror sig ha sett det mesta ska nog tänka om, om personen i fråga kan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...