Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Garpen61

Ni som satt i ny 4,3 liters motor med nytt tråg, oljebyte...

Rekommendera Poster

Jag har ett bekymmer när jag ska byta olja i min motor.

 

Med den gamla motorn i kunde jag komma åt bottenpluggen i oljetråget och därmed veta att att jag fått ur all olja. Dessutom fanns det en fungerande oljesticka

Men med den nya är det omöjligt, så det blir att pumpa.

 

Det går ju bra, men jag får inte ur all olja. Sen vet jag ju inte om motorn drar lite olja vilket gör att det är svårt att veta den exakta mängden som ska i efter en pumpning.

 

Oljestickan är helt värdelös, den ligger längsmed botten på tråget, så det enda jag vet är att det finns olja på botten i alla fall.

 

Nån som har samma problem och har ni nån fiffig lösning? Jag vill ju inte överfylla eller fylla i för lite heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överfyllning är väl, normalt, del det som kan ställa till mest skada.
Har du nåt som talar om när du har för lite olja?

Vet du hur mycket olja det går åt från scratch?

 

Egentligen, kanske e för sent med din, borde du väl fylla en helt tom likadan motor så du får rätt mängd. Suga ur all olja och kolla hur mycket du sugit ut, då vet du hur mycket du ska fylla i en "ursugen"...

Är det fd. Pugeot-konstruktörer som är hjärnan bakom motorn?

 

Hade, som tur var endast under en kort period, en Peugot 104... Det måste ha varit någon som hittat ett tändstift, fått veta vad det är, och byggt en bil runt det. För att byta tändstift fick man lyfta motorn... bildligt talat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När man pumpat ur så fyller man på med lika mycket som man fått i pumpen plus några deciliter för oljefiltret.

 

Det måste ju gå att kolla nivån med oljestickan.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld, nej det går inte, den är superidiotisk eller så jag det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett bekymmer när jag ska byta olja i min motor.

 

Med den gamla motorn i kunde jag komma åt bottenpluggen i oljetråget och därmed veta att att jag fått ur all olja. Dessutom fanns det en fungerande oljesticka

Men med den nya är det omöjligt, så det blir att pumpa.

 

Det går ju bra, men jag får inte ur all olja. Sen vet jag ju inte om motorn drar lite olja vilket gör att det är svårt att veta den exakta mängden som ska i efter en pumpning.

 

Oljestickan är helt värdelös, den ligger längsmed botten på tråget, så det enda jag vet är att det finns olja på botten i alla fall.

 

Nån som har samma problem och har ni nån fiffig lösning? Jag vill ju inte överfylla eller fylla i för lite heller...

 

Kan det vara så att oljestickan är flexibel, så att den går i en böjd kanal ner till oljenivån?

Verkar faktiskt märkligt, vem konstruktören än råkar vara, om oljestickan inte är till för något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Långa flexibla oljestickor är inte ovanligt. De brukar alltid vara vertikala (i stort sett) sista biten ner i tråget.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att stickan ligger i botten av tråget? Är det inte så att stickan sitter i ett rör som mycket riktigt går till trågets botten men stickan är kortare än röret och räcker inte ner till trågets botten?

 

Du har väll max och min markering på stickan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Niclas, så skulle det kunna vara kanske, Jo, det finns.

 

Menar du att jag ska lossa och dra upp röret? Och kapa det i överdelen om det behövs? Vet inte om det går... Men det låter ju som en idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej för tusan kapa inget varken på röret eller stickan, då är ju allt förstört!

 

När du fyller olja, fyll tillmaxmarkeringen på stickan eller strax under.

 

Jag har en flexibel sticka på min maskin med, i princip en wire, håller jag den vid sidan av maskinen är stickan långt förbi flera desimeter under oljetråget, men när den sitter på plats i sitt rör som slingrar sig ner i maskinen, når den knappast ner till botten.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Niclas, så skulle det kunna vara kanske, Jo, det finns.

 

Menar du att jag ska lossa och dra upp röret? Och kapa det i överdelen om det behövs? Vet inte om det går... Men det låter ju som en idé.

 

Nej, det tycker jag inte att du ska gör! Jag tror att din sticka har korrekt längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för motor? Jag har VP 4.3 GXi från 2003 och där går oljesticksröret hela vägen ner till botten av tråget, men oljestickan lämnar aldrig röret utan mäter nivån i röret som ju givetvis fylls upp lika mycket som tråget. Att tömma olja kunde inte vara lättare, bara att sätta en slang oljesticksröret (alltså på röret, inte sticka ner i röret) och ut kommer i princip all olja. Det är t.om. gängor på oljesticksröret för detta ändamål. Fyller nya oljefiltret innan montering och sedan i med ungefär lika mycket olja i motorn som man fick ur, och finjustera det sista så att man hamna nära övre nivån på stickan.

 

Avsevärt mycket enklare och mindre kladd än att hålla på med bottenplugg!

 

Edit: Läste igen och tolkar det som att det är en helt ny motor det handlar om så då är mitt inlägg kanske inte till så mycket hjälp... 

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bobba, dina tips är bra men funkar dåligt på min motor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aja, det är tanken som räknas sägs det  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar noll av vad TS menar med avs. på oljestickan???

 

Litar du inte på oljestickan ang oljenivån eller?

 

Hur lång är stickan?

 

Som någon skrev, sug ur oljan via en tunn slang som går ner i oljesticksröret tills det tar stopp.

 

Fyll på lika mycket som du sugit ur, kolla nivån på stickan.

 

Kan inte vara konstigare än så.

 

Så här ser det ut på min V6:a vid oljebyte, tunn slang från elpumpen ner i det röda oljesticksröret. Ca 70 cm lång slang från rörets ovankant tills det tar stopp.

 

 

post-56103-0-02966800-1459968926_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett nytt block till en mercruiser

 

När första fyllningen gjordes, 1 us gallon, enligt intruktionerna, så hamnar oljan långt  över markeringarna, så nej jag litar inte på stickan.

 

Jag sög ur ca 3 liter vid första bytet och fyllde i det + lite för filtret. men kände mig lite osäker på om motorn dragit olja under inkörningen.

 

förstår du vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska följa markeringarna på stickan. Inte de volymmått man får, det kan vara olja kvar i motorn även vid leverans från fabrik. De har ju haft olja i den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt block? Är det ett renoverat block som du plockat över kringutrustningen på, eller är det en komplett renoverad motor du pratar om.

 

Anl. till fråga är om det är ett short eller longblock så kan någon anv. en oljesticka som inte passar till just det blocket, dvs tagit från en maskin där övrig kringutrustning plockats ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett nytt block, inte renoverat med ett mindre tråg än den gamla konstruktionen. Jag flyttade över kylning el  mm.

 

Köpt från Ancora Marine. Ingen olja i när motorn köptes:

 

4.3L Base Marine Vortec Motor (1996-Up)
  • Ny GM bas marinmotor (standard rotation)
  • Motordetaljer:
    • Hästkrafter: 175 HP @ 4800 RPM
    • Volym 4.3L 262 CID
    • Vridmoment: 268 lb-ft @ 4000 RPM
  • Motorn kommer med:
    • Ventilkåpor
    • Cirkulationspump
    • Harmonisk balansaxel
    • 14" svänghjul och alla inre delar
    • 2-portsinsug medföljer
    • Korrosionsbeständig svart uretan färg, och alla inre delar
  • Har du en motor före 1996 behöver du bara uppdatera förgasaren och montera en elektrisk bränslepump
  • De faktiska effektnivåerna kan variera beroende på OEM-kalibrering och tillämpning

Pris 35 900 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att hålla noggrann koll på oljetrycksmätaren vid varm motor och högre varvtal. Om visaren indikerar hastiga fluktuationer från högre tryck så är det ett tecken på för mycket olja i motorn. Då bildas nämligen luftbubblor i oljan som stör oljepumpens arbete. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för rådet Monark, just det har inte varit ett problem...

 

Jag har hällt i lika mycket som jag fått ur, dvs ca 3,5 liter, lite irriterande att jag inte kommer åt bottenpluggen, vill byta all olja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljesticksröret går till botten av tråget och om du suger i röret så bör du få ut i stort sett lika mycket olja som om du öppnat bottenpluggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ingen praktisk betydelse om man byter 80% eller 95% av oljan. 100% kommer man aldrig kunna byta utan att demontera motorn. Det viktiga är att oljan är varmkörd när man byter. Dels för att det blir lättare att få ut den men också för att mer föroreningarna i oljan ska följa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ingen praktisk betydelse om man byter 80% eller 95% av oljan. 100% kommer man aldrig kunna byta utan att demontera motorn. Det viktiga är att oljan är varmkörd när man byter. Dels för att det blir lättare att få ut den men också för att mer föroreningar i oljan ska följa med ut vid bytet istället för att ligga kvar i botten av tråget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...