Gå till innehåll
lördag 31 maj 2025
mikael_matsson

Hjälp med axalgenomföring, igen.

Rekommendera Poster

Vi har diskuterat min propelleraxel-genomföring tidigare i vinter och kommit fram till att jag borde byta slangen och slangklämmor. Detta ska vara en smal sak att ordna tydligen, bör göras då å då.

Jag kanske är dum i huvet... Men jag sitter i båten å kliar mig i skallen nu. Om jag lossar de stora muttrarna och slangklämmorna, och backslaget är redan borta, så måste väl likförbannat HELA axeln dras ut ur båten bakifrån? Där sitter rodret i vägen å helt plötsligt känns det hela inte lika enkelt längre. Har jag missat nåt? Är axeln delad inne i genomföringen eller hur kan det här vara "vanligt enkelt underhåll" om man måste plocka bort rodret varje gång?

Att skjuta hela genomföringen framåt istället känns ju logiskt, men den kommer ju inte få plats genom hålet som axeln löper i till motorbaljan, så det går nog inte. Hjälp, hur gör man?

post-104696-0-89359100-1459598795_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har diskuterat min propelleraxel-genomföring tidigare i vinter och kommit fram till att jag borde byta slangen och slangklämmor. Detta ska vara en smal sak att ordna tydligen, bör göras då å då.

Jag kanske är dum i huvet... Men jag sitter i båten å kliar mig i skallen nu. Om jag lossar de stora muttrarna och slangklämmorna, och backslaget är redan borta, så måste väl likförbannat HELA axeln dras ut ur båten bakifrån? Där sitter rodret i vägen å helt plötsligt känns det hela inte lika enkelt längre. Har jag missat nåt? Är axeln delad inne i genomföringen eller hur kan det här vara "vanligt enkelt underhåll" om man måste plocka bort rodret varje gång?

Att skjuta hela genomföringen framåt istället känns ju logiskt, men den kommer ju inte få plats genom hålet som axeln löper i till motorbaljan, så det går nog inte. Hjälp, hur gör man?

Hej,

Axeln är inte delad och hur "enkelt" det är beror väl på hur mycket utrymme man har att röra sig i. I vårt fall kunde vi skjuta axeln bakåt ca 1 dm innan den tog i rodret vilket gjorde att vi kunde lossa axeltätningen framåt istället för att dra ut hela axeln, men det kanske inte går i ditt fall och isåfall är det ju lite krångligare. Däremot så handlar det ju inte om något man behöver göra varje år...

När du ändå har bort axeltätningen borde du passa på att byta packningarna, inte bara slangen och slangklämmorna. Ett annat tips jag fått var att trä på en packning i reserv på axeln så att man i värsta fall kan byta den förra utan att lossa på axeln, och dessutom så vet man var man har packningen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

mikael_matsson skrev i trådhuvudet: Vi har diskuterat min propelleraxel-genomföring tidigare i vinter
Länkar den diskussionen HÄR.

mikael_matsson skrev även: Har jag missat nåt? Är axeln delad inne i genomföringen eller hur kan det här vara "vanligt enkelt underhåll" om man måste plocka bort rodret varje gång?
Hmm... knappast särskilt enkelt att byta den flexibla slangen med de tre slangklämmorna, för axeln är som sagt inte delad och måste bort för att ge möjlighet att trä på ny slang.

[Möjligen har du (och kanske också Ljung_Gbg?) misstolkat nåt inlägg i den länkade diskussionen ovan? Följande text nedan gäller alltså inte den "flexibla 3-slangklämmors-slangen" utan bara den slitageutsatta tätningen... för där erbjuder ju gamla tiders packbox med i princip ett lindat snöre en möjlighet att byta tätningen utan att behöva dra ut axeln. (Trixet att hänga på en extrapackning för framtida behov behövs ju inte när man kan linda?)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Axeln är inte delad och hur "enkelt" det är beror väl på hur mycket utrymme man har att röra sig i. I vårt fall kunde vi skjuta axeln bakåt ca 1 dm innan den tog i rodret vilket gjorde att vi kunde lossa axeltätningen framåt istället för att dra ut hela axeln, men det kanske inte går i ditt fall och isåfall är det ju lite krångligare. Däremot så handlar det ju inte om något man behöver göra varje år...

När du ändå har bort axeltätningen borde du passa på att byta packningarna, inte bara slangen och slangklämmorna. Ett annat tips jag fått var att trä på en packning i reserv på axeln så att man i värsta fall kan byta den förra utan att lossa på axeln, och dessutom så vet man var man har packningen...

Ang. "slangen" så valde jag en armerad Silicon-slang i ändamålsenlig blå färg. Då det satt läpptätningar i axeltätningen så fortsatte vi givetvis med dessa men gjorde slangen något längre (ca 1 cm) för att de nya tätningarna inte skulle löpa i samma "spår" som tidigare. Nu verkar du ha en annan typ av tätning men det förfarandet kanske inte är så dumt ändå... Jag har inte noterat något läckage vare sig innan eller efter tätningsbytet i alla fall (ca 3 år sedan).

Det verkar smidigt att kunna linda in en ny packning på detta sättet, helt klart, men finns det inte i detta fall en större risk att "pressa" ut packningen om man tar i för mycket med fettpressen?

post-108223-0-41956300-1459605372_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm.. I någon av länkarna i förra diskussionen läste jag att denna slang helst ska bytas var 5e till var 7e år. Nu har jag inte satt mig in i roderkonstruktionen helt, men det verkar ju inte så "bara" att hänga av det heller.

Men OM slangen kan träs ÖVER muttrana (packningen) så blir det hela enklare för då får jag ur och i den framifrån. Backslaget är ju borta så jag har ca en halvmeter tomrum till motorn där. Problemet blir om hela genomföringen med muttrar å allt ska träs dit, efterom hålet till motorbaljan bara har drygt en cm tillgodo ovanför axeln, mer i sidor och under. Så en slang ska nog gå att få igenom men inte hela kalaset.

Men om en reservslang ska kunna hänga på axeln och vänta på "sin tur", så måste den ju kunna träs ÖVER muttrarna? Detta skulle ju underlätta enormt, men ögonmåttet säger att det inte går? kan ha fel dock..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att ha trä på en reservpackning på axeln är ju bara trams.

Den talgfläta som man använder som packning köper man i "metervara".

Att man skall byta slangen vart 7 år, har jag aldrig hört talas om - fast det är mycket man aldrig hört talas om. Alla de båtar jag haft genom åren har haft slangar som varit 20 - 35 år och de har aldrig varit nåt problem. Har du en halvmeter fritt framför, så är det väl inga problem. Dessutom kan du väl skjuta ut axeln tills propellern tar i rodret.

Sen skall det väl inte va något problem att byta det som du måste byta. 

Idag finns det ju ett antal andra typer av propelleraxeltätningar. När jag bytte motor för några år sen satte man dit en helt annan typ av axeltätning, vare sig utan packning, fett eller glander som skall dras efterhand. Den har dessutom en luftningsslang som går en bra bit över vattenlinjen, så jag behöver aldrig göra nått. Bara sjösätta, köra och se glad ut - och det läcker inte en droppe.

Vad det är för fabrikat av packning - de vette katten. Smoegen vet med all sannolikhet det.

Du skall va glad att du inte har en Fingal. En av mina bästa vänner - Smögare av födsel och ohejdad vana - hade en sådan.Om jag nu minns historien rätt, så var han på väg in i Nya hamnen på Smögen, när propellern lossnade i sin klämkoppling mot backslaget. Eftersom propellern sitter akter om rodret på Fingalen, försvann hela propellern med axel och allt. Det måste ju ha skett när kompisen backade upp. 

Samtidigt kom SSRS båt på Smögen och de fick över en ände och bogserade in båten till Smögenvarvet, där man stod klar med mobilkranen när ekipaget kom fram.

"Har man tur, behöver man inget vett"

Hade det varit nån annanstans, hade båten hamnat på havets botten. Det är inte lite vatten som strömmar in genom ett 25 mm hål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm jo men thallatha vad hjälper det att jag har en halvmeter utrymme i motorbaljan, om jag inte får packningen genom hålet till baljan. Skrovgenomföringen sitter alltså inte i samma utrymme som motor/backslag. Hålet mellan motorbaljan och kölsvinet är nog precis att jag kan lirka genom en ny slang, på axeln, men aldrig att jag kan trä igenom hela "packboxen" eller vad man kallar den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mikael_matsson skrev:  Men om en reservslang ska kunna hänga på axeln och vänta på "sin tur", så måste den ju kunna träs ÖVER muttrarna? Detta skulle ju underlätta enormt, men ögonmåttet säger att det inte går? kan ha fel dock..

Ingen har föreslagit nåt sådant, du har missuppfattat rejält!

[såpass rejält att en klarläggande historisk bakgrund till slangen nog är av nöden, även innefattande litet skisser på dess funktion mm för tydlighets skull. Sådant tar tid att producera men jag lovar att försöka återkomma snart - kanske redan i morgon om andan faller på - med ett inlägg som jag hoppas kan klarlägga detta monumentala missförstånd riktigt jäkla tydligt.]
;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog en sån burk med supertätning om det går läck istället så får skiten sitta

Nej fixa detta nu när du är på gång!

Jag förstår ditt problem, och varför du tänker lite fel.

Förstora hålet i "motorbaljan" så att du kan föra igenom "klumpen" efter att du lossat slangen från fettpressen.

Seda skjuter du av klumpen, genom hålet som du gjort lite större, i motorbaljan, tvättar ren klumpen axel och hylsrör från gammalt fett.

Trär på en ny slang med nya slangklammer, 2 i varje ända, en snäckskruv på varje sida av slangen.

Om du nu inte byter till någon modernare tätning typ Black Jack, eller någon annan dyrare modern tätning.

Men byter du slang och ny taljfläta (ja jag vet att det inte är taljfläta längre men av ålder och ohejdad vana envisas jag att kalla det taljfläta) så kommer det att hålla en mansålder med några justeringar av glanden.

Skulle du välja glandtätning så kan vi komma tillbaks med instruktioner hur du justerar den.

Ge inte upp

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten... Jag kan väl plocka av propellern å dra in hela axeln i båten istället? Det känns enklare än de andra alternativen.

Eller så låter jag det som sagt vara den här säsongen å förser mig med nödlagning istället. Senare kan det ju hända att jag slinker in på VolvoPenta-verkstan å låter dom tömma mitt konto, så kanske det hamnar en sån eveghetsgenomföring som Thallatha har i båten :).

Jag har inte tid med det här... Skulle ju bara byta backslag, och det nya ligger å väntar på att bli fastskruvat.

Har även plockat bort å renoverar fönstren och håller på klär om i doghouse. För övrigt försöker jag sälja en annan båt å snart ska alla fyra i sjön. Det där med att "bara byta en slang" när jag ändå höll på, håller på att bli ett för stort projekt känner jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ett alternativ, men du är säkert nödd att montera av rodret för att få på en avdragare, då propellern brukar sitta ganska hårt på axeln.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm jo men thallatha vad hjälper det att jag har en halvmeter utrymme i motorbaljan, om jag inte får packningen genom hålet till baljan. Skrovgenomföringen sitter alltså inte i samma utrymme som motor/backslag. Hålet mellan motorbaljan och kölsvinet är nog precis att jag kan lirka genom en ny slang, på axeln, men aldrig att jag kan trä igenom hela "packboxen" eller vad man kallar den.

Jaså - det är på det sättet. Det låter ju intressant.

Du får väl göra som pentax föreslog - göra hålet större.

Är det ett oljetråg!?

Då kanske det inte var så dumt att skruva dit en plastbit - upp till axeln när du är klart. Med nåt tätningsklet så det blir tätt.

Har du nån bild eller flera. Det sägs ju att en do säger mer än tusen ord

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar en bild imårn när jag åker till båten. Jag kallar det balja, men är väl snarare ett litet motorrum under durken. Direkt efter det är det ytterligare en vägg som måste få ett större hål om man ska ta det den vägen. Skickar en bild imårn som sagt. Blir nog flera så ni ser helheten.

Tack så mycket för all hjälp så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer lite bilder så ni får en bättre helhetsbild. Som ni ser på andra bilden går axeln genom två väggar. Den ena för tight nertill och där är hela kontruktionen 90graders L formad, för ökad hållfasthet/styvhet antar jag. Känns obra att såga upp den konstruktionen så det alternativet utesluter jag.

Så det återstår egentligen bara att ta av rodret om slangen ska bytas.

Därför monterade jag istället tillbaka backslaget idag, för att få nånting gjort.

Jag bedömer att det inte påverkar ett ev slangbyte iaf eftersom axeln lär träs ur bakåt ändå.

I tredje bilden ser ni hur långt bak jag kan skjuta axeln innan det tar i rodret. Så skulle jag ändå vilja ta loss tätningen framåt så finns drygt en dm till backslaget, det är alltså inte det som är flaskhalsen.

Nu är alltså båten "körbar" igen och nästa helg kommer sannolikt ägnas åt att limma upp ny klädsel i doghouse, så jag kan montera tillbaka fönstren jag fixat under vintern.

Jag VILL ha dit en ny slang. Men det är en 38år gammal båt och ärligt talat borde jag se över alla skrovgenomföringar pga ålder. Men de var täta i höstas så jag prioriterar att färdigställa de projekt som är påbörjade nu.

Visar de inga tecken på läkage i sommar låter jag nog alla genomförinar vara till nästa vinter och tar det som nästa projekt. Då kan jag vara bättre instatt och "säkra" hela båten på rätt sätt, med rätt grejer, med mer tid och det i fokus.

Vad tror ni? Låter det inte vettigare? Som någon var inne på i den tidigare tråden, har det funkat i 40 år är den väl per defenition ok?

Ps. Jag bor så jag ser båten utanför fönstret när hon ligger i sjön, och hon tittas till dagligen då vi går förbi minst 3gånger/dag med hunden. Så ev läkage upptäcks sannolikt i tid om det skulle gå illa.

post-104696-0-59828800-1459721142_thumb.jpg

post-104696-0-35502600-1459721180_thumb.jpg

post-104696-0-16668400-1459721204_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

mikael_matsson skrev: Vad tror ni? Låter det inte vettigare? Som någon var inne på i den tidigare tråden, har det funkat i 40 år är den väl per defenition ok?
Jo, att hasta fram saker i sista minuten blir sällan bra. Så jag skulle nog också låtit bli att åtgärda den usla flexslangen detta år med tanke på omständigheterna med snar sjösättning. Bättre lägga saken högt på agendan till nästa år.

Funderar dock fortfarande litet på detta med den trögt knirkande axeln (enl. tidigare tråd
, HÄR besvarat av s59746). Din axel verkar enligt bilden nedan styras upp riktningsmässigt av nåt materialX i hålet mellan motor- och propellerutrymmena så nåt annat än "nedhängande axel" är nog orsaken?)
post-86835-0-66020800-1459764650.jpg

[Hehe, ordet "trögt" vad gäller propelleraxlar får mig att tänka på friktion och i förlängningen ohjälpligt galopperande friktionsvärme tills jag nästan drar min pistol. :-)
(I länken svarar s59746 att propelleraxeln nog hänger ner utan sitt backslag men så verkar inte vara fallet här för den verkar ganska hårt uppstyrd av denna något oortodoxa mellantätning?)
Får fasenimej lust att pilla bort detta materialX helt och hållet och låta axeln röra sig helt fritt, men först sedan jag förstått dess funktion. Gastätning, ljuddämpning?? Vore bra ifall det kan säkerställas att friktionen absolut inte härrör från gland/vaxsnöres-tätningen?]

Skall passa på att förtydliga detta med "reserven" påträdd propelleraxeln. Det trixet gäller alltså varken flexslang eller ens tätningen i ditt fall. Utan en modernare tätning typ "blackjack" med en enkel läpptätning enligt bilden nedan. (En sådan kan väl knappast "nypa ihop" på samma sätt som en hårt åtdragen box/glandpackning så flexslangen kan som namnet antyder hållas riktigt tunn helt utan torsionsstadgande textilarmering. I sådana fall är nog f.ö. ordet "bälg" mer adekvat än "flexslang"?)
post-86835-0-61534600-1459764947.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knappast nån större ko på isen som sagt.
Har detta funkat tidigare i många år så funkar det nog tills nästa år också. :)

Men eftersom du nu ändå efterfrågar synpunkter så skyll dig själv...
Väldigt tajt mellan axeln och tvärskottet, rent av såpass tajt att axeln kanske orsakat brännskada i plasten enligt mitt frågetecken i bilden nedan?

Själva finessen med propellergenomföringar med flexslang eller bälg är i mina ögon att tillåta axeln att fritt röra sig några enstaka vinkelgrader eftersom motorn flexibla gummitassar kräver detta.
[säg att motorn p.g.a. de vibrationsdämpande tassarna kan röra sig nån centimeter i sid- eller höjdled, då gäller det för axeln att följa med utan stress. (Ju längre fri axel mellan axel-stödjepunkten i propellerhylsan och motorn desto bättre, detta för att vinkelavvikelsen då blir mindre i grader räknat.)
Bör alltså bara finnas en enda stödjepunkt längs axeln (läs lagringen inuti stävhylsan) i en sådan flexibel installation. (Och alltså helst placerad så långt bort ifrån motorn akterut som möjligt med tanke på att långa fria axlar ger mindre vinkelavvikelse.) Förklarar också detta med att vattentätningen hängs i flexibel bälg/flexslang, tätningen får inte stödja axeln. Detta med "materialX och frågetecknets möjliga brännskada" är knappast i enlighet med sådan grundprincip, kan jag klura??]
post-86835-0-10242000-1459770203.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade faktiskt inte ens sett att de ligger så nära att det är mörkare i plasten där. Det ligger så långt ner så jag har hållt ner mobilen och fotat på känn underifrån, inget man kan se utan kamera eller spegel annars.

Trögheten i axeln var som s59746 trodde i huvudsak pga att backslaget var borta. Så fort det nya var monterat gick det betydligt lättare. Något trögt kanske, men inget som jag tror är onormalt efter en vinter på land. Lite "torrgummignäll" hörs men jag antar att det blir bra i vatten.

Jag ska sticka ner kameran och ett par fingrar å ta reda på hur nära axeln går "materialX" nu när axeln är monterad på backslaget. Det var den inte när bilden togs så lite hänger den ner.

MarerialX är hursomhelst ett "skott" eller om man kallar det något annat när den inte följer hela bottnens form. Tvärskepps i längd där akterruffen börjar.

Om ni ser hela konstruktionen på plats tror jag inte någon av de kloka gubbar skulle vilja sätta sågen i det. Det är uppenbart en strukturellt väsentlig del av båten. Att den avslutas nertill i en L-form är nog för att öka stadgan där väggen/skottet ej går ner i botten.

Den andra väggen däremot är "bara" bakre väggen i motorbaljan. Den skulle jag våga såga i utan oro, men det skulle inte göra någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tänkte jag inte att du skulle såga bort något, utan bara slipa/ fila upp hålen, detta ändrar inte på någon struktur.

Ser på dina bilder att det inte behövs någon större avverkning för att din Tätning ska gå att dra av axeln.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...