Gå till innehåll
måndag 16 juni 2025
The_Dude

Elchoke Mercury 90hk 4t 2001 mäta?

Rekommendera Poster

Tjena,

jag misstänker att jag har problem med elchoken på min motor.

Den vill inte gå igång ordentligt och är orolig.

Känner ingen reaktion på solenoiderna när jag trycker in nyckeln.

Någon som vet mätvärden för solenoiden?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden är ju en spole bestående av många meter koppartråd och en kärna av en bit mjukjärn i mitten.

När man lägger på en spänning genom spolen bildar strömmen genom spolen ett magnetfält som skickar iväg järnbiten åt ena hållet, en fjäder drar den tillbaka när du kopplar bort spänningen. En länkarm är sedan kopplad till en chokespjället och kanske även till förtändningen?

All den där koppartråden skall ju ge ett motstånd, en resistans, det spelar i felsökningsskedet inte så himla stor roll hur många ohm det är, utan du mäter med en ohm-meter (=en multimeter) om den nu visar ett antal ohm är spolen hel, om den visar "I" eller liknande (=oändligt antal ohm) så är det ett avbrott i spolen.

Men du har väl förstås mätt med voltmeter så att du har spänning fram till spolen? Om inte så kan du ju ha kontaktproblem i tändningslåset eller i någon skarv i kabelhärvan bakåt motorn.

Man skall ju också kunna höra ett markant "klick" eller liknande ljud, då du chokar från manöverplatsen.

Jag har nog bara erfarenhet från Johnson och Evinrude, och där kan man ju, med avlyft kåpa, manövrera choken manuellt även om dess solenoid lämnat in en avskedsansökan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solenoiden är ju en spole bestående av många meter koppartråd och en kärna av en bit mjukjärn i mitten.

När man lägger på en spänning genom spolen bildar strömmen genom spolen ett magnetfält som skickar iväg järnbiten åt ena hållet, en fjäder drar den tillbaka när du kopplar bort spänningen. En länkarm är sedan kopplad till en chokespjället och kanske även till förtändningen?

All den där koppartråden skall ju ge ett motstånd, en resistans, det spelar i felsökningsskedet inte så himla stor roll hur många ohm det är, utan du mäter med en ohm-meter (=en multimeter) om den nu visar ett antal ohm är spolen hel, om den visar "I" eller liknande (=oändligt antal ohm) så är det ett avbrott i spolen.

Men du har väl förstås mätt med voltmeter så att du har spänning fram till spolen? Om inte så kan du ju ha kontaktproblem i tändningslåset eller i någon skarv i kabelhärvan bakåt motorn.

Man skall ju också kunna höra ett markant "klick" eller liknande ljud, då du chokar från manöverplatsen.

Jag har nog bara erfarenhet från Johnson och Evinrude, och där kan man ju, med avlyft kåpa, manövrera choken manuellt även om dess solenoid lämnat in en avskedsansökan.

Joo, jag mätte med multimeter och fick ett värde runt 0,002 ohm och när jag sumrade den så pep den som för kortslutning.

På den här så lyfter spolen en nål i ett munstycke, så det går inte att komma åt att manövrera för hand.

Kan ju iofs vara intressant att veta vilken färg från tändningslåset som skall ge signalen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den motor du har är en Yamamerc, dvs en svartmålad Yamahamotor monterad under kåpan i en Mercuryrigg. Det du beskriver som Elchoke är två vaxtermostater som reglerar mängden bränsle vid låga varv. Det du mäter är alltså ingen spole utan en resistor som värmer vaxtermostaten som sedan påverkar den nålar du nämner. Jag och signaturen jarb utredde funktionen ganska ingående i en tråd för några år sedan. Den bör gå att hitta om du söker lite. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Notera att detta dessa kallstartsventiler regleras helt automatiskt. Att trycka in nyckeln är helt meningslöst. Resistansen bör överslagsmässigt vara runt 25 Ohm vid 20 C.

Hade du stabilisergsmedel i soppan och tömde du flottörhusen i höstas?

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Notera att detta dessa kallstartsventiler regleras helt automatiskt. Att trycka in nyckeln är helt meningslöst. Resistansen bör överslagsmässigt vara runt 25 Ohm vid 20 C.

Hade du stabilisergsmedel i soppan och tömde du flottörhusen i höstas?

Aha, det förklarar ju varför det inte händer något när jag trycker in nyckeln.

Jag har ingen aning om vad som har gjorts och inte gjorts med den.

Jag köpte den för 1,5 år sedan, och sen blev den liggande. Men den skulle fungera korrekt enligt säljaren (som jag känner)

Såg inget konstigt när jag tömde flottörhusen.

Kanske får plocka isär förgasarna och kolla..  vilket jag egentligen inte har någon lust med :mellow:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...