Gå till innehåll
torsdag 19 juni 2025
Peedster

Skippo och surfplatta vs smartphone

Rekommendera Poster

Hej,

Behöver input kring Skippo och padda vs mobil.

Jag håller på med ett projekt där jag kommer köra en 15,6” Asus skärm med touch och det är ingen extern touch skärm som integrerar med Iphone/Ipad/IOS utan måste köra Android etc. 
lutar åt Samsung då jag testat en S24 mot min skärm och det funkar klockrent med touch mm så den blir mer eller mindre som en stor surfplatta.

Men med telefon så blir Skippo format fel på skärmen då den bara blir stående dvs lägger jag luren så ändras inte formatet.

men hur är det med surfplattor, är Skippo i liggande format eller lägger den sig ner när man roterar skärmen?

Behöver alltså någon padda som vinklar ner eller om formatet redan är i liggande läge?

Ni med Samsung Galaxy S tabs, hur funkar det för er? Vilken model/generation kör ni?

Vill gärna kunna kör DeX också så kanske är en nyare?

Den behöver inte vara en plus eller ultra utan kan vara en standard S eller FE, kommer bara köra Skippo och ev några andra båtrelaterade appar på den.

Mvh Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S vet jag inte, jag är sparsam och nöjde mig med en A9+. Jag köpte klösbräda bara för att kunna köra Skippo plus lite annat båtrelaterat. 

Det funkar bra (förutom att man inte ser något på skärmen i stark sol men så är det ju med nästan alla telefoner och surfplattor) och skippo har liggande vy på surfplatta. Men jag kör stående, tycker split-screen är bättre så. Men det är ju en smaksak. 

A9+ har även DeX. 

IMG_20250616_141553.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info!

Överallt jag kollat står inte A9 med inte ens Samsungs sida men det verkar att A9 och + har support för Dex men de har inte video ut i porten så Dex kan bara starta på A9 egna skärm och inte externa. Så den går tyvärr bort då, grymt alternativ annars!

Tänker mig en beggad Galaxy S telefon men har inte det bekräftat att det går att vrida skärmen som på en padda/tab.

Så skulle behöva testa en Samsung lur i Dex mode för att se om det lirar då jag inte vill ha en stor padda utan en liten enhet som delar.

Men testade iPad och den vänder ju faktiskt bilden till liggande men telefonen blir väl för liten för att vända.

Sen är padda/tabs blanka i skärmen medan min Asus touch är ”matt” så hoppas den är ok i reflektioner/sol. Har en skyddad kupé också.

Nedan kompatibla enheter.

Samsung Galaxy S phones: Galaxy S8, S9, S10, S20, S21, S22, S23 and S24 series

Samsung Galaxy Note phones: Galaxy Note 8, Note 9, Note 10, and Note 20 series

Samsung foldables: Galaxy Z Fold, Fold 2, Fold 3, Fold 4, Fold 5, and Fold 6

Samsung Galaxy tablets: Galaxy Tab S4, S6, S7, S8, and S9 series

Samsung Galaxy A-series phones: Galaxy A90 5G

IMG_4589.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill bygga en centraldator av Raspberry Pi och en bra vattentät skärm. Tyvärr kostar dessa skärmar runt 9" nästan lika mycket som en plotter och då får det vara, isf kan jag lika gärna köpa en plotter för mindre strul och konfigurering. Vad är det för Asusskärm du kör med? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Till_havs:

Jag vill bygga en centraldator av Raspberry Pi och en bra vattentät skärm. Tyvärr kostar dessa skärmar runt 9" nästan lika mycket som en plotter och då får det vara, isf kan jag lika gärna köpa en plotter för mindre strul och konfigurering. Vad är det för Asusskärm du kör med? 

Ja måste den vara vattentät är det en annan grej.

Såg dock på blocket nu ett par vattentäta mässkärmar i bra format för tex båt.

den jag har är denna 

Asus Zenscreen MB16AMT

https://www.asus.com/se/displays-desktops/monitors/zenscreen/zenscreen-touch-mb16amt/

Dockar jag en android i den har jag full touchstyrning så den blir som en stor surfplatta så finns hopp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur går det att ha den där skärmen öppet i båten, klarar den vatten och salt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Till_havs:

Men hur går det att ha den där skärmen öppet i båten, klarar den vatten och salt? 

Sitter väl skyddad i hytt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...