patrikflink 908 Postad 25 Mars , 2016 Söker efter typ detta. Var inne på Seasea idag och fick svaret: "Vi kan inte garantera..." Min tanke är att jag vill sätta en/två sådan på däcket och förvara tampar, en i fören och en i aktern. Men dom måste ju vara täta och tålas att gå på. Kommer ha en box under som kommer att vara ansluten till en eller två slangar med bordsgenomföring för vent. då tamparna kan vara/bli blöta. Är det någon som vet vart jag kan hitta dessa? Hjertmans har en sort som ska vara tät, men tåls inte att gå på. Vad jag har förstått så är nästan alla täta, men ingen av återförsäljare kan svara på om låset är tät. Så Ni som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 29 Mars , 2016 Såna där luckor blir aldrig helt täta, bara att glömma. Eftersom du har avrinning i boxen gör det ju dock inget. Vill du kunna gå på luckan kan du enkelt plasta ett par lager på undersidan så kommer den hålla för det mesta. Dvs stärk upp konstruktionen med glasfiber. Tänk även på att gångjärnen inte ska monteras bärande och hålla upp hela luckan när du står på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 30 Mars , 2016 Söker efter typ detta. Var inne på Seasea idag och fick svaret: "Vi kan inte garantera..." Min tanke är att jag vill sätta en/två sådan på däcket och förvara tampar, en i fören och en i aktern. Men dom måste ju vara täta och tålas att gå på. Kommer ha en box under som kommer att vara ansluten till en eller två slangar med bordsgenomföring för vent. då tamparna kan vara/bli blöta. Är det någon som vet vart jag kan hitta dessa? Hjertmans har en sort som ska vara tät, men tåls inte att gå på. Vad jag har förstått så är nästan alla täta, men ingen av återförsäljare kan svara på om låset är tät. Så Ni som vet? Har en sån här i ett hörn i sittbrunnen för att stuva tampar under http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2222 Luckan är tät, men gummilisten som ska täta mellan ramen och den halkmönstrade sittbrunnsbänken läckte, delvis beroende på att bänken är aningen välvd, så gummilisten har jag ersatt med våtrumssilikon. Undviker att trampa på den i onödan men gör det då och då. Har bytt ut den en gång, hade nog trampat för mycket, men den hade nog hållit i 30 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 908 Postad 31 Mars , 2016 Såna där luckor blir aldrig helt täta, bara att glömma. Eftersom du har avrinning i boxen gör det ju dock inget. Vill du kunna gå på luckan kan du enkelt plasta ett par lager på undersidan så kommer den hålla för det mesta. Dvs stärk upp konstruktionen med glasfiber. Tänk även på att gångjärnen inte ska monteras bärande och hålla upp hela luckan när du står på den. Smart, plasta under Köpte denna på Watzki. Detta står om den i annonsen: "Inspektionsluckor tillverkade i vit Luran. Locket täcker ramen fullstängdigt. Infällda gångjärn. Öppningsvinkel 180 grader. Säker att gå på." Ska ju kunna gå på den, kostar bara 365kr, inga jättepengar. Ska testa den hemma med vatten. Söker efter typ detta. Var inne på Seasea idag och fick svaret: "Vi kan inte garantera..." Min tanke är att jag vill sätta en/två sådan på däcket och förvara tampar, en i fören och en i aktern. Men dom måste ju vara täta och tålas att gå på. Kommer ha en box under som kommer att vara ansluten till en eller två slangar med bordsgenomföring för vent. då tamparna kan vara/bli blöta. Är det någon som vet vart jag kan hitta dessa? Hjertmans har en sort som ska vara tät, men tåls inte att gå på. Vad jag har förstått så är nästan alla täta, men ingen av återförsäljare kan svara på om låset är tät. Så Ni som vet? Har en sån här i ett hörn i sittbrunnen för att stuva tampar under http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2222 Luckan är tät, men gummilisten som ska täta mellan ramen och den halkmönstrade sittbrunnsbänken läckte, delvis beroende på att bänken är aningen välvd, så gummilisten har jag ersatt med våtrumssilikon. Undviker att trampa på den i onödan men gör det då och då. Har bytt ut den en gång, hade nog trampat för mycket, men den hade nog hållit i 30 år. Tack för tipset, har tittat på dessa också. Köpte denna på prov: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 908 Postad 7 April , 2016 Kan säga att denna från Watski ÄR vattentät och GÅR att gå på. Det enda jag fick göra var att sikaflexa igen nyckelhålet då jag inte ville köpa någon låskolv. Har haft handtagshålet fyllt med vatten hemma i 3 dagar, vattnet ligger kvar och torrt under. Den är även förstärkt orginal under luckan, har testat att hoppa lite lätt på den och den håller. Har kontaktat dom igen och dom ska ringa och kolla om det går att beställa en orginalbox till denna då jag ser på själva ramen att det finns färdiga fästen för en box. Summan av detta är att det finns inspektionsluckor som är täta och går att gå på. Så min plan kommer att bli att jag köper 2 till och vips så har jag stuvfack för mina tampar på däcket. Tråden är löst och kan låsas om så önskas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 April , 2016 Jag tänkte lite annorlunda när jag byggde ankarbox på fördäcket - först på min havsfidra och sen på min storfidra. Hålla att gå på - absolut. Jag väger 120 kg. Absolut tät - nej snarare tvärt om. Jag har visserligen packningar under och runt mina luckor, men bara för att ha en dämpande och ljuddämpande funktion. Har en relativt stor öppning, där ankalinan till ankaret som ligger på peket kan gå ner genom. Förutom den uppgiften ger det ju en viss ventialation. Kanske inte så väldigt mycket. Durken ligger över vattenlinjen och det finns strategiskt placerade avrinningshål, vilket ju också bidrar till ventilationen. Ett helt tät utrymme ger ju bara upphov till mögel mm. Har haft två andra större båtar med ungefär samma konstruktion. På fidrorna monterade jag utvändiga snäpplås och jag har för mig att det var så även på L32;an. På min nuvarande båt sitter luckan fast med två gångjärn i akterkanten och ligger på plats av sin egen tyngd. Ingen av konstruktionerna har varit något problem, även om det händer från och till att det rullar in en hel del vatten över fördäck under havssegling med de tre tidigare båtarna. Luckkonstruktionen i ord och bild på Storfidran längst ner i detta blogginlägg. http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser