Empirikos 0 Postad 20 Mars , 2016 Riggandet är nog det som jag finner jobbigast med seglarlivet.Hur underhåller ni er rigg och vilken del är generellt sätt den svagaste delen? Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Mars , 2016 (redigerade) Vad har du för båt och vilken typ av rigg!? Bild!? Själv har jag en motorseglare med mastheadrigg och en mast på ca 10 meter. Har även ett inre förstag som ju komplicerar uppspänningen av förstagen en aning. Dessutom står masten långt akterut i sittbrunnen, så akterstaget blir dubbelt så hårt anspänt mot normalt medans jag inte kan få de bägge förstagen ansatta så hårt som jag skulle vilja. Har i princip båten i sjön året om och tar ner masten vart 4-5 år. Oregelbunden kontroll sker från däcket och mastkran i viss omfattning. Ägnar mig aldrig åt kappsegling utan bara slösegling. Har aldrig haft något problem med rigg och mast sen början av 1980-talet, då jag fick en spricka i min gamla trämast på min första havskryssare. Jo jag hade ett problem med en CU-rulle 2009 vid första seglatsen efter att jag köpt båten. Lagren hade rostat ihop så att det gick inte att rulla ut och in. Löste problemet genom att byta ut skiten mot en Plastimorulle. CU-rullen och dess lager fick jag ordning på och blev så småningom Gennakerrulle - den som syns på bilden. Redigerad 20 Mars , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 280 Postad 20 Mars , 2016 Jag tvättar masten på våren med vatten och diskmedel, sedan sköljer jag. Ibland lyxar jag till det och ger den lite paraffin-olja i ett tunt lager. Sedan smörjer jag alla rörliga delar, monterar tillbaka vant och stag som varit hemma över vintern och smörjer vantskruvarna med avsedd smörja. Vet inte vilken del som är den svagaste delen - kanske den delen man missar att underhålla och ha koll på..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 612 Postad 20 Mars , 2016 (redigerade) Stående rigg, dvs. mast, bom, vant och stag. Mast och bom Ser allt ut som förra året? Leta efter rost/oxid, sprickor och bucklor och/eller andra ev. försvagningar. Kolla alla infästningar så att de ser hela ut. Kolla trissor att de är hela och snurar lätt. Smörj ev. Jag brukar använda låsolja, men det finns säkert andra produkter. Tvätta av med båtschampo, skölj och låt torka. Jag vaxar, en del lägger på parafinolja och vissa använder särskild riggolja. Smörj ev. Inuti likrännan med ett tunt lager fett eller olja, jag använder någon sorts teflonfett. Vant och stag Igen, ser allt ut som förra året? Vantskruvarna ska gå lätt att skruva på, vara hela/raka och rena samt lätt inoljade med vanskruvsolja. Vajrarna ska vara fria från "bucklor" och ska inte vara "sträva". Ta en bit trassel och dra längs vajern. Inget ludd ska fastna, då börjar vajern försvagas. Kolla extra vid infästvingarna av ändstycken på vajern, böj för att se om någon kardel är av. Kolla efter "bucklor" vid infästningarna, eller annat som ser konstigt ut. Det kan vara kardeler inuti vajern som gått av. Akterstagssträckare ser alla olika ut. Jag har en som man vevar på och den behöver invändig smörjning ibland. Förstagsprofilen ska vara jömn, fin och rak utan "veck". Kolla att alla saxsprintar är hela så att inte benen går av. Saxsprintar ska bara böjas lätt isär längst in, kanske 20-30 grader åt vardera håll. Löpande rigg, dvs. fall, skot och allt annat som har med seglen att göra. Än en gång, ser det ut som förra året? Kolla fallen extra noga. Det är störst problem om ett fall går av eller fastnar under säsongen. Leta eft slitage, "ståltrådar" som sticker ut eller skadade schackel. Se till att schackel, skothakar mm. går lagom lätt att öppna och stänga. Är alla skot ok och löper alla bloch fint. Rengör och smörj ev. Kolla kick, dirk eller rodkick så att de löper lätt. Kolla infästningar en extra gång. Knapar och vinschar borde väl också höra till löpande rigg. Sitter de fast? Vinscharna kan behöva lite omvårdnad ibland, men inte så ofta. Vart femte år räcker nog. Lyssna så att du hör att stoppklackarna klickar i som de ska när du vrider på trumman. Öppna och kolla om allt ser ok ut, rent och ett tunt lager vinscholja. Absolut inga tjocka lager med fett. Det låter jobbigt, men det mesta gör man ju automariskt. När man tvätter masten så letar man skador samtidigt och så vidare. Tillägg: Svagaste delen glömde jag. Det är nog vi båtägare... Kanske är den svagaste punkten att ansätta stag och vant för löst. Misshandlade vantskruvar och infästningar av ändstycken kanske, om vi ska tala om delar. Lycka till! Mackey PS Jag slarvar, det viktiga är att man gör allt ibland. Redigerad 20 Mars , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 20 Mars , 2016 Tack för många bra tips! Båten är sedan en säsong tillbaka en Dehler 34 (Optima) från 1984. Jag har övervägt att anlita ett Riggserviceföretag, mest för att se över riggen och kanske ge lite tips på trimmning och annat. Men det kostar ju en del och någonstans så känns det som att riggandet är en del av båtägandet, som man inte kan leja bort varje gång det känns lite svårt eller motigt. Hälsningar Emprikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Mars , 2016 (redigerade) SailGuide, säger att båten har partialrigg med svepta spridare. Olika riggtyper skiljer sig ju en del när det gäller riggning och trimning. Seldens "Råd och Tips" gäller ju i princip alla fabrikat av master. Är inte fel att ha en aning om vad det handlar om även om man tar hjälp av en riggare. http://www.seldenmast.com/files/1416926328/595-540-S.pdf Brukar gå att få hos viss tillbehörsbutiker som ett litet häfte - inte dumt att ha med sig när man jobbar med riggen. Redigerad 20 Mars , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser