Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MartinA

5500 kr för ny fjärrkontroll till Engbo!

Rekommendera Poster

Har ett ankarspel Engbo Maxi 34 från 2007 där fjärrkontrollen har lagt av. Med anledning av att Sleipner har tagit över Engbo, vill man nu kränga sin egen fjärrkontroll med mottagare till ett sanslöst högt pris, 5500 kr inkl montage. Någon som vet var man kan köpa en Engbo fjärrkontroll (Engbo i Norge har ingen)? Någon som har löst det på annat sätt?

 

Tacksam för förslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade fjärrstyrning till min förrförra sommaren. Mottagare plus tre fjärrkontroller inkl. Frakt. En polare köpte till sig och mig, gick på 200 kronor. Har fungerat fantastiskt bra. Minns ej fabrikatet men räckvidden, då jag monterat mottagaren vid reläet, är så jag kan stå varsomhelst i båten plus säkert 15-20meter bort på bryggan.

finns en annan tråd om trådlös ankarspelskontroll. Där finns flera inlägg om just denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till båtvärlden! Har själv köpt fjärrkontroller till sidepower och det var visserligen inte lika dyrt som 5500:- men ändå hiskeligt dyrt.

Ett tips kan vara att kolla om du verkligen måste ha Engbos originalfjärr. T ex min Sidepowerfjärr styr både deras bogpropp samt Båtsystems ankarspel utan krångel. B la Quick har en hel del fjärrar i sitt sortiment. Ankarspel endast upp/ned är ju en väldigt enkel signal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med mitt ankarspel Power il. Jag saknar själva fjärrkontrollen men den har utgått ur sortimentet så jag måste ersätta min radiomodul med en ny, men det blir nog till att försöka hitta något billigare alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla denna modellen på Tradera:

http://www.tradera.com/item/302499/253161637/fjarrkontroll-vinsch-12v

 

Jag har en snarlik i en av mina båtar, fungerar ypperligt.

Då mitt ankarspel styrs på minussidan fick jag koppla utsignalen från mottaraen via två relän, men det är inte så svårt.

Kanske ditt spel styrs med en positiv signal och då funkar den som den är.

Det finns två likadana annonser just nu på Tradera, just nu 380kr inklusive frakt.

Auktionen slutar 4mars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan finns det en firma som säljer denna modellen, det är en sådan jag har och är nöjd med.

http://www.tradera.com/item/302499/254114158/ny-universal-12v-radiostyrning-winsch-vinsch-osv-

Här finns det tre-fyra stycken, med priser runt 200kr några har dubbla fjärrkontrollsdosor, det är en svensk firma som skickar sina varaor från Sheung Wan, det kan ta litet tid. Kontrollen är av en enkel och välfungerande modell, kanske inte verkar så seriös, men det är väl en fråga om hur mycket pengar man vill spendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla denna modellen på Tradera:

http://www.tradera.com/item/302499/253161637/fjarrkontroll-vinsch-12v

 

Jag har en snarlik i en av mina båtar, fungerar ypperligt.

Då mitt ankarspel styrs på minussidan fick jag koppla utsignalen från mottaraen via två relän, men det är inte så svårt.

Kanske ditt spel styrs med en positiv signal och då funkar den som den är.

Det finns två likadana annonser just nu på Tradera, just nu 380kr inklusive frakt.

Auktionen slutar 4mars.

Tack, jo jag tror att det styrs med minussignal. Vilken typ av relä använder du, IP-klassade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Ebay finns Traderafjärrisarna till 1/4 av priset. Vill man ha fri frakt tar det några veckor. Jag köpte där, funkar än så länge perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan finns det en firma som säljer denna modellen, det är en sådan jag har och är nöjd med.

http://www.tradera.com/item/302499/254114158/ny-universal-12v-radiostyrning-winsch-vinsch-osv-

Här finns det tre-fyra stycken, med priser runt 200kr några har dubbla fjärrkontrollsdosor, det är en svensk firma som skickar sina varaor från Sheung Wan, det kan ta litet tid. Kontrollen är av en enkel och välfungerande modell, kanske inte verkar så seriös, men det är väl en fråga om hur mycket pengar man vill spendera.

typ såna har vi. Polaren beställde. Der var två såna, som på bild, fjärrar och en liten som har band att hänga runt halsen. Funkar klockrent. 200 kr inkl frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köpte 4 fjärrisar +en motagare, funkar ok.

 

http://elnu.se/index.php?lista=17&an=3&n1=Radiostyrning%2C+GSM-styrning&n2=Radiostyrning%2C+sm%E5format%2C+12-24V&n3=Hiland+Radiostyrning+4-kanal+2-mode&n=4&elmateriel=1

 

Tyckte fjärrisarna var så billiga att man kan ha en på varje styrplats + någon i reserv.

 

Snabb leverans var det också om jag minns rätt.

Spelet är ett Lofrans.

Ville ha 4 knappar så kan jag hänga in ett tidrelä när jag fäller (ingen frifall funktion i spelet).

 

Relänen är potentialfria växlande så det är bara att hänga in mottagaren paralellt med bef

 

Lycka till

Redigerad av elektrikarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta ankarspel styrs ju med ett vanligt enkelt relä och då kan man köra med vilken fjärr som helst

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mottagare kopplade jag först in istället för den fasta kontrollen framme i ankarboxen. Funkade inte. Trodde det var fel på min fjärrenhet men det var för svag spänning fram. Kopplade direkt till relän och styrström från elcentral. Då funkar det perfekt plus att jag har kvar även den fasta kontrollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då min mottagare monterades under instrumentpanelen, där allting annat är väldigt okapslat, valde jag två standrard 39kr relän från Biltema.

 

Jag kan väl nämna att kompisen och jag monterade en stor elekrisk vinch i fronten på hans TGB 11, och då med en likadan fjärrkontroll.

Vajern till denna vinch är faktiskt 50 meter lång, och med helt utrullad vajer har vi full kontakt vid kroken till mottagaren, ja faktiskt minst 10 meter till. Så jag skulle vilja säga att räckvidden är minst 50 meter, kanske 60, och då i skog med en massa träd i vägen.

 

Men exemplen i denna tråd berättar ju att det finns massvis med alternativ till fjärrkontroller för ankarspel, och de flesta kostar ju bara en bråkdel av originalet, kanske inte lika hög kvalitet då förstås, men det är ju den ekvationen man får räkna med och leva efter.

 

Den som vet vilken ända av en lödkolv man skall hålla i handen, kan ju bygga en själv också, vill minnas att Conrad har såväl radiostyrda som sådana som jobbar med ir-ljus att sälja, radiokontrollerat är ju oslagbart bäst.

 

Annars kan ju en treledad lång kabel och en återfjädrande trelägenbrytare också funka, även en sån har jag i en av båtarna, inte lika flachigt, men praktiskt. En treläges återfädrande brytare med gummihätta, i en liten elektroniklåda, och en lång kabel.... Skitenkelt, men kostar nog minst 150kr i delar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag! Hade turen och hittade en bättre begagnad Engbo orginal fjärrkontroll på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...