earendel 4 Postad 1 Mars , 2016 Hej Jag funderar på att köpa en båt med en AQAD 40 dieselmotor installerad. Vad skall jag kolla extra noga? Svaga punkter etc. Tack för all hjälp Alan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 291 Postad 1 Mars , 2016 Jag känner inte till motorn så väl att jag kan säga några brister för just den typen men här kan du läsa lite allmänt: http://www.marinfakta.se/index.php?sida=aqad40b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 18 Mars , 2016 Att den går upp i varv (med propeller inkopplad) enlig specifikation. En gammal motor kommer inte nu upp i rätt varvtal men skillnaden ger en indikation på hur trött den är. Den kan ryka vid start men röken ska förvinna när den blivit lite varmare. Rök kan bero på massor med saker, en av de vanligare tror jag är att turbon inte fungerar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 152 Postad 26 Mars , 2016 Den kallas "rökgeneratorn" så det verkar normalt för den? Jag har en fr 82, den ryker vid start. Kolla rost, vatten i oljan, läck på bränsle-systemet. Olje-läck vid turbon. Olja under motorn. Det är ju en gammal, robust, enkel motor så det är väl inget specifikt att tänka på annat än sedvanlig grundkontroll? Läck vid vattenpump?? // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser