Hylta-Calle 0 Postad 10 Januari , 2016 Hej, Jag behöver byta förstag på min Comfort 32 med original Isomat rigg. Då det är lite svår att få mätt det gamla staget skulle det vara fint om någon hade det måttet. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 10 Januari , 2016 Om du inte provat så gissar jag att om du ringer Benns i morgon så har dom måttet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hylta-Calle 0 Postad 10 Januari , 2016 (redigerade) Jag har faktiskt inte hört med Benns. Tack för tipset! Fredrik Redigerad 10 Januari , 2016 av Hylta-Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 11 Januari , 2016 Skulle tro att både riggverkstäder och segelmakare har det måttet (t.ex. Benns, Seldén, Gransegel). Men Har det gjorts mastbyte, förändringar av förstagsinfästningen eller andra ändringar så kan det skilja från standardmått. Jag beställde nyligen nya försegel och det visade sig att mitt förstag var något längre än standard, sannolikt pga mastbyte för några år sedan. Jag mätte för hand och beställde sedan ett förstag som var någon halvmeter längre. Sedan använde jag det gamla förstaget som mått när jag gjorde det nya. Det är inga problem att själv sätta på ändstycke på ett förstag, men man måste vara noggrann så att det görs helt rätt. Finns några instruktionsfilmer på Youtube som tydligt visar hur man ska göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hylta-Calle 0 Postad 11 Januari , 2016 (redigerade) Jag har köpt en ny Harken rulle och tänkte också beställa nytt försegel och kan då inte använda det gamla förstaget. Jag har mätt upp det gamla men tänkte att det kan skilja med tanke på sträckning. Och eftersom jag måste sätta dit en "Isomatadapter" i toppen då man i nuläget måste trä staget genom toppbeslaget och en ny vantskruv i botten (som jag helst velat slippa) så känns det lite vanskligt... Kanske bäst att ta detta med segelmakaren.... Redigerad 11 Januari , 2016 av Hylta-Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 115 Postad 12 Januari , 2016 Jag skulle inte våga ta standard, båten kan ha annan längd av en massa olika orsaker.. Att mäta är att veta 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser