honken3 1 Postad 28 December , 2015 Hade hjälp av en kompis som satte upp en ny taklampa i min båt. Innan hade jag en skabbig och icke fungerande taklampa från Biltema med en "switch" på själva lampan. Den var också kopplad via en strömbrytare (vanlig svart som brukar sitta i båtar). Så man kunde både stänga av på lampan eller via strömbrytaren. Den nya lampan har ingen switch på lampan. Så han kopplade bara in den på de två kablar som den tidigare lampan var kopplad på. Dessa kommer från strömbrytaren (vad jag kan se, är ett stort råttbo). Nu när vi slog på huvudbrytarna för batteriet så börjar lampan lysa. Trots att strömbrytaren på panelen är frånslagen. Vi kan väldigt lite om el, och tänkte att det var en baggis eftersom vi använde de gamla kablarna, men tji fick vi... Vad kan problemet vara? Vad jag vet har en lampa bara plus, så vi borde inte ha kunnat vända kablarna fel? Strömbrytaren bör väl ha plus och minus antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
honken3 1 Postad 28 December , 2015 Och om strömbrytaren är trasig så antar jag att lampan inte borde lysa? Eller om en strömbrytare går sönder, är det bara själva "avstängningen" av lampan som inte fungerar då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 28 December , 2015 (redigerade) är det en ledarmatur? i såfall kan du ha krypströmmar som räcker för att tända lampan.. kan vara så att du har en trappkoppling med en tändtråd från brytaren i båten.. Redigerad 28 December , 2015 av sventable Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 130 Postad 29 December , 2015 Fattade jag rätt, så hade den gamla lampan en inbyggd strömbrytare, och den var kopplat till två kablar från en säkringsdosa och från batteriminus. Dessa, eller snare pluskabeln har spänning "hela tiden" när huvudbrytaren är påslagen. Nuvarande lampa har ingen egen strömbrytare, och den är kopplad på befintliga ledningar, som då har "spänning hela tiden", alltså lyser lampan hela tiden. Förslagsvis kopplar du då en extern strömbrytare på en av kablarna, förslagsvis pluskabeln, så att du kan släcka lampan. Enkla strömbrytare för båtbruk är vanligtvis "tvåpoliga" alltså de har en ingång och en utgång, de kopplas då i serie med laman de skall tända/släcka. Kopplar du mellan plus och minus fixar du en fin kortslutning då du slår på strömbrytaren. Om du har ett elsystem typ "råttbo" eller ännu värre "skatbo" så vet man ju inte vad som kan hända om man fixar en kortis, man kanske måste ringa 112 och vara utan båt nästa säsong... om man nu skall vara överdrivet pessimistisk. Det är sällan fel att koppla in en säkring för mycket i en krets. Jag fann en enkel figur på nätet, som visar hur du skall koppla. Betänk bara att det nånstans i kretsen skall finnas en säkring, gärna på plussidan. "Power Source" i figuren kan ju i din båt motsvaras av säkringsdosan och minusplinten. Det vanligaste i båtar är att man även placerar strömbrytaren på plussidan. Sventable funderar på krypströmmar, och så kan det vara också. Om du har en LED-lampa så växla plus och minus vid lampans anslutning och se om problemet kvarstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 December , 2015 Vi kan väldigt lite om el, och tänkte att det var en baggis eftersom vi använde de gamla kablarna, men tji fick vi... Vad kan problemet vara? Vad jag vet har en lampa bara plus, så vi borde inte ha kunnat vända kablarna fel? Strömbrytaren bör väl ha plus och minus antar jag? Kopierat från TS fråga. Svaret ligger nog här, kan vara så att lampan är inkopplad på brytarens inkommande sida, ytterst få brytare har både plus och minus brytande funktion, utan det är bara plus i brytarens båda kontakter! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
honken3 1 Postad 5 Mars , 2016 Tack alla för jättebra svar! Så här ligger det alltså till. Det är inte LED, utan vanlig 12 volts glödlampa som man har till husvagnar t.ex. Armaturen den sitter i har ingen av/på-knapp. Sladden från glödlampan går till vanlig svart On/off ROCA-knapp som brukar finnas i båtar (finns på Hjertmans och alla ställen). Lampknappen har på baksidan 4 sladdar inkopplade. Två av dem går till säkringspanelen (plus och minus med en 3A säkring (som är hel). Jag har provat byta lampknappen och satte sladdarna på samma sätt på baksidan. Lampknappen fungerar fortfarande inte (och glödlampan lyser konstant, går ej att stänga av). Är osäker på hur jag ska felsöka detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
honken3 1 Postad 5 Mars , 2016 (redigerade) "Svaret ligger nog här, kan vara så att lampan är inkopplad på brytarens inkommande sida, ytterst få brytare har både plus och minus brytande funktion, utan det är bara plus i brytarens båda kontakter!" Saken är den, att vi aldrig rörde lampknappens sladdar på baksidan, utan klippte sladdarna (var tvungna) längre upp närmre glödlampan, så vi har inte skiftat något på knappen.... Redigerad 5 Mars , 2016 av honken3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 390 Postad 5 Mars , 2016 Jag ser två svar: 1. Lampknappen är trasig 2. Lampknappen är hel, men går inte till lampan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 390 Postad 6 Mars , 2016 Får jag förresten fråga - vad är det för båt..? Fabrikat, årsmodell etc..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 6 Mars , 2016 Får jag förresten fråga - vad är det för båt..? Fabrikat, årsmodell etc..? Det är nog den här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser