Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026
fredriklindell

Ankarkrok, var?

Rekommendera Poster

När jag seglade i Grekland härmveckan blev jag varse ett smart hjälpmedel. En halvmåne i metall med två tampfästen. Idén är att man lyfter en korsad ankarlina med den. När linan går fri drar man i tamp två så vrider halvmånen sig ur.

Problemet för att googla är dock att "ankarkrok" är ngt helt annat än just detta. Är det ngn som vet vad det heter? Och var det finns utan att kosta skjortan.

Kan bara säga att flera års styrketräning med f f a marklyft hjälpte när vi fick upp en hel bryggas ankarkätting en morgon ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska smart grej faktiskt, men för dyrt för något man helst aldrig ska använda.

Jag har hittills aldrig drabbats av korsande ankarlinor så jag är nöjd med att veta att produkten finns så att jag kan fixa till något liknade av det som finns ombord om problemet skulle uppstå. Vi har en liten dragg ombord som bör funka om man fäster en lina i fästet som finns i kronan (botten på draggen).

8892893134878.jpg

Vem är det som bör ha denna produkt ombord?

Den som ofta lägger ankarlinor över andras linor eller

den som ofta får andras ankarlinor över sin egen lina?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som får upp annan ankarlina (eller annat). Man tänker ju primärt den som har den undre linan men i mitt fall var det tvärtom. Är det verkligen så ovanligt. Förutom mitt missöde såg jag två andra när jag seglade en vecka. Förvisso är ju stävankare modus operande i trånga grekiska hamnar. Har hört om ännu fler.

Det funkar ju också med en båtshake men då får man vara snabb när man "släpper ner".

Tack Lintott för länken. Den var spot on. Undrar om det finns ngn billigare på marknaden? Vad kan det heta på engelska (jag tänker på eBay)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, trånga hamnar i Grekland missade jag.

Det verkar inte vara så lätt att köpa en "Mooring hook clow" på nätet, men

det måste vara enkelt att göra en själv eller gå till en verkstad och få en gjord.

marine_hook_description-AXISLENGTHS.jpg

En böjd stång med en ögla i ena änden (behöver ju inte vara smidd) och en påsvetsad ögla.

Tillägg: Eller varför inte ännu enklare, böj en stång så att det blir två öglor på den.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har svårt att för min inre syn förstå hur/när den skall användas.

Ligger min lina över eller under den andra linan och hur gör man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En "Trip Hook" har jag använt utan att veta vad det hette på svenska, det är nog det du är ute efter.

Tillägg: En sådan krok är smidig när man firar ned något från ex.vis ett tak och sedan vill lossa lasten utan att klättra ner

Anchor Trip Hook ger många bra länkar.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är meningen att man ska ha två tunnare linor knutna till kroken. När ditt ankare har fastnat i någons ankarlina och du märker detta tar du och sänker ner denna kroken och lyfter upp hans lina så ditt ankare går fritt, därefter byter du lina och drar i den andra tunna så att kroken tippar över och släpper den andra ankarlinan igen.

post-95643-0-66972300-1446995429.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par bilder säger mer än 1000 ord...

TH_Cartoons_no_text.png

Bilder lånade från http://estore.coastlinetechnology.com/Trip-Hook-1

Tillägg: Fortfarande har jag svårt att se vad denna krok gör som inte en dragg med två linor gör.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TH_Cartoons_no_text.png

Tillägg: Fortfarande har jag svårt att se vad denna krok gör som inte en dragg med två linor gör.

Mackey

Det är väl inte fint nog att ha en simpel dragg ombord?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du lägger en lina runt kättingen som ditt ankare fiskat upp och sen lyfter du kättingen med den dubbla linan,

Tittade du på videon i länken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en sådan ombord kan man lägga en lina runt kättningen.

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/batshakar/batshakar-2/hook-moor-teleskophake-115-3m

Och varför vill man lägga en lina runt kättingen, och vems kätting?

Tanken är nog att lägga en lina runt kättingen man fastnat i för att kunna få loss sitt eget ankare, som med "kroken".

Min 75:- kr dragg är inte så flashig, men den gör jobbet.

Nu har jag i och för sig haft draggen sedan jag var 8 - 10 år så den är kanske finare än dagens draggar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du lägger en lina runt kättingen som ditt ankare fiskat upp och sen lyfter du kättingen med den dubbla linan,

Jovisst, men 1300:- för en sketen krok när en paraplydragg för en hundring gör samma jobb?

Är det du som tillverkar dom? ;-) jag lägger hellre slantarna på något vettigare som används oftare. Jag har nog inte varit ute för de problemen att min ankarlina har fastnat i grannens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju bra om du fiskat upp den över ytan .men om den fortfarande är flera meter under vattenytan så får du dyka för att få dit linan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju bra om du fiskat upp den över ytan .men om den fortfarande är flera meter under vattenytan så får du dyka för att få dit linan.

Båtshaken är ju 3 meter och det går bra att få den runt även om kättingen befinner sig under vattenytan.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst, men 1300:- för en sketen krok när en paraplydragg för en hundring gör samma jobb?

Är det du som tillverkar dom? ;-) jag lägger hellre slantarna på något vettigare som används oftare. Jag har nog inte varit ute för de problemen att min ankarlina har fastnat i grannens.

Du har tydligen inte tittat på videon eller också har du inte fattat vad den huvudsakliga användningen är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtshake funkar för att lyfta men kan vara svårare att få den att släppa (är min erfarenhet). Men det var ju iofs inte en med lina

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har tydligen inte tittat på videon eller också har du inte fattat vad den huvudsakliga användningen är.
Jodå,,jag är inte dum. Den är för att fånga en boj eller annan angöringsögla, men 1300:- är den väl ändå inte värd?

Finns en krok på Biltema för 35:- som man säkert kan använda, kan ju dessutom användas som änterhake att kasta iland med en tunnare lina. Kan man göra det med båtshaken oxå?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Stall/Trefingerkrok-2000033152/

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TH_Cartoons_no_text.png

Tillägg: Fortfarande har jag svårt att se vad denna krok gör som inte en dragg med två linor gör.

Mackey

Tack Mackey, köpte en sådan du hittade för lite drygt 300. Nu har jag garanterat att jag aldrig igen behöver lyfta en ankarlina för en billig penning ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan vilken fiffig pryl..!!!!

helt sjukt självklar...

Köpte en bojkrok som e som en anka som man hakar fast men den är e ju riktigt FET!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå,,jag är inte dum. Den är för att fånga en boj eller annan angöringsögla, men 1300:- är den väl ändå inte värd?

Finns en krok på Biltema för 35:- som man säkert kan använda, kan ju dessutom användas som änterhake att kasta iland med en tunnare lina. Kan man göra det med båtshaken oxå?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Stall/Trefingerkrok-2000033152/

Hur gör du med den här, för att få till den finessen som "skoters" variant har?

Att stå kvar ombord, dra tampen genom en öggla några meter bort och tillbaka igen?

Helt klart en finess, djävlit klurigt och smart. Ännu klurigare om man får till den funktionen med en trefingerkrok, från BT dessutom.. då blir jag riktigt imponerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som TS kan jag tycka att det är lite trist att en konkret sakfråga utmynnar i polemik. Det gynnar ingen i längden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...