Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Quvipp

Trimtamps layout E-jolle

Rekommendera Poster

Hej! Jag har börjat tröttna på den layouten jag har på mina trimtampar just nu. Nu är det så att det är en genom gående tamp mellan de två sidorn (för att få dubbelkommando) som man drar i som sedan justerar tampen som drar i tex cunninghamn. Se den bifogade skissen. 

Problemet är att efter varje läns där jag har släppt inhal uthal och cunninghamn helt och sedan rundar så hamnar all tamp på ena sidan (den sida jag kryssar iväg för efter rundingsmärket) Så när jag sedan slår har jag ingen tamp på andra sidan att justera trimmet med. Därför söker jag en annan design på trimsystemet som löser det problemet.

Ideér? Alla tankar uppskattas

 

/Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft en E-Jolle och tror mig ana både problemet och lösningen; Dubbelkommando är nog ändå den bästa lösningen om du behöver kunna justera lätt från bägge sidorna. Jag tror att innan du lättar så bör du centrera alla trimtampar så att du har ungefär samma marginal på bägge sidorna. Då lär du nog kunna släppa eller ta hem från bägge hållen. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde visst skissen den kommer här

Klicka på länken så ser ni bilden

https://www.dropbox.com/s/zszjr6k7saxwlbu/20151102_193724.jpg?dl=0

Seglarfreaken:

Jo visst funkar det att göra så. Men mitt i rundningen hinner man inte alltid bry sig om det. När man än gör det tappar man ju lite koncentration och möjlighet att driva båten framåt. Därför skulle jag vilja ha en lösning där jag slipper det momentet.

Redigerad av Quvipp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, din bildlänk krånglade litet och visar dessutom skissen 90-gradigt kapsejsad.
Har justerat detta...
post-86835-0-32716200-1446562289.jpg
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett någon annan lösning på dubbelkommando än just linor som löper med just den effekt som du beskriver. Ser tre grejer som kan göras:

1. Längre linor så de inte "tar slut"

2. Rutin på sjön där du justerar/centrerar linorna (oftast i någon manöver då de inte är belastade.

3. Sätt råttorna på swivel och gör linorna "ändlösa". Då kan du lossa lä-cleaten, justera och fästa den igen också från lovart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  visserligen massor av år sedan jag seglade E-jolle

men ett par tips

 

1) ändlös lina är inte så dumt,

(det är ganska enkelt att splitsa ihop moderna linor  finns bra video på webben)

2) gummikord som tar hand om lösa ändar, ett par linlöpare vid akterpegeln  och en tunn  gummikord  som loper ända fram då kan man ha lite längre haländar utan att får för mycket trassel

3) min sista E-jolle var nog sveriges enklaste, klart minimalistisk, ingen skotskena, bara singelkommando kick och cunningham ( uthal på bommen) jag är visserlingen 193cm lång men E-jollen är så liten att jag tror många fler kan klara sig med singelkommando

/HW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det handlar om att hitta en rutin som funkar! Då jag seglade e-jolle hade jag samma uppsättning (samt alla andra) det funkade kalas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändlösa trimtampar är ju en lösning men det behövs inte. Det som behövs är mer rutin. Jag seglade E-jolle (Finessa) i slutet av 70-talet och hade inget problem med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd och lite annat ämne, kan någon hjälpa mig att berätta om det är rätt kick på denna Finessan? Och hur ska den användas?IMG_20230908_232845.thumb.jpg.8a16bc4b2e8c1d06ce2e5d8d6c62b2e1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originalet på Finessan var nog bara en talja med alldeles för dålig utväxling för att man skulle kunna dra ner bommen under last så den är inget att sträva efter. Det finns böttre lösningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kicken användes länge, den sitter fel just nu. Den vajer som sitter akterut ska sitta på masten nere vid däck, då ser du funktionen då man drar i blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...