Quvipp 0 Postad 2 November , 2015 Hej! Jag har börjat tröttna på den layouten jag har på mina trimtampar just nu. Nu är det så att det är en genom gående tamp mellan de två sidorn (för att få dubbelkommando) som man drar i som sedan justerar tampen som drar i tex cunninghamn. Se den bifogade skissen. Problemet är att efter varje läns där jag har släppt inhal uthal och cunninghamn helt och sedan rundar så hamnar all tamp på ena sidan (den sida jag kryssar iväg för efter rundingsmärket) Så när jag sedan slår har jag ingen tamp på andra sidan att justera trimmet med. Därför söker jag en annan design på trimsystemet som löser det problemet. Ideér? Alla tankar uppskattas /Sebbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 2 November , 2015 Jag har själv haft en E-Jolle och tror mig ana både problemet och lösningen; Dubbelkommando är nog ändå den bästa lösningen om du behöver kunna justera lätt från bägge sidorna. Jag tror att innan du lättar så bör du centrera alla trimtampar så att du har ungefär samma marginal på bägge sidorna. Då lär du nog kunna släppa eller ta hem från bägge hållen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Quvipp 0 Postad 2 November , 2015 (redigerade) Glömde visst skissen den kommer här Klicka på länken så ser ni bilden https://www.dropbox.com/s/zszjr6k7saxwlbu/20151102_193724.jpg?dl=0 Seglarfreaken: Jo visst funkar det att göra så. Men mitt i rundningen hinner man inte alltid bry sig om det. När man än gör det tappar man ju lite koncentration och möjlighet att driva båten framåt. Därför skulle jag vilja ha en lösning där jag slipper det momentet. Redigerad 2 November , 2015 av Quvipp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 3 November , 2015 (redigerade) Hej, din bildlänk krånglade litet och visar dessutom skissen 90-gradigt kapsejsad.Har justerat detta... Redigerad 3 November , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 3 November , 2015 Har aldrig sett någon annan lösning på dubbelkommando än just linor som löper med just den effekt som du beskriver. Ser tre grejer som kan göras: 1. Längre linor så de inte "tar slut" 2. Rutin på sjön där du justerar/centrerar linorna (oftast i någon manöver då de inte är belastade. 3. Sätt råttorna på swivel och gör linorna "ändlösa". Då kan du lossa lä-cleaten, justera och fästa den igen också från lovart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 14 November , 2015 Hej visserligen massor av år sedan jag seglade E-jolle men ett par tips 1) ändlös lina är inte så dumt, (det är ganska enkelt att splitsa ihop moderna linor finns bra video på webben) 2) gummikord som tar hand om lösa ändar, ett par linlöpare vid akterpegeln och en tunn gummikord som loper ända fram då kan man ha lite längre haländar utan att får för mycket trassel 3) min sista E-jolle var nog sveriges enklaste, klart minimalistisk, ingen skotskena, bara singelkommando kick och cunningham ( uthal på bommen) jag är visserlingen 193cm lång men E-jollen är så liten att jag tror många fler kan klara sig med singelkommando /HW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 105 Postad 14 November , 2015 Tror det handlar om att hitta en rutin som funkar! Då jag seglade e-jolle hade jag samma uppsättning (samt alla andra) det funkade kalas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 513 Postad 15 November , 2015 Ändlösa trimtampar är ju en lösning men det behövs inte. Det som behövs är mer rutin. Jag seglade E-jolle (Finessa) i slutet av 70-talet och hade inget problem med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hansnor 0 Postad 8 September , 2023 Gammal tråd och lite annat ämne, kan någon hjälpa mig att berätta om det är rätt kick på denna Finessan? Och hur ska den användas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 513 Postad 9 September , 2023 Originalet på Finessan var nog bara en talja med alldeles för dålig utväxling för att man skulle kunna dra ner bommen under last så den är inget att sträva efter. Det finns böttre lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 105 Postad 10 September , 2023 Den kicken användes länge, den sitter fel just nu. Den vajer som sitter akterut ska sitta på masten nere vid däck, då ser du funktionen då man drar i blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser