Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Heldefolksingers

Otrevliga muttrar i rufftak.

Rekommendera Poster

Dom sticker ner i båtens innandömme under skotskenor, winschar och runt båtfönster mm. Fina försänkta maskinskruvar på ovansidan men på insidan brickor och mutter. Dessa är fula och gör ibland ont. Jag söker typ inslagsmutter eller möbelskruvhuvuden som endast bygger några mm. Och ser bra ut. Det finns mässings varianter inom möbelindustrin men visst borde det finnas något utprovat för oss båtmucklare. Hur och med vad löser man detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har innertak i båten.

Döljer det mesta effektivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inslagsmuttrar eller T-mutter finns, även i rostfritt. Sen finns det ju plasthattar till muttrar. Men det bästa är nog ett innertak, snyggt och enkelt med skummad PVC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har liknande problem på något ställe och vi lägger en U-list i teak på undersidan. Det blir snyggt och lätt att ta bort om man måste lossa i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovan navigationsbordet stack det ner ganska långa skruvar för avlastare till de neddragna linorna till riggen. Ett par jack blev det innan jag tog en teakbräda och monterade över de vassa skruvarna. Två av skruvarna håller upp brädstumpen med muttrarna i försänkningar och de andra avsågade stumparna i försänkningar på brädan ovansida.

 

Resultatet blev: inget att göra illa sig på betydligt snyggare och brandvarnaren fick en bra plats på teakbiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var länge sedan men jag satte teakribbor i taket, inte bara där skruvarna satt utan med jämna mellanrum för att imitera lite gamla tiders stil. Alla som kom ner sa det var snyggt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var länge sedan men jag satte teakribbor i taket, inte bara där skruvarna satt utan med jämna mellanrum för att imitera lite gamla tiders stil. Alla som kom ner sa det var snyggt...

 

Fast i gamla tiders underdäck  var det ljus trä eller vitmålat för att inte ge ett grott-liknande intryck.

Vi var och tittade på en båt där man satt lackad och betsad mahogny. Hur snyggt som helst men väldigt dystert. Det behövde lackas om, men tanken på att göra det på plats eller ta ner ribborna fick köparen att backa på en annars trevlig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde var att sätta smala teaklister på ett vitmålat tak, blev rätt bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde var att sätta smala teaklister på ett vitmålat tak, blev rätt bra...

 

Ja då är det skillnad. Jag har också lister som håller upp skivorna av skummad PVC. Praktiskt att kunna ta bort några skruvar och ta ner skivorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det jag gjorde var att sätta smala teaklister på ett vitmålat tak, blev rätt bra...

Ja då är det skillnad. Jag har också lister som håller upp skivorna av skummad PVC. Praktiskt att kunna ta bort några skruvar och ta ner skivorna.

Har du lite bilder från ditt tak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det jag gjorde var att sätta smala teaklister på ett vitmålat tak, blev rätt bra...

Ja då är det skillnad. Jag har också lister som håller upp skivorna av skummad PVC. Praktiskt att kunna ta bort några skruvar och ta ner skivorna.

Har du lite bilder från ditt tak?

 

Inga bra bilder, tyvärr. Listerna är nerplockade för några fler lager lack i vinter, sensak jag även gå lös på förpiken mm.

post-80529-0-91550200-1444813479.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...