Jump to content
Wednesday 13 November 2019
Sign in to follow this  
MagnusOL

Penta 290 drev slår upp vid upprepad back

Recommended Posts

Hej,

 

Mitt första inlägg här efter att ha läst oändligt många trådar som hjälp mig otroligt mycket! Tack allihop!

 

Jag har ett nyrenoverat Penta 290 drev som beter sig lite underligt.

 

Backen funkar normalt som vanligt och det är normalt inga problem att bromsa när man lägger till. Backar man dock några meter, slår av, och sedan försöker backa igen slår motorn upp. Att köra "lite" framåt hjälper inte utan men måste köra "ordentligt" framåt för att drevet ska låsa igen på backen.

 

Båten är nu på land och jag lyckas inte återskapa problemet hur jag än rycket och sliter i drevet.

 

Har någon en aning om vad jag ens ska börja?

 

Tack på förhand!

/Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som att backhaken kärvar. När växel framåt är i ska drevet gå att lyfta för hand (för att åka upp vid eventuell grundstötning. När du lägger i backen ska en hake som jag har för mig sitter på drevet haka i en axel eller liknande på skölden vilket förhindrar att drevet åker upp. Kärvar den mekanismen händer det du bevittnar. Har lite svårt just nu att skicka bild på haken men du förstår nog när du tittar på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaret!

Det skumma är att det inte går att lyfta drevet när framväxeln ligger i heller mer än ca 2 cm innan spärren går i. Måste kolla och skicka lite bilder tror jag...

Edited by MagnusOL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter bra med foton. :-)
Spärren som Anteman nämner är väl nr 52 och stången som låser upp när framväxeln är ilagd nr 45.
Stången skall väl dra i armen (armarna?) så de röda klackarna i skissen nedtill sänks till samma nivå som de gröna gissar jag? Returfjädrarna med gula pilar sträcks väl då samtidigt.
post-86835-0-81608600-1444133120.jpg
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter bra med foton. :-)

Spärren som Anteman nämner är väl nr 52 och stången som låser upp när framväxeln är ilagd nr 45.

Stången skall väl dra i armen (armarna?) så de röda klackarna i skissen nedtill sänks till samma nivå som de gröna gissar jag? Returfjädrarna med gula pilar sträcks väl då samtidigt.

attachicon.giflåshake.jpg

 

 

Har bytt mellan vänster och höger propeller så lite extra förvirrad :)

 

Stången 45 trycker ju drevlyften ner när den ska låsa upp drevet för att lyfta det. Den stången jag menar är den som växelreglaget trycker in och som trycker ner del 47.

 

Frågan är: ska stången trycka ner del 47 när drevet ska låsa eller när man kör framåt?

Edited by MagnusOL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Man orkar inte att lyfta drevet för hand. Vi påkörning av någonting blir kraften tillräckligt stor för att hakarna ska släppa taget och drever åker upp. ( Det är endast 100-drevet som går att lyfta för hand.) När man lägger i backväxeln skjuter växeloket fram stången som trycker ner bygel (47) som då låser hakarna (52 &54) så att de inte kan lösa ut.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill minnas att jag lyft mitt 290 DP för hand. Tungt men det går. Men då har jag kanske lyft haken för hand. Men nog har jag för mig att haken lyfts av när man lägger i framväxeln? Eller om den låser när man läcker i back?
Nu har jag ett DPH så kan inte prova.
Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut men tror ändå problemet ligger i mekanismen till haken. Kan du inte kolla att allt är rent och löper lätt? Eller ta lite bilder om du kan.

Edited by Anteman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har själv ett 290 som jag mekat friskt med och kan bekräfta att det inte skall gå att lyfta för hand. Man måste haka ut backhaken manuellt för att kunna lyfta det. Det är nog troligen bara något som kärvar, om inte så finns det en renoveringssats att köpa med nya fjädrar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stämmer som du säger. När jag tänker efter har jag lyft haken för hand. Gör man inte det går det bara att lyfta lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror bestämt ni löst mitt problem  :D

 

Det är helt enkelt så att när jag bytte propeller ändrade jag bara växelreglaget istället för, som jag borde ha gjort, ändra bak i drevet. Det innebär att när jag kör framåt låses drevet och det låses upp när jag backar  :unsure:

 

Tack för er hjälp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy