Gå till innehåll
lördag 13 juni 2026
BSven

Rätt sätt med mastbalk?

Rekommendera Poster

Jag har hyvlat till en mastbalk av ek som har ganska god passform mot det krökta rufftaket. Hur skall den anbringas?

Skall jag bädda med ett tjockt lager sikaflex mot taket eller hur gör man?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På undersidan rufftaket?

Kanske inte ett tjockt lager med nåt klet som härdar, men lagom mycket för att fylla upp de hålrum som finns.

Alternativ till sikaflex - epoxyspackel kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag vill ju få en bra anliggning/lastfördelning men samtidigt vill jag kunna ta loss den om det ex. skulle börja läcka i bultarna till mastfoten. Epoxispackel blir gärna permanent...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska det bli starkt så ska du limma stumt tex med epoxispackel. Elastiska tätningsmassor ger inte den styrkan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar nedan att du med "mastbalk" menar en tvärgående sådan och inte en lodrät maststötta.
En sådan vilar ju ofta på ett skott, alltså uppe på en tvär-vägg under masten (eller åtminstone i dess närhet).
Vad har du för båt, vad är din nya mastbalk tänkt att vila på nära sina ändar om skott saknas, kanske kan du precisera frågan? Detta kanske - eller kanske inte - påverkar svaret på din fråga angående balken men ofta är det bra att veta ungefärliga omständigheter för att kunna besvara forumfrågor på ett bra sätt.

[Hela konstruktionen som stöttar masten utsätts för rejäla krafter uppifrån, ofta ett tryck som kan räknas i ton för mindre fritidsseglare. Är väl just därför du har hyvlat till en balk. Även skjuvkrafter som försöker deformera skrovet sidledes, man kan exempelvis märka att vissa sido-fönsterrutor tenderar att spricka med åren om skjuvet inte stöttats rätt (Amigo23). Bra alltså om du kan presentera några som helst detaljer, gärna foton eller skisser men åtminstone ange vilken båttyp frågan gäller. ;-)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är en Allegro 27. Den tvärgående balken står på två "stolpar"mot skrovet. Såväl stolparna som balken fästs mot skott på båda sidor vilka består av 10mm plywood som jag i sin tur plastar fast mot skrovet med hålkäl och glasfiber.
Den gamla balken var felkonstruerad och knäckt och hade därför förstärkts med en järnprofil.

Arrangemanget med stolpar och skott har hållit i 45 år trots att skotten var dåligt fastplastade så mina förstärkningar blir nog overkill men det är så jag vill ha det.

Här är en bild före jag påbörjade renoveringen som visar skottet och stolpen. Den gamla balken är inklädd.

Sjoumlkoj%20styrbord_zpssmzateoq.jpg

Här är den nya balken av naturligt krökt ek 6x8cm.

100_1084_zpstbj6ygui.jpg

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxispackel. Sedan lindar du ett varv gladpack runt balken innan du sätter dit den temporärt. Låt spacklet härda och sedan har du ett perfekt avtryck som ger maximal kontaktyta och därmed avlastning och som ändå medger bortmontering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...