jmwa 25 Postad 12 September , 2015 (redigerade) Hej Min 26-fots båt har inombordare som går på bensin. Jag skulle vilja ha någon form av fast släcksystem för tank o motor. Det är svårt att få överblick på nätet. Det jag tror mig fått fram hittills är: Halon är numera förbjudet Pulver förstör motorn Kolsyra riskerar att kväva ombordvarande (vår tank ligger under salongsdurken) Motorn bör stägas av före släckning för att inte allt släckmedel ska sugas in med förbränningsluften till motorn. Stämmer detta? Och i så fall: Vilket system bör jag ha? Vad kan det kosta? Kan man ha olika vid tank resp motor? (T ex automatisk pulversläckning vid tank och manuell kolsyresläckning i motorrum?) Tack på förhand för era goda råd! Mattias Redigerad 12 September , 2015 av jmwa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 12 September , 2015 Vattendimma i stora motorrum. Eller http://www.hjertmans.se/produkter/flytvastar-sakerhet/brandslackare/motorrumsbrandslackare/brandslackare-245-kg Hepaflourpropane Har du ett halonsystem så skulle jag lämna kvar det, jag betraktar manometern med oro och hoppas jag inte tappar tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 13 September , 2015 Vad jag vet är dessa ovanliga i Sverige men tex nästan standard i UK men priserna där är också betydligt lägre. CO2 fungerar, har använts före och efter "halontiden" i tex maskinrum. CO2 är tung och lägger sig på botten, ingen större fara för folk. I större anläggningar ska det finns särskilda CO2-larm. Motorn stannar ganska snabbt pga syrebrist. (Har använt det som "nödstopp" för en skenande tändkulemotor). Pulver använder man bara en gång ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 13 September , 2015 (redigerade) CO2 förstör ingenting. Inte motorn heller även om den går på högvarv. Men den släcker inte brand i fasta material som tex trä. Redigerad 13 September , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 13 September , 2015 CO2 förstör ingenting. Inte motorn heller även om den går på högvarv. Men den släcker inte brand i fasta material som tex trä. Släcker gör den men i tex trä är vatten mer effektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 13 September , 2015 Om man försöker släcka en träbit med CO2 så kommer lågorna slockna men så fort CO2n blåst bort så kommer branden flamma upp igen. Trots detta skulle nog CO2 vara mitt förstahandsval till ett motorrum där det är just en explosiv bränslebrand man är orolig för. Trät får man ösa vatten på. (Även halonsystem kväver den som kommer ivägen.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 25 Postad 13 September , 2015 Om man monterar en hepafluorpropansläckare med automatisk utlösning i motorrummet, sugs medlet in motorn och mister sin verkan, eller kväver det även förbränningen i motorn som tydligen co2 gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 13 September , 2015 Motorn stannar omgående utan att ta skada. Branden slocknar direkt https://en.m.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2,3,3,3-Heptafluoropropane#Use Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 13 September , 2015 Förutsatt att du inte har separat insugsluftintag. I vilket fall så slocknar motorrummsbranden om du har nog fri gasvolym i förhållande motorrummets volym, Vv. Se tillverkarens rekommendation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 25 Postad 14 September , 2015 Förutsatt att du inte har separat insugsluftintag. I vilket fall så slocknar motorrummsbranden om du har nog fri gasvolym i förhållande motorrummets volym, Vv. Se tillverkarens rekommendation. Verkar ju vara det jag letar efter. Finns för ca 1800 kr för min motorrumsstorlek, verkligen överkomligt! För mig skulle det bli 1m3-varianten av denna: http://sleipnerab.se/kategori/1793/automatiske-motorromsslukkere/Vad ska man ha under durken där 300-literstanken ligger? En likadan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 51 Postad 14 September , 2015 (redigerade) I manualen kan man läsa detta: VARNING Ett automatiskt stoppsystem för motor måste installeras i alla utrymmen där det finns en dieselmotor (Huvudmotor, Generator) och ett BSCO 727 brandsläckarsystem ska installeras. Om detta krav inte uppfylls riskerar man att släckarsystemet inte fungerar. http://www.hjertmans.se/Media/Articles/5811-350/5811-350_Motorrumsbrandsläckare_BSCO.PDF Redigerad 14 September , 2015 av Skoter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 14 September , 2015 Vi har två skumbomber i vårt motorrum. En amerikansk uppfinning som ger en massa skum när de exploderar vid öppen låga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 14 September , 2015 Tur att TS har en bensinmotor! "Dieselmotor stoppar inte när den blir utsatt för FE-227! En automatisk stoppfunktion måste därför kopplas till alla dieselmotorer. Om en dieselmotor inte stängs av när brandsläckningsmedlet utlöses riskerar den att tömma motorutrymmet på släckningsmedel ( FE-227 ) innan branden är släckt." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser