Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026
jmwa

Vilken motorrumssläckare?

Rekommendera Poster

Hej

Min 26-fots båt har inombordare som går på bensin. Jag skulle vilja ha någon form av fast släcksystem för tank o motor. Det är svårt att få överblick på nätet. Det jag tror mig fått fram hittills är:

Halon är numera förbjudet

Pulver förstör motorn

Kolsyra riskerar att kväva ombordvarande (vår tank ligger under salongsdurken)

Motorn bör stägas av före släckning för att inte allt släckmedel ska sugas in med förbränningsluften till motorn.

 

Stämmer detta? Och i så fall:

Vilket system bör jag ha?

Vad kan det kosta?

Kan man ha olika vid tank resp motor? (T ex automatisk pulversläckning vid tank och manuell kolsyresläckning i motorrum?)

Tack på förhand för era goda råd!

Mattias

Redigerad av jmwa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är dessa ovanliga i Sverige men tex nästan standard i UK men priserna där är också betydligt lägre.

CO2 fungerar, har använts före och efter "halontiden" i tex maskinrum. CO2 är tung och lägger sig på botten, ingen större fara för folk. I större anläggningar ska det finns särskilda CO2-larm. Motorn stannar ganska snabbt pga syrebrist. (Har använt det som "nödstopp" för en skenande tändkulemotor).

Pulver använder man bara en gång ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CO2 förstör ingenting. Inte motorn heller även om den går på högvarv. Men den släcker inte brand i fasta material som tex trä.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CO2 förstör ingenting. Inte motorn heller även om den går på högvarv. Men den släcker inte brand i fasta material som tex trä.

Släcker gör den men i tex trä är vatten mer effektivt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man försöker släcka en träbit med CO2 så kommer lågorna slockna men så fort CO2n blåst bort så kommer branden flamma upp igen. Trots detta skulle nog CO2 vara mitt förstahandsval till ett motorrum där det är just en explosiv bränslebrand man är orolig för. Trät får man ösa vatten på.

 

(Även halonsystem kväver den som kommer ivägen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man monterar en hepafluorpropansläckare med automatisk utlösning i motorrummet, sugs medlet in motorn och mister sin verkan, eller kväver det även förbränningen i motorn som tydligen co2 gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Förutsatt att du inte har separat insugsluftintag.

I vilket fall så slocknar motorrummsbranden om du har nog fri gasvolym i förhållande motorrummets volym, Vv. Se tillverkarens rekommendation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att du inte har separat insugsluftintag.

I vilket fall så slocknar motorrummsbranden om du har nog fri gasvolym i förhållande motorrummets volym, Vv. Se tillverkarens rekommendation.

Verkar ju vara det jag letar efter. Finns för ca 1800 kr för min motorrumsstorlek, verkligen överkomligt! För mig skulle det bli 1m3-varianten av denna: http://sleipnerab.se/kategori/1793/automatiske-motorromsslukkere/

Vad ska man ha under durken där 300-literstanken ligger? En likadan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualen kan man läsa detta:

 

VARNING

Ett automatiskt stoppsystem för motor måste installeras i alla utrymmen där det finns en dieselmotor (Huvudmotor, Generator) och ett BSCO 727 brandsläckarsystem ska installeras. Om detta krav inte uppfylls riskerar man att släckarsystemet inte fungerar.

 

http://www.hjertmans.se/Media/Articles/5811-350/5811-350_Motorrumsbrandsläckare_BSCO.PDF

 

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vi har två skumbomber i vårt motorrum. En amerikansk uppfinning som ger en massa skum när de exploderar vid öppen låga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att TS har en bensinmotor!

 

"Dieselmotor stoppar inte när den blir utsatt för FE-227! En automatisk stoppfunktion måste därför kopplas till alla dieselmotorer. Om en dieselmotor inte stängs av när brandsläckningsmedlet utlöses riskerar den att tömma motorutrymmet på släckningsmedel ( FE-227 ) innan branden är släckt."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...