Gå till innehåll
söndag 08 juni 2025
Botved

Extra solcell att använda då och då.

Rekommendera Poster

Vi har en 50w solcell över som vi tänkte använda portabelt mellan våra båtar. Är det då en fördel eller nackdel att montera en extra regulator som den ansluts emot. Det är rätt trångt på anslutningarna redan nu då det kan bli svårt att få plats med ytterligare kabel, men rent elektriskt undrar jag vad som är bäst? Eventuellt kan jag ju förgrena den nu anslutna kabeln, är det dumt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att den ena båten har en 10A regulator som redan nu matas med 100W solcell, den andra båten har en 20A regulator som matas av en 50W solcell. Detta skulle då innebära 150W på 10A regulatorn när den portabla cellen ansluts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enklaste är att koppla på befintlig regulator men räcker den inte till så kan man med fördel använda en egen regulator till den portabla panelen. Många regulatorer är gjorda för att fungera både för 12 och 24V, då ska batteriet kopplas in innan solpanelen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en portabel solpanel där jag monterat en regulator på baksidan och en kabel med cigarettändarplugg. Den är bara att plugga in i ett cigarettändaruttag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ut mer av den extra solcellen om du kopplar den via en bra regulator. En MPPT regulator gör om den höga spänningen till ström istället.

Jag skulle ta det lilla extra jobbet och gå via en regulator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska absolut ha en regulator men det är ytterst tveksamt att lägga ut betydligt mer pengar för att få 5-8W mer ur den portabla solpanelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan var ju inte regulator eller inte. Frågan var bara gällande befintliga regulatorers storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla vad det står på 10A regulatorn, jag har en 20A och till den får jag koppla max 260W. Troligen blir 150W för mycket.

Köp en billig regulator och gör som Eld- ovan, det är en användbar lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en större. Byter ut i den ena båten som har 10A regulatorn nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...