Gå till innehåll
torsdag 29 maj 2025
HHurtig

Varvräknaren vandrar

Rekommendera Poster

Varvräknaren vandrar till och från ibland med flera tusen varv i skillnad utan att motorns varvtal ändras.. Vad kan detta bero på? Behöver jag byta någon givare. Motorn i fråga är en VP AQ225F från 1986. Bifogar en liten film.

Någon som har en aning om vad det kan kosta i delar att göra en total ompackning av ett 290dp-a drev om man utför allt arbete själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvräknare som inte visar rätt brukar ofta bero på kontakt/jordfel. Pröva att göra rent alla kontakter och se om det hjälper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter det traditionella brytarspetsar med kondenstator i fördelaren?

I såfall kan du ha felet där. Varvräknaren räknar pulserna från brytarspetsarna och dividerar i ditt fall ned fyra.

Om kondensatorn är dålig och/eller om du får en ljusbåge över brytarspetsarna så räknar varräknaren fel.

Men det kan ju vara så också att varvräknarern är ansluten till anslutningen W på generatorn, då kan det vara ett generatorfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade liknande symptom på min AQ 131 D. När jag senare var tvungen att byta tändkablar blev situationen mycket bättre. Jag tror att det är en kapacitiv effekt som kan uppstå om man har dålig kontakt och/eller mycket oxid i tändsystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...