Lillon 0 Postad 24 April , 2005 Hej har en Evinrude 6hk som är ca 25 år. Har problem med att varva ur. Kör iväg på fullt varv ett par hundra meter men sen dör den av och blir otroligt svag om den inte lägger av helt. Tänder till ryckvis. Efter ett tag kan den pigga på sig och varva ur i hundra meter till. Har rivit förgasare och bränslepump allt är OK. Stift och bränsleslangar ser bra ut. Kan det vara problem med tändningen, t ex tändspolarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 24 April , 2005 Köp en injektionsspruta på apoteket och fyll den med bensin. När den gär ned i varv kan du spruta in lite oljeblandad bensin i förgasaren. Ökar varvet har du ett bränsleproblem Ett inte helt ovanligt problem är att det finns luftläckage mellan bränslepump och tank. I denna del av bränslesytemet är trycket lägre än atmosfärstryck varför det ka sugas in luft. Ofta gor det att hitta felet genom att spruta på 556 på skarvarna, Detta brukar täta tillfälligt så att man kan hitta felet. Kolla också att blåsan blir hård och att motorn inte börjar att gå normalt när du pumpar på blåsan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 April , 2005 Hej! Du kan ha hur många fel som helst. Det du troligen inte har är ett elfel. Mer troligt är att du har fel på bensintillförseln. Utan att veta mer skulle jag titta väldigt noga på bensinpumpen. Vidare skulle jag kontrollera slangarna och förgasarnivån. Gör du som jag tror, pumpar upp bensin och kör iväg. Då har du bensin i systemet. Detta räcker ett antal meter. Då får du problem, motorn stannar. Du pumpar igen, motorn går. Nej, gör ett test och pumpa kontinuerligt bensin med blåsan. Går motorn då, plocka ner bensinpumpen och titta och dra i membramet. Troligen har du en liten spricka i detta.. Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lillon 0 Postad 25 April , 2005 Hej och stort tack för tipsen. Ska testa med injektionssprutan. Hade tidigare rivit isär bränslepumpen utan att hitta något fel på membranet, ingen kul grej att få ihop rätt igen. Har provat att pumpa bensin med blåsan kontinuerligt men det har inte haft någon effekt. Ni har säkert rätt i att det är ett bensinproblem. Ska testa att byta slangen från bensintanken, köpt på Biltema och visade sig att snålheten bedrog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 23 Maj , 2005 25 år gammal motor, räkna med att menbranen i bränslepumpen börjar bli slappa. När motorn är varm blir problemet tydligt. Du kan byta pumpen eller renovera den själv. En renoveringssats kostar ca. 1/3 jämfört med ny pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Samme Postad 24 Juli , 2005 Jag har samma motor från 1971 med samma problem. Bytte bensinpump men problemet kvarstod, så jag tror det är något med kylningen. När den blir varm så minskar effekten o den börjar hosta o gå trögt. Är det impreller som behövs bytas o hur gör man då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Evinrude 5520 Postad 25 Juli , 2005 Hej! Har erfarit att dessa symptom kan bero på många fel. Jag hade två redan nämnda fel på min snurra! 1. Bensinslangen läckte luft direkt efter gummipumpen. 2. Bensinpumpen fungerar med tryck från insugporten, läckte lite vid packningen mellan pump och motorblock. Då motorn plågades av båda felen, kunde jag köra under 50m!! Du kan även kolla förgasaren, framförallt flottörnivån samt att nålventilen inte kärvar i munstycket. Du har säkert nålventil med spets av gummi, sitter låsbygeln kvar mellan nålen och munstycket? Borde väl gälla att flottören skall ligga exakt vågrätt med tätningsytan då du vänder förgasaren upp och ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson Postad 25 Juli , 2005 Tippar på topplockspackningen. Är vanligt fel på småmotorer. går oftast på mitten. När motorn blir varm utvidgar sig metallen och glipan blir större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel_J_ 0 Postad 12 Maj , 2009 har en likadan motor e osäker på årsmodelen. men min topplocks packning gick av på mitten då motorn vart slö och sluta funka i mer än 5 meter åt gången. den funkade så länge man inte la i framåt ´ ´ växeln´ ´ och gasade fullt men så fort man växlade så dog den nästan genast .. söker en ny packning med ljus och lyckta hör gärna av er via mail om ni har en eller vet vart man kan köpa det sprängskis //tack på förhand //daniel !Senast ändrad av daniel_J_ | 12 maj 2009 | 19:26 Senast ändrad av daniel_J_ | 12 maj 2009 | 19:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Maj , 2009 packning finns hos marinshopen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser