Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas-a

Laurin 28 eller 32?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Av ren nyfikenhet (och kanske lite habegär) undrar jag följande:

 

Vad finns det för skillnader mellan 28:an och 32:an utöver storleken? Seglingsmässigt? Sjövärdighet?

I Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test beskrivs tex 28:an som "inte tillräckligt slutstyv"...han hittar även andra brister i konstruktionen. Det leder ju inte tankarna till en långfärdsbåt direkt men samtidigt går de väl fram och tillbaka över haven ständigt liksom Allegro och andra kostrar...

 

Finns det tom ngn som seglat ngn av Laurinkostrarna och även Amigo 27 (som jag har) och kan jämföra?

 

Jag kan inte släppa att de har en grymt tilltalande karaktär rent utseendemässigt!

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en L32 byggd 1965 under några år. Hemma-monterad inredningssats.

 

Det finns ju människor som inreder sina egna båtar och gör det lite över proffsklass.

 

Sen finns det människor som har tummen mitt i näven. Om personen som inredde min L32 hade tummen mitt i näven eller saknade tummar helt, är svårt att bedömma.  :huh:

 

Tycker själv att jag är lite av en kladdpelle. Aldrig riktigt nöjd med de jobben jag gör och de håller definitivt inte proffsklass. Fast hade jag inrett L32 hade det blivit enormt mycket bättre.

 

Så det finns enorma skillnader kvallitetsmässigt.

 

Jag var nere i en L28 vid nåt tillfälle och många andra kostrar runt 28 fot också.

 

För mig som är en storväxt man är det en väldig skillnad. Jag skulle tveklöst valt en L32 och gärna med kort ruff.

 

post-106994-0-06280500-1439411557_thumb.jpg

 

Sen finns det ju många andra kostrar just i den storleken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Den korta ruffen ger ju utvändigt båten karaktär men ser du några andra fördelar med kort ruff - mer yta på däck kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där Curt är säkert väldigt duktig men man ska nog lyssna med någon som har eller har haft båten ifråga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en ketchriggad L31:a med lång överbyggnad på 8o-talet. Man sa då att de Laurinkostrar med lång överbyggnad var hemmabyggen och de med kort överbyggnad var varvsbyggda. För mig som är över 190 cm lång så uppskattade jag den längre överbyggnaden vilget gav mig några extra cm längre fram i ruffen. Vår båt med lång överbyggnad är jag säker på var ett hemma bygge eftersom vi köpe båten av han som byggt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Orkar någon säga något om hur de är att segla? Antar att de är sävliga kursstabila tunga trygga? Men är de väldigt blöta? Lovgiriga? Och är de ännu mer omöjliga att backa med än andra långkölade? Och är de så sjövärdiga som de ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Orkar någon säga något om hur de är att segla? Antar att de är sävliga kursstabila tunga trygga? Men är de väldigt blöta? Lovgiriga? Och är de ännu mer omöjliga att backa med än andra långkölade? Och är de så sjövärdiga som de ser ut?

Kan inte säga att Laurinaren var speciellt rolig att segla på en tight kryss. Men det är ju en egenskap som många långkölade båtar har. Jag har inget minne av att den var speciellt lovgirig. Laurinaren som jag hade var ketchriggad så den kanske inte var riktigt representativ. Backa är ju lite knepigt men å andra sidan så är ju de flesta segelbåtar dåliga på att styra när man backar. Jag har inget minne av att det var något som jag lidit av.

 

Jag seglade med Laurinaren från Bermuda till Azorerna och vi hade under två veckor vindar mellan 10 - 15 m/s. Mesta tiden seglade vi med slör eller halv vind. Båten uppförde sig alldels utmärkt och vi kände oss väldigt trygga under hela den seglingen. Det enda vi saknade var lite värme som kunde hjälp till med att torka ut båten eftersom det blev ganska vått efter de sjöar som sköljde över båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gurks!

 

Var det en 28:a el en 32:a som seglades?

Det initialveka kan man väl leva med om slutstyvheten är god antar jag. Är kluven, om jag så småningom byter båt till en Laurin 28:a vill jag inte stå där och tråna efter en 32:a med större plats förr pick och pack å andra sidan är det ju viss skillnad vid tilläggning osv att ensam hantera drygt 3 ton jämfört med 32:ans ca 5 ton...

 

Försökte nyss prata med barnen och sambon om detta och fick till svar "Vi tycker den röda är finast"...tänk så enkelt det kan vara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gurks!

 

Var det en 28:a el en 32:a som seglades?

Det initialveka kan man väl leva med om slutstyvheten är god antar jag. Är kluven, om jag så småningom byter båt till en Laurin 28:a vill jag inte stå där och tråna efter en 32:a med större plats förr pick och pack å andra sidan är det ju viss skillnad vid tilläggning osv att ensam hantera drygt 3 ton jämfört med 32:ans ca 5 ton...

 

Försökte nyss prata med barnen och sambon om detta och fick till svar "Vi tycker den röda är finast"...tänk så enkelt det kan vara...

 

Vi hade en L32:a och ska du ha med fru och barn så skulle jag utan att tveka rekommendera en L32:a för utrymmets skull. Att den är tyngre tror jag inte att du behöver bekymra dig om. De extra kilona klara ni lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...