Jump to content
Friday 16 April 2021
Sign in to follow this  
crabfish

Teak och fuskteak

Recommended Posts

Ingen som har erfarenhet av fusk-teak så vi får in de alternativen?

Kikat på isiteak men blir lite misstänksam då de bara är limmade mot varandra och kanske släpper efter ett tag. De har två ribbor som limmas mot nästa två osv.

 

Flexiteak verkar dyr men verkar vara i ett stycke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är en film på teak som kommer i skivor.

Består av teakribbor som är limmade med varandra (ser ut som nåtmassa) till skivor som man skär till.

 

Alltså borde det gå att ta ribbor som ej har spår och sätt ihop på samma sätt med nåtmassa.

Då jag inte ska skruva borde de kunna vara lite tunnare ån 12mm. t.ex. 9 mm

 

Kika gärna på filmen och kommentera 

https://www.youtube.com/watch?v=3TOHwrkw4NQ

 

 

Min tanke vara att från mallarna använda en skiva som man bygger på och där kan man tillfälligt skruva fast ribborna i spalten där nåtmassa ska vara. När man fått ihop en del så plockar man bort skruven och efterfyller med nåtmassa. Man får då skivor i form efter mallen som man sedan limmar på båtens durk. Vid byggandet andvänder man distanser mellan ribborna så man får snygga avstånd.

Skivan man bygger på får man lägga en plast på så nåtmassan inte limmar fast ribborna mot skivan.

 

Detta påminner lite om när jag vintern 2013 byggde elementskydd till vårt vardagsrum. Då sågade jag ut ribbor (15 mm breda) i board (sänksåg) som sedan limmades mot några tvärgående ribbor till färdiga elementskydd. Tog lite tid men betydligt billigare än köpt variant.

Elementskydden sprutmålade jag vita med elektrisk spruta.

 

Nu tänkte jag inte såga ut teakribbor utan köpa färdiga.

De delar som kan bli lite stora skulle man kunna dela på mitten och efter limning i båten fylla skarven med nåtmassa.

 

Genom att bygga med lösa ribbor skulle det bli mindre spill än hela skivor typ filmen.

 

Gärna kommentarer till detta alternativ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller nog inte riktigt med om att att "teak är det dyraste sättet att förstöra en däck". Enligt en av mina vinter-båt-grannar är det TBS som är dyrast. Hans däck höll inte många år, det slutade med ett vanligt teakdäck, fusketeaken enl honom blir dyrare på sikt. Sköter man ett teakdäcket håller det 20-30 år men jag har sett ett däck som var 40+ och forfarande i gott skick. 

Lägger man teak idag så vakuumlimmar man, det är väldigt enkelt. Vakuumpumpen hyr man. Sen nåtar man med MS Polymer, inte Sika eftersom den släpper på sikt. 

Jag har varit med och lagt teakdäck på en segelbåt, inomhus och med byggnadsställeingar runt om, det var en ganska bekväm arbetsplats men det tog tid. Vakuumlimning går betydligt fortare.

Man ska inte välja tunn teak på plywood. Plywood är inget material som ska användas i båtar, i vart fall inte utomhus. Livslängden är begränsad.

Man kan använda typ Cumaro, Ipé, Bankirai/Kirai, Massaranduba mfl teakalternativ. Dessa är oftast betydligt billigare men tyvärr verkar de inte finnas som däcksrib så man ska ha tillgång till en bra klyvsåg och en femkutterhyvel. Det blir ca 30% spill + arbete så det tveksamt om det lönar sig. Kan man däremot lägga tex Cumaro 21x95 mm (det väger!) så kostar det runt 600 kr/m2 (teak ligger på >1500 kr/m2). Man skulle kunna tänka sig att köpa Bankirai 28x145 mm, klyva två gånger så man får 12x70 mm, då hamnar man på under 400kr/m2.

Den riktiga sneakvarianten är brunt tyckimpregnerat som man målar med oljelasyr (det har jag i min sittbrunn - men bara tillsvidare!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bhemac svara angående elände med TBS matta

Hittade ytterligare en länk om sådan.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71071-varning-tbsitalnordic/

 

Verkar vara fullkomlig skit och företaget ännu värre.

 

Därför även intressant om så kallad fuskteak har problem.

 

Den typ av fuskteak jag har har uppenbarligen problem med dels blekning och att den delaminerar sig.

Halkrisk har det varit sedan den var ny och brännhet blir den i solljus.

 

 

Edited by crabfish

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar som du svarat på din egna fråga ang teak eller fuskteak. Varför inte kork?

Är inte det lite korkat? ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min summering hittills

 

Vanlig teak är beprövat och håller 20-30 år. Kräver en hel del underhåll och en en hel del jobb att lägga

 

Fuskteak av den typ jag redan har i båten bleknar relativt snart. Klarar slitage och motståndskraftig mot slagmärken. (typ laminatskiva av plywood med övre skikt liknande köksarbetsbänkar med utseende som teakribbor med svart nåtning) Dock börjar de delaminera men verkar klara drygt 10år

 

Flexiteak är i hela stycken och tillverkas på fabrik efter mallar. Rätt så dyra i förhållande till att det är plastmaterial. Ska vara underhållsfria men dåligt med erfarenhet om hur länge de håller.

 

Isiteak limmas ihop av parvisa plastribbor. "Gör-det-själv" och har ett kvadratmeterpris på ca 1500kr. Ingen hittills framkommen erfarenhet om hur de sitter ihop efter ett tag eller hur livslängden är.

 

Flera verkar ha valt fuskteak typ Flexiteak och Isisteak för att slippa arbetskrävande underhåll.

Ungefär som den fuskteak jag själv har. Kräver inget arbete men ser ut som en kopia av något riktigt.

 

Sedan TBS som verkar vara fullständig skit men har aldrig varit i min tanke att välja

Inte heller kork.

 

Som tråden anger så är det teak respektive plastkopior av teak som är aktuella.

 

Tror detta är rätt så intressant för flera då Uttern sålt många båtar med den typ av fuskteak jag har och troligen börjat få behov av åtgärder. Även andra båtfabrikat kan vara aktuella att åtgärda.

Edited by crabfish

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får väl besöka "Öppna Varv" på Orust nu till helgen och skåda de i verkligheten och prata med "mattläggare".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kork sägs vara bra men i mina ögon ser det förskräckligt ut. Treadmaster är också mycket  bra men behöver man så bra grepp?

Sen finns j de moderna gummiliknande däcksfärger, de som har det verkar nöjda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant tråd, jag har också en S64 med samma skönhetsproblem och tittar även jag på att byta ut skiten (!) till troligtvis flexiteek. Snyggt att även sätt på det lilla peket på båten! Om du får fram ett pris från någon leverantör får du gärna dela med dej!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant tråd, jag har också en S64 med samma skönhetsproblem och tittar även jag på att byta ut skiten (!) till troligtvis flexiteek. Snyggt att även sätt på det lilla peket på båten! Om du får fram ett pris från någon leverantör får du gärna dela med dej!

Jo vi är säkert många som behöver göra något åt dessa dåliga skivor som Uttern använt. Det finns rätt så många båtar med den typen av fuskteak och många har nog börjat ge med sig nu.

 

Uttern är i grunden välbyggda kvalitetsbåtar men så har man släppt in fusk på vissa ställen.

På S64:an är de stoppade dynor och sitsarna till ståstolarna av miserabel kvalitet med stomme av dålig trelagers plywood av icke marinkvalitet och klädseln fastsatt med häft av järn vilka rostar sönder.

Mina dynor har jag renoverat själv och blev mycket bra med häft av rostri kvalitet.

 

Annan skit är de lösa dynor man kan köpa som har blixtlås med dragsko i zink, idioter sådant använder man som anoder.

 

Eller överdragen till pulpet och stolar som antingen blåser bort eller går sönder efter några få år samt nya kostar ca 5000 kr. Har sytt nya i blått tyg samt har fångrem så de inte åker av. Original bara resårsnöre som man tror ska hålla dem kvar. Tog de gamla trasiga och sprättade upp sömmarna och använde som mallar.

 

Bad/räddningsstegen som original är en katastrof och hopplös att ta sig upp i båten. Utbytt till kasettstege som de nyare har. (tror de bytte ca 2005)

 

Eller den jobbiga luckan till ruffen som bara ramlar i huvudet när man går upp och ned i ruffen som sedan fick en smart luckfjäder efter mitt tips till Uttern. Dock utan minsta tack för idén.

 

Men det finns mycket jag inte rört som är perfekt med denna fantastiska båt.

 

Men i denna tråd ska det handla om teak mm och om någon annan S64;a ägare är nyfiken kan jag maila om sådana tips i övriga områden jag nämnt ovan.

Edited by crabfish

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy