Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
masala

Varning TBS/Italnordic

Rekommendera Poster

Varning TBS/ItalNordic!

Det känns oerhört tråkigt att behöva skriva detta men då jag i tidigare inlägg har hyllat TBS mattan så ser jag mig tvungen att inte fler följer mina rekommendationer.

Vintern 2007/2008 genomförde vi en genomgripande renovering av vår båt, en Cayenne, på varv i Västerås. Det var bl.a. motorbyte, ny stående rigg, nya winchar och ny däcksbeklädnad.

Den gamla halkmönstrade gelcoaten hade börjat krita och dessutom hade vi en skada på akterdäcket. Vi skannade då marknaden på olika alternativ med teak, fuskteak, kork, målning och TBS mattan. Efter en stunds dialog med TBS representanten på ItalNordic så bestämde vi oss för TBS mattan. Den skulle ju nämligen vara i stort sett outslitlig, ha fantastiskt halkskydd, mycket färgbeständig och används av det välrenommerade varvet Dehler.

Mattan levererades och monterades av varvet och det blev fantastiskt bra. Just de egenskaper som ItalNordic utlovade fanns där. Jag var lyrisk och hyllade TBS mattan vid alla tillfällen jag kunde finna.  Fram till sommaren 2011 så bodde vi utomlands så båten användes 4 veckor för familjesegling så vad gäller tåligheten för slitning var det svårt att bilda sig en uppfattning.

Men där, runt 2011 började vi kunna skönja en förändring, tydligast under solcellspanelen där det var en klart mörkare grå nyans. Året därpå så började andra problem dyka upp. För er som känner till Cayennen så har den ett långt akterdäck som sluttar kraftigt ner mot vattnet. Här kunde vi tidigare helt utan problem gå upp och ner men nu blev det snarare till att börja glida på fötterna ner mot aktern.Inte roligt med ankaret i handen. Att gå fram på fördäck då båten lutar blev plötsligt en utmaning och dessutom då vi spolade däcket så rann fullkomligt färgen bort. Droppen blev dock då vi under sommarsemestern 2012 seglade tillsammans med en Dehler 36 som såg ut som om den hade fläcktyfus på däcket.

Detta fick mig att måhända ta till ett lite fult knep. Jag ringde upp ItalNordic och låtsades vara en presumtiv kund och argumenten från företagets representant var: ”vara i stort sett outslitlig, ha fantastiskt halkskydd och mycket färgbeständig” Jag kan inte påminna mig att han vid det här tillfället nämnde Dehler. Då avslöjade jag mig och sa att jag faktiskt inte delar hans uppfattning på någon punkt och jag undrade om det fanns något sätt att lösa detta på. Representanten bad mig då att formulera ner mina upplevelser i ett brev, på engelska samt att bifoga bilder på mattan. Detta gjorde jag i Juni 2013. ItalNordic skulle då vidarebefordra bilderna till TBS tillverkaren. I detta brev har jag inte på något sätt krävt att få mattan utbytt eller någon ekonomisk kompensation utan bett om lösningar på mitt problem.

Den 15 augusti får jag följande svar efter påminnelse: ”Jag har ställt frågan till Tbs, och återkommer till dig så fort jag får ett svar.”

2014-01-21 skickar jag följande:

Hej N.N.

Svarstiderna från TBS är tämligen långa… Vad händer?

2014-02-07 skickar jag igen:

OK N.N.

Det här börjar bli löjligt.

Jag har ett problem som jag vill ha svar på. Ett svar som omöjligt kan ta långt över ett halvår att få fram. Jag har beskrivit problemet för dig OCH du har fått problemet beskrivet skriftligt på engelska för vidarebefordran.

1 vecka till väntar jag sedan kommer jag definitivt dementera de goda vitsord kring ItalNordic och TBS som jag lagt upp på maringuiden, blur, och fendern/hamnen. Fairtrade.se kommer också få en beskrivning.

Förbannat tråkigt att behöva hota men du/ni har definitivt haft tid OCH möjlighet att bemöta mina frågeställningar.

Nu får jag ett snabbt svar då N.N. beskriver sin privata iofs. tragiska höst vilket inte hjälper kunden/mig till någon lösning och vilket jag väljer att inte i detta läge att kopiera in här då det är allt för patetiskt.. Jag betvivlar att detta, skriva här, kommer att lösa mitt problem på något sätt men jag vill härmed varna andra för detta företag och denna produkt.

Någon som har förslag på hur jag kan få tillbaka halkskyddet?

/Göran



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tråkigt att du fått problem! Detta kanske kan vara en lösning på ditt problem!

Vi har denna produkt på däck! http://www.map-yachting.com/eng/antiderapants.php Det är en färg som man målar på, när den torkat lite så rollar man med en strukturroller för att skapa greppytan.

Lite länkar till vår blogg med bilder på massan!

Burkarna syns en bit ner i inlägget http://meadiva.se/2012/03/04/

BIlder på strukturen, http://meadiva.se/2012/04/19/utsagningar/

Lite bilder från däck http://meadiva.se/2012/09/14/12-hal-senare/

Det finns fler bilder på bloggen om du är intresserad! 

Nu har vi på inget vis långtidstestat den men det lilla vi har testa/seglatt är det riktigt skönt att gå på, ger ett kanonbra grepp, ger en bra ljuddämpning och skall enligt uppgift gå att komplettera vid eventuell skada!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Tobias för ett konstruktivt svar.

Fin båt!

Strukturen ni har fått fram liknar mycket på hur vårt däck såg ut från nytt. Ska kolla med den leverantören om de tror att det går att måla på befintligt däck.

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en Dehler och har målat TBS mattan med Internationals interdäck, utspädd ca 20-30% thinner. Fungerat bra i två år nu.

MVH

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...