Gå till innehåll
söndag 19 oktober 2025
ctrbest

Avgaser in i båten.

Rekommendera Poster

Hej .

Jag har problem med avgaser in i båten när jag kör ca 5 knop.

Problemet är både med kapell och utan.

Jag har en Evinrude etec. 200 Avgasutsläppet sitter väldigt högt upp tycker jag ,jag skulle vilja ha det 

under vattnet.

Jag tänkte om man kunde sätta på nån "kanal" så man leder ner avgaserna,men det kanske 

blir motstånd då.

Hoppas på hjälp,det kan vara mysigt och puttra fram lite lungt ibland också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgaserna går under vattnet genom propellercentrum när du ökar farten. Utsläppet över ytan är bara för lågvarv då mottrycket annars blir stort i förhållande till avgasernas tryck.

En E-tec skall ju inte osa nåt vidare. Kör du på rätt olja?

Min Mercury förgasar V6 osar knappt nåt när jag kör på rätt olja(quicksilver Premium plus).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avgaserna går under vattnet genom propellercentrum när du ökar farten. Utsläppet över ytan är bara för lågvarv då mottrycket annars blir stort i förhållande till avgasernas tryck.

En E-tec skall ju inte osa nåt vidare. Kör du på rätt olja?

Min Mercury förgasar V6 osar knappt nåt när jag kör på rätt olja(quicksilver Premium plus).

OK.jag ska kolla oljan , men jag köpte den med samtidigt som jag köpte båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ifall motorn är helt ny, tar den mer olja under inkörningen. Nu skrev du inte att den var ny, men å andra sidan inte heller att den inte var det:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa byta oljan mot Triboron. Det gjorde susen tom på min gamla evinrude 2-taktare från -96. Borta var röken och lukten. Googla på försäljningsställen, i Stockholm köpte jag den när jag tankade på Pampas sjömack. (Tror Erlandssons brygga har den också)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror man skall vara lite försiktig med att exprimentera med oljor i en nästan ny E-tec. Lite för fin motor för det.

Personligen är jag inte helt såld på Triboron. Finns lite Snake-oil över det hela. Jag vet att många är nöjda, men vore det den sensation de vill få det till är det som vanligt ett mysterium att ingen motortillverkare nappat ännu. Mer effekt, lägre utsläpp, bättre gång mm. Det låter bra...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kom jag ihåg att kolla vilken olja jag hade.

Quicksilver Performance DFI oil var det,det var lite konstigt för det står

att den är till Mariner eller Mercury OptiMax och DFI2-takts.

Jag vet inte om det gör nåt men man undrar ju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tror ju jag inte att problemet med avgaser in i båten har med oljan att göra ut hur skrovet är utformat och hur luftströmmen runt båten blir. För många båtar bildas det ett undertryck runt akterspegeln i vissa farter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har oxå problem med avgaslukt/motorrumslukt som kommer in i båten. Även när den står så kommer det lukt. Jävligt irriterande. V8 5.7 lx mercruiser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Går det inte att avhjälpa med tillluftventiler tex ovanför kabinens rutor, så avhjälpte jag det. 

Innan ventilerna åkte dit provades en tillvinklad liten plåt vid utblåset så det riktades mer nedåt, det hjälpte till viss del.

googlade upp din båt och går inte takluckan att ställa upp

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...