ctrbest 2 Postad 25 Juli , 2015 Hej . Jag har problem med avgaser in i båten när jag kör ca 5 knop. Problemet är både med kapell och utan. Jag har en Evinrude etec. 200 Avgasutsläppet sitter väldigt högt upp tycker jag ,jag skulle vilja ha det under vattnet. Jag tänkte om man kunde sätta på nån "kanal" så man leder ner avgaserna,men det kanske blir motstånd då. Hoppas på hjälp,det kan vara mysigt och puttra fram lite lungt ibland också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 25 Juli , 2015 Avgaserna går under vattnet genom propellercentrum när du ökar farten. Utsläppet över ytan är bara för lågvarv då mottrycket annars blir stort i förhållande till avgasernas tryck. En E-tec skall ju inte osa nåt vidare. Kör du på rätt olja? Min Mercury förgasar V6 osar knappt nåt när jag kör på rätt olja(quicksilver Premium plus). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 25 Juli , 2015 Avgaserna går under vattnet genom propellercentrum när du ökar farten. Utsläppet över ytan är bara för lågvarv då mottrycket annars blir stort i förhållande till avgasernas tryck. En E-tec skall ju inte osa nåt vidare. Kör du på rätt olja? Min Mercury förgasar V6 osar knappt nåt när jag kör på rätt olja(quicksilver Premium plus). OK.jag ska kolla oljan , men jag köpte den med samtidigt som jag köpte båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 25 Juli , 2015 Ifall motorn är helt ny, tar den mer olja under inkörningen. Nu skrev du inte att den var ny, men å andra sidan inte heller att den inte var det:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 25 Juli , 2015 Det är en -10 som gått ca 155 tim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 25 Juli , 2015 Testa byta oljan mot Triboron. Det gjorde susen tom på min gamla evinrude 2-taktare från -96. Borta var röken och lukten. Googla på försäljningsställen, i Stockholm köpte jag den när jag tankade på Pampas sjömack. (Tror Erlandssons brygga har den också) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 25 Juli , 2015 Tror man skall vara lite försiktig med att exprimentera med oljor i en nästan ny E-tec. Lite för fin motor för det. Personligen är jag inte helt såld på Triboron. Finns lite Snake-oil över det hela. Jag vet att många är nöjda, men vore det den sensation de vill få det till är det som vanligt ett mysterium att ingen motortillverkare nappat ännu. Mer effekt, lägre utsläpp, bättre gång mm. Det låter bra... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 1 Augusti , 2015 Nu kom jag ihåg att kolla vilken olja jag hade. Quicksilver Performance DFI oil var det,det var lite konstigt för det står att den är till Mariner eller Mercury OptiMax och DFI2-takts. Jag vet inte om det gör nåt men man undrar ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Augusti , 2015 Nu tror ju jag inte att problemet med avgaser in i båten har med oljan att göra ut hur skrovet är utformat och hur luftströmmen runt båten blir. För många båtar bildas det ett undertryck runt akterspegeln i vissa farter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallast 2 Postad 17 Augusti , 2015 Jag har oxå problem med avgaslukt/motorrumslukt som kommer in i båten. Även när den står så kommer det lukt. Jävligt irriterande. V8 5.7 lx mercruiser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Augusti , 2015 (redigerade) Går det inte att avhjälpa med tillluftventiler tex ovanför kabinens rutor, så avhjälpte jag det. Innan ventilerna åkte dit provades en tillvinklad liten plåt vid utblåset så det riktades mer nedåt, det hjälpte till viss del. googlade upp din båt och går inte takluckan att ställa upp Redigerad 17 Augusti , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser