Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
rejas

Avslut relingslist

Rekommendera Poster

För en dryg vecka sedan låg vi i en väldigt vågig hamn. Trots ryckdämpare på repen och olika varianter på förtöjning ryckte det duktigt i båten ibland. Då pollarna flexade mer än vi gillade trädde jag tampen igenom änden på relingslisten för att få draget i en gynnsammare riktning. Den ser ju ut som att den är tänkt för det. Som en halkip. Men det gick som bilderna visar. Antagligen skall änden bara vara snygg?

 

Är det någon som vet var man kan få tag i en ny "ände" till relingslisten? Själva listen är också böjd av repet, tror expertisen här att man kan knacka tillbaka den? Något att tänka på? Om listen går sönder blir det jobbigt ...

 

post-98275-0-26932400-1437774490_thumb.jpg

 

post-98275-0-18439000-1437774541_thumb.jpg

 

post-98275-0-30228700-1437774574_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med "Tackel och tåg"? Hur hög är relingslisten? Jag har annars två sådana här liggandes.post-95643-0-86154000-1437840247_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för exakt samma sak nyligen vilket resulterade i ett försäkringsärende där halkip och en del av listen fick bytas ut.

 

Ring och prata med Tomas på GS Marin i Rönnäng, han vet vad det där är för halkip och vart man får tag på den.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Skall kolla hur hög listen är. Vi är på land några dagar nu så jag är inte vid båten. Skall kolla med firman som Andreas tipsade om också. Skulle vilja få tag i likadana som de vi har. Jag har sett dem på flera båtar, så de kan inte vara helt ovanliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte kvar nån bild eftersom jag har ny telefon men det ser ut att vara exakt den halkip en som GS Marin monterade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur hela halkipen kunde gå av sådär. Var det en knut på insidan av halkipen? Annars ser jag inte hur draglasten skulle kunna orsaka det. 

Man blir ju lite orolig över sina egna halkipar när man ser sådant här.  :mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur hela halkipen kunde gå av sådär. Var det en knut på insidan av halkipen? Annars ser jag inte hur draglasten skulle kunna orsaka det. 

Man blir ju lite orolig över sina egna halkipar när man ser sådant här.  :mellow:

 

Det var ingen knut bakom halkipen. Pollarna vi var förtöjda i var i ungefär samma höjd som halkipen. När de höga vågorna (ca 1.5m) rullade in uppstod ibland kraftiga ryck uppåt när fören var mycket lägre än bryggan. Det var troligen i ett sådant ryck som den brast. Vi hade förtöjt ut oss långt och hade ryckdämpare på tamparna. Ryckdämparna är dock underdimensionerade. Vi skall skaffa bättre till nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten rapport om hur det gick.

 

Tackel och Tåg hade halkipen hemma. De kostade 40 kronor styck. Eftersom de var nya köpte jag två så att det skall se bra ut.

 

post-98275-0-90507400-1438789432_thumb.jpg

 

Men att rikta listen var svårare. Jag har knackat med en klubba och det gick bra en bit. Den sista biten bara studsar den tillbaka. Jag skall testa med typ en stor skiftnyckel eller något när vi kommer i land. Eller är det någon som har ett annat förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörtång har längre skänklar och tål mer kraft än en skiftnyckel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...