Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
Gommone

Bästa mindre familjebåten?

Rekommendera Poster

Calling bryggan! Vad ska jag välja? Ena halvan av hushållet vill ha en liten trygg äldre campingbåt att tuffa runt i i maklig takt i innerskärgård och lugna kustnära vatten, för dagsturer och enstaka övernattningar en eller max två nätter åt gången för två vuxna, två barn. Andra halvan av hushållet är helt med men vill ha något mer modernt och med lite power när man kommer ut på fjärdarna. Lättskött, kompakt, effektivt, stabilt, pålitligt och prisvärt är ledorden, gärna också kort längd  och inte så djupgående så man kommer in bra i grunda vikar. Bella, Finnmaster, Uttern? Prisbild ca 150-350 tkr (beg.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Monark 670 salong! Du får jättemycket båt för pengarna, den är inte så lång men bra planlösning gör att alla får bra plats och mycket stuvutrymme. Se till att du får en med nyare motor, definitivt inte en B20. AQ 140 eller AQ145 eller nyare.

Redigerad av kawa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

Jag vill slå ett kraftigt slag för Skilsö 23. En fin bo-båt med gott om kojplatser och pentry, ståhöjd under kapellet, etc etc. Kolla gärna in forumet här; http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=455

 

Nackdelen idag är väl att många lider av uttjänta motorer men det finns ändå några som bytt maskiner och då ligger prislappen på 100 tkr och uppåt.

 

Så varför snipa?

 

  • grundgående
  • stabil i sjögång (mer deplacement än campingbåtarnas 500-600 kg)
  • går snålt
  • bobara längre perioder (min fru och jag har varit ute 2 veckor i sträck)
  • med nybytt motor kan man få upp farten till 8-9 knop (det rör på sig även om det är långt från 20 knop = vilket kräver ständig passning av den som kör + en som navigerar)

Jag känner igen argumentet från den yngre skaran - pappa, varför kan du inte dra på?
Om man säger såhär; vad är vitsen att komma ut i skärgården om man studsar, rusar och dundrar fram? Enda gången det är av godo är när det börjat blåsa upp och de första regnstänken kommer.

 

I en snipa sitter man torrt hela vägen, utan att ha dålig sikt.

 

Lycka till!

 

/Anders

 

Calling bryggan! Vad ska jag välja? Ena halvan av hushållet vill ha en liten trygg äldre campingbåt att tuffa runt i i maklig takt i innerskärgård och lugna kustnära vatten, för dagsturer och enstaka övernattningar en eller max två nätter åt gången för två vuxna, två barn. Andra halvan av hushållet är helt med men vill ha något mer modernt och med lite power när man kommer ut på fjärdarna. Lättskött, kompakt, effektivt, stabilt, pålitligt och prisvärt är ledorden, gärna också kort längd  och inte så djupgående så man kommer in bra i grunda vikar. Bella, Finnmaster, Uttern? Prisbild ca 150-350 tkr (beg.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MV-Marin 6600. Utombordare, tar sig lätt fram i vikar. Modern. Snabb och förhållande vis bränslesnål. För och akterkoj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra information! Uppskattat. Tar med mig detta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli....Rocad 706 WA. Lättdriven, stabil, gedigen. Utombordare, enkel eller dubbelmontage. Värd att titta på....

 

Går som ett spjut med lite power där bak och finns med spis och toa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...