Gå till innehåll
fredag 13 februari 2026
Err0r

Problem med varvtalet

Rekommendera Poster

Min båt en Bayliner 1954 med Mercruiser 3.0L inombordare motorn ska varvet ligga på 4400-4800 men vid max gas går mätaren bara till 3000 är inte helt säker på om mätarn visar rätt men kan inte tänka mig att den visar allt för fel iaf. Är det fel propeller jag har eller kan det vara något annat som kan vara fel? Vid fullgas går båten i runt 30 knop då är motorn på 140hk och båten väger 1000kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska man göra för att få upp varvtalet ska man gå ner eller upp i storlek på propellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stigning ska du gå ner!

Men 30 knop låter för mycket för ett varvtal på bara 3000, så kolla upp att din varvräknare visar rätt först ex vis genom att varva upp motorn utan belastning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

19' båt på 1000kg och 30 knop vid 3000rpm från en 3.0L, låter konstigt.

Min 17' båt med samma motor fast äldre går strax över 20 knop vid 3000rpm. Jag har en trebladig Solas 19".

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för utväxling i drevet? Ska vara 1.98 (cirka). Två saker kan ha hänt om vi förutsätter att motor och varvräknare är ok. (Vilket de kanske inte är.)

1. Drevet har rasat och någon klåpare har satt dit ett begagnat drev med fel utväxling. (Avsett för V6 eller V8.)

2. Propellern har gått sönder och någon har satt dit en med alldeles för hög stigning.

Nr 2 tycker jag verkar mindre sannolikt varvtalet är alldeles för mycket fel. Om det var proppen skulle du behöva minska stigningen med 8". Tex från 23" till 15".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är båten nyinköpt? Om inte har den börjat helt plötsligt att visa nämnda varvtal?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stigning ska du gå ner!

Men 30 knop låter för mycket för ett varvtal på bara 3000, så kolla upp att din varvräknare visar rätt först ex vis genom att varva upp motorn utan belastning

Det är ju mycket möjligt att varvräknaren visar fel. Hur kan jag kolla om varvräknaren visar fel? Tänker att varvräknaren visar väl samma tal när drevet är ikopplat som när motorn är frikopplad eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för utväxling i drevet? Ska vara 1.98 (cirka). Två saker kan ha hänt om vi förutsätter att motor och varvräknare är ok. (Vilket de kanske inte är.)

1. Drevet har rasat och någon klåpare har satt dit ett begagnat drev med fel utväxling. (Avsett för V6 eller V8.)

2. Propellern har gått sönder och någon har satt dit en med alldeles för hög stigning.

Nr 2 tycker jag verkar mindre sannolikt varvtalet är alldeles för mycket fel. Om det var proppen skulle du behöva minska stigningen med 8". Tex från 23" till 15".

Jag har ingen aning vad för slags utväxling jag har vet bara att det är ett alpha one gen 2 drev, hur kan jag se utväxlingen står det någonstans på drevet? Står det något på drevet om det är till för V motorer eller inte?

Jag har ingen aning om vad för propeller jag har eller vilken stigning den har men han jag köpte båten av har kört med den propellern så det känns som att det inte borde vara allt för fel där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Många kör med fel propeller utan att ha en aning.

Utväxlingen brukar stå på överhuset men det kan vara svårt att se pga övermålning.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är båten nyinköpt? Om inte har den börjat helt plötsligt att visa nämnda varvtal?

Köpte båten i April i år var ute med den en gång helgen efter att jag köpte den och jag har för mig att den varvade iaf närmare 4000 då men kan minnas fel där. Men i maj när jag la i båten i vattnet då har den alltid legat på 3000 som mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad visar varvräknaren på tomgång? Kan du varva motorn över 3000 rpm utan växel i?

Lite baskoll också:

Har du trimmat ut (=upp) drevet efter att du fått båten i plan så att skrovet släpper vattnet ordentligt? Har du justerbara trimplan ska de också upp max efter att du fått båten i plan, och först därefter trimmas ned vid behov, annars bromsar de också framfart och varvtal. På min båt skiljer massor i varvtal och fart om jag inte gör detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad visar varvräknaren på tomgång? Kan du varva motorn över 3000 rpm utan växel i?

Lite baskoll också:

Har du trimmat ut (=upp) drevet efter att du fått båten i plan så att skrovet släpper vattnet ordentligt? Har du justerbara trimplan ska de också upp max efter att du fått båten i plan, och först därefter trimmas ned vid behov, annars bromsar de också framfart och varvtal. På min båt skiljer massor i varvtal och fart om jag inte gör detta.

Jag har faktiskt inte tänkt på vad den ligger på i tomgång får kolla det nästa gång jag är ute. Vad ska den ligga på på tomgång är det som bil typ 800 eller något sånt? Jag vet inte om det går att varva så mycket har inte testat har nog bara legat runt 2000 utan växel men då var det inte full gas.

Jag har trimmat lite efter planing men inte så mycket kanske ska testa mig fram med trimmet och se om gör skillnad men kan det göra så stor skillnad som 1400 mer i rpm?

Sen om det skulle vara fel på varvräknaren och båten faktisk ligger på 4400 i rpm vad bör den göra i knop då? Är 30 rimligt eller dåligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomgången borde vara cirka 650rpm. cirka 30 Knop vid cirka 4000rpm borde vara rimligt men det beror också mycket på hur platt eller V-formad botten på båten är. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...