Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tugge

Ms MD11 backslaget gick isär finns någon kunnig?

Rekommendera Poster

Köpte igår en snipa när man la ur växeln gick både fram och back i samtidigt och. proppeller axeln slog fram och tillbaka och motorn tvärstannade om man inte var snabb och få ur växeln, vid tilläggning så hände detta såklart och bultarna som håller ihop halvorna lossnade..
Märkte sedan att bulten (nr57) på excenterkolven nr55) som trycker ned medbringaren (nr51) var borta, så misstänker att det var problemet.

Behöver nu dela backslget för att kunna byta packningen, men får förstår inte hur jag får isär det.någon som vet hur man skall göra. Det är halvorna närmast motorn det gäller

Hittade sprängskiss men ser inte hur jag skall få isär det, bultarna är som sagt borta men får bara isär det ca 3-5mm
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-44-15157.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

I framänden, mitt i drivskivan med tre klackar på, så sitter det en propp som ska demonteras. Därunder finns en skruv som måste tas bort innan du kan dra av främre huset. Ta först bort reduktionsväxeln ( den aktre delen) och sätt fast axeln som sticker ut bakåt i ett skruvstäd med skyddsbackar för mothåll vid lossningen av skruven.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll reda på shimsen, som ligger innanför skruven!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar ska påbörja det i morgon om vädret tillåter. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bulten som sitter på växelarmen som håller ner växelföraren är borta undrar hur lång den skall vara och om man skall justera trycket på växelföraren genom den bulten, det sitter även en fjäder under bulten.

 

Hoppas det är förståligt.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan felet bero på att den saknades, eller vad händer om den saknas, fjädern trycker ju ned växelförarenmtill viss del.

Gummikorset mellan låda o motor var i princip obefintligt vad händer om det saknas. Någon som sitter på ett extra gummi som vill bli av med det.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skruven måste vara där. Den bestämmer hur hårt glidskon ska ligga an i spåret på växelkonan. Det justeras med shims under skruven. Skaffa rätt sorts skruv. Om inte gummikopplingen finns så driver de tre klackarna mot motsvarande på motorsidan och då blir det troligen ett kraftigt oljud och metallspån i oljan.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Ska börja riva i morgon

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nu är backslaget delat och hopmontering skall påbörjas . Har dock en fundering. Tänkte knacka till nya packningar men vet inte hur tjocka packningarna skall vara. Om jag använder för tjockt packningsmaterial misstänker jag att det kan bli för stort spel i "lådan", om det stämmer kanske någon vet hur tjocka packningarna skall vara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju packningar som är 0,4, 0,55 0,75 mm

eller närliggande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät de gamla med skjutmått.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En är utbytt av en som inte visste den andra blev nermald när backslaget delade på sig. Så finns inget att mäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ihopskruvat. Hittade ett fragment av packning i kölvattnet .

Märkte även att mekanismen till fram och back kärvade. Axeln skall kunna lyftas när man lägger i växel men det kunde den inte så isärplockning och justering gjordes . Nu skall jag bara shimsa skruven som sitter på växelarmen och köpa ett nytt gummikors som sitter mellan motor och backslag.

 

Någon som vet fysisk butik som säljer dessa i Stockholm då jag inte har tid med försenade leveranser .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backslaget fungerade fint efter montering och växlar riktigt mjukt och fint.

Tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...