BSven 469 Postad 10 Juli , 2015 (redigerade) Jag har slipat ner det mesta av skrovet invändigt för att få bort gammalt lim från tidigare klädsel. Det mesta av den färg som skrovet var målat med invändigt följde också med, antar att det var någon form av topcoat eller liknande, så nu är det till stor del rå polyester. Jag skall limma dit isolering och ny beklädnad men jag vill bara kolla - Finns det någon anledning att måla ytan först eller är det bara att limma isoleringen direkt på polyestern? Redigerad 10 Juli , 2015 av BSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Juli , 2015 Hade en arbetskompis som alltid sa;"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete" Vad skulle det va bra för att måla innan du limmar på isoleringen. När jag gör rent för limrester brukar jag köra med en grovrengörare från BILTEMA. Den brukar inte ta så mycket av färg och glasfiberlaminat. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Grovrengorare-2000020899/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 11 Juli , 2015 Vad skulle det va bra för att måla innan du limmar på isoleringen. När jag gör rent för limrester brukar jag köra med en grovrengörare från BILTEMA. Den brukar inte ta så mycket av färg och glasfiberlaminat. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Grovrengorare-2000020899/ Nä, jag ville bara försäkra mig om att man inte skall "försegla" polyestern på något sätt. Bättre fråga innan man gör jobbet! Det är sådana grovrengörare jag använt men ytan var så ojämn så jag har även slipat ner "topparna" och låtit kvarvarande färg fylla groparna. de delar som skall målas blir slätare och på övriga blir det färre fickor under isoleringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juli , 2015 Jag limmade kabelhållare som lossnade eftersom topcoaten släppte. Numera slipar jag bort topcoaten innan jag limmar något. På den rena polyestern fäster lim bra så jag skulle definitivt inte måla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Juli , 2015 Det är sådana grovrengörare jag använt men ytan var så ojämn så jag har även slipat ner "topparna" och låtit kvarvarande färg fylla groparna. de delar som skall målas blir slätare och på övriga blir det färre fickor under isoleringen. Så kan det va. Jag och Smoegen här på MG, renoverade ett antal canadesare för vår Scoutkår för en väldigt massa år sen. En av kanoterna var synnerligen välbyggd. Man hade lagt på så mycket glasfiberlaminat att det hade blivit "häng" efter skrovsidorna. Vi slipade bort några valkar varav den värsta var bortåt 10 mm tjock. kanoten blev en del lättare, men var fortfarande väldigt välbyggd. Fast det kanske inte skadar med tanke på den behandling sådana kanoter får. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nojjan 5 Postad 29 Juli , 2015 Jag håller på att plocka bort gammal tunn isolering (Crescent 665, tidigt 70-tal). Jag funderar på att inte ersätta med ny isolering utan köra utan, förväntar mig inte många övernattningar, men det kanske är värt jobbet ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser