Jump to content
Wednesday 29 January 2020

Recommended Posts

Hej alla!

 

Jag har en Yamaha 6hk 87- som strular.

När jag testade motorn för några veckor sedan märkte jag att det inte kom något vatten ur skvallerhålet. "Det är impellern då" tänkte jag och köpte snabbt en ny från Yamaha center. Gjorde exakt som man skulle för att få ihop allt igen, krysskilen sitter på plats, alla skruvar och pumphus infettat och på plats.

Satte ihop motorn och testkörde.

- fortfarande inget vatten från skvallerhålet. 

 

Därefter har jag testat att spola från båda håll (i hålet och in i impellerröret) vattnet kommer då ut ur propellern och är varmt vilket jag "tror" skulle kunna indikera att iallafall någonting kyls, eller?

 

Jag har testat att köra in en plasttråd från en grästrimmer och därefter ståltråd (har ingen gummislang på min motor).

 

Har också kollat luckan som sitter bak på motorn (till höger om toplocket vid tändstiften) och kollat så att det inte sitter något där.

 

Jag har kollat i princip alla youtubeklipp om impeller och läst galet mycket på maringuiden och övriga forum utan någon lycka.

 

Vad är nästa steg?

Tacksam om någon kunde tipsa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör du i saltvatten så blir det saltavlagringar i mynningen ut. Rensa.

 

Kruxet är att den enbart är körd i insjöar samt att jag redan (som jag skrev) har rensat med både plast- och ståltråd. På min motor finns det två hål bredvid varandra. Ett runt och ett avlångt, är det någon skillnad mellan dem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du verkligen rensat hålet där skvallerstålen ska komma?

 

Snöre till grästrimmer verkar grovt till dom små hålen.

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har ett liknande problem på min Yamaha 6h6 från slutet av 80-talet som har stått ett tag och antagligen ej är genomspolad.

 

Den verkar kyla en del när jag provkör men får knappt ingen stråle. Intaget är inte helt rakt så kommer ej in med ståltråd till kanalerna i motorn. Funderar på att ta isär motorn och försöka göra rent kanalerna, bör jag göra det?

 

Ett annat problem jag hade var att den fick för mycket soppa. Det visade sig vara packningen till flottörhuset som var otät så det slank förbi trots att flottören stängde. Ny packning finns på Yamaha för 97 pix. #sur #yamaha #6hk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen!

Nu har jag spolat igen och försökt att jag i princip allt jag kan. Fortfarande ingen stråle. Kan det vara fel på termostaten? Går det att ta ur den och försöka igen?

 

IMG_0707.jpg

 

IMG_0706.jpg

Edited by Henkop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har ett liknande problem på min Yamaha 6h6 från slutet av 80-talet som har stått ett tag och antagligen ej är genomspolad.

 

Den verkar kyla en del när jag provkör men får knappt ingen stråle. Intaget är inte helt rakt så kommer ej in med ståltråd till kanalerna i motorn. Funderar på att ta isär motorn och försöka göra rent kanalerna, bör jag göra det?

 

Ett annat problem jag hade var att den fick för mycket soppa. Det visade sig vara packningen till flottörhuset som var otät så det slank förbi trots att flottören stängde. Ny packning finns på Yamaha för 97 pix. #sur #yamaha #6hk

Man får jucka lite med ståltråden, eller plasttråden så går det. Jag hade nog inte plockat isär motorn för att lösa det. Testa först att spola rent med vatten, greja med stål/plasttråd och blås försiktigt med tryckluft. Är det inte det (och du har ny impeller) så är du i samma sits som jag. :(

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Man får jucka lite med ståltråden, eller plasttråden så går det. Jag hade nog inte plockat isär motorn för att lösa det. Testa först att spola rent med vatten, greja med stål/plasttråd och blås försiktigt med tryckluft. Är det inte det (och du har ny impeller) så är du i samma sits som jag. :(

 

Tack ska ge mig på den lite hårdare imorrn och se om något släpper. Provkörde i tunna idag och den verkar gå bra och kyla men ingen skvallerstråle och fick ut mycket "klägg" i tunnan men det är vad jag förstår normalt när de stått ett tag.

 

Funderar dock på om det kab va någon spricka så motorn släpper soppa till vattnat då jag tycker ena tändstiftet verkar bli lite blött.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy