Stephan_D 73 Postad 26 Juni , 2015 Efter några år med motorbåt funderar vi på att återgå till segling. Har haft segelbåt i 15 år, kappseglat en hel del inklusive 10 Gotland Runt. Har nu hittat den perfekta båten från en av de största tillverkarna, den har allt vi vill ha och är i ett utmärkt skick, cirka 10 år gammal. Nu till smolket i glädjebägaren, den har två korta kölar och centerbord! Tanken är förstås att den ska kunna stå på botten vid lågvatten i Frankrike/England. Om inte båten haft exakt de egenskaper vi vill ha i övrigt så hade jag aldrig reflekterat över den öht. Enligt tillverkaren tillhör den kategori "B" vilket innebär någorlunda havsgående, men jag är litet fundersam, hur är det att segla en 27-fotare med centerbord och två väldigt korta kölar? Tippar den likt Vasa vid första vindpust? Erfarenheter och tips mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Juni , 2015 (redigerade) Säkert inte. Vasa var ett resultat av en en kunglig diktators storhetsvansinne. Var det 1500 meter hon klarade att segla innan hon slog runt!? Eilean, som var aktiv här på MG för några år sen var inne på att byta sin 42 fots ketch mot en större båt med fällköl, just för att kunna gå in på grundare vatten, under sina kommande långseglingar. Som allt när det gällde honom var iden mycket väl underbyggd. Tyvärr gick Gunnar bort hastigt och allt för tidigt. http://www.maringuiden.se/user/Eilean Redigerad 26 Juni , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 26 Juni , 2015 Gissar att centerbordet på den båt TS tittar på bara har med kursstabilitet att göra, kölarna är nog det som håller henne på rätt köl. Som Thallatha påpekar är stor båt med fällköl inte alls dumt av flera skäl, och fälldelen har sällan annan funktion än att minska avdrift. Jag var förra året på väg att segla med en 62 fots ketch med fällköl till Karibien, men väldigt olyckliga omständigheter har satt stopp för den resan. Vi kom till Engelska sydkusten där hon nu ligger till försäljning. Kan tipsa om inte storleken avskräcker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juni , 2015 De finns de som menar att twinkeel är bättre än en traditionell köl. Några större nackdelar verkar inte finnas eftersom det finns gott om dem. Perfekt i tidvattenområden men de har också mindre djupgående och praktiskt vid vinterförvaringen, inga stöttor eller vaggor. Det låg en Westerly 33 Storm i hamnen, jag var väldigt avundsjuk när de tog upp. Om man nu har låga kölar och kompletterat med ett centerbord så låter det väldigt smart. En "ren" centerbordsbåt som tex Southerly har en stor invändig ballast i form av en "järnkaka". Att sätta järnet i ett par kölar låter väldigt logiskt. En intressant notering är att just Southerly har mycket bra värden på stabilitet mm. Jag mycket nyfiken på vad det är för båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 26 Juni , 2015 Ja centerbordet är lätt och fälls upp med handkraft, kölarna ska ge stabilitet, frågan är bara hur mycket. Med uppfällt centerbord sticker den 0,7 meter och med nedfällt sticker den 1,7 meter. Den fanns även med kort köl på 1,2 meter och sport med 1,55, men ingen av dessa finns till salu i Sverige. Inser att det aldrig kommer bli någon snabbseglare med denna lösning, det kan jag leva med om den bara är acceptabelt stabil under segling, hade tyvärr inte möjlighet att provsegla, men när man går på båten så märks inte att kölarna är korta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 26 Juni , 2015 Jag är mycket nyfiken på vilken segelbåt som du har och skulle gärna vilja sr en bild på dess "underliv". Engelska mindre segelbåtar känner jag till med dubbla kölar,samt moderna segelbåtar m dubbla roder o eventuellt sänkköl. Din beskrivning låter mera som den varianten som ett och annat segeldartyg har: Ingen djupare utmärkande segelbåtsköl, men två rejäla centerbord hängandes på utsidan av friborden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 7 Juli , 2015 Båten är ju tio år och har inte förlist ännu, så det fungerar säkert. När vi nu bor i Sverige tror vi direkt att två kölar det verkar suspekt. Men det finns massor av båtar med sådant kölarrangemang ute i världen, så det är klar att det fungerar. Det är som med humlan och aerodynamik, enligt den kan inte en humla flyga men humlan vet inte något om detta utan flyger ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 7 Juli , 2015 Det här med humlor är seglivat.... Den flyger just för att den är konstruerad för det... Faktiskt ganska aerodynamisk! Två kölar är ett välkänt koncept från floder i England och Frankrike. Möjligen ger det lite sämre höjdtagning och lite större vattenmotstånd men är du inte kappseglare så spelar det ingen roll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 Juli , 2015 Fortsättningen på denna frågeställning finns i den nya tråden "Köpt segelbåt igen". Jag köpte den trots mina tvivel efter litet forskande, tidningen Yachting World ansåg i test att "the little Jeanneau feels very steady under sail" samt att den är ovanligt kursstabil. Den är CE-klassad i kategori "B" vilket också bör borga för hyfsat uppförande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 Juli , 2015 (redigerade) Du kommer säkert att bli nöjd. Vad har du för segeluppsättning? Ett tips är att du investerar i en Code one om du vill segla lite fortare. Jag har det till min ena segelbåt och det höjer farten med ca, 2 knop vid jämförelse mot en genua. Dessutom tar man oftast bättre höjd med en Code. Redigerad 7 Juli , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 Juli , 2015 Just nu är det så gott som nya segel från Gransegel, 110% Genua + storsegel. Är inne på en Gennaker också, en Code Zedo kan ju vara ett alterntiv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 Juli , 2015 Just nu är det så gott som nya segel från Gransegel, 110% Genua + storsegel. Är inne på en Gennaker också, en Code Zedo kan ju vara ett alterntiv. Ok, kolla skillnaderna på Code Zero mot Code One. För min del var en Code One det bästa alternativet. Jag har en slörgennaker oxå med strumpa. På min andra båt har jag en slörgennaker på en dansk "topdown" furler från Furltec. Med den rullar man in gennakern runt en hårt hissad inrullningslina i vectran som är mer vridstyv än en vajer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser