Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
Gäst

Vad är det här som hänger på denna båt?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har sett det på flera båtar av samma typ. Vad är det till för?

post-106834-0-02043000-1434957125_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar som köl, brukar kallas sticksvärd, tusan så behändigt i grunda vatten.

Vanligt i Nederländerna.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, det är ett sticksvärd eller på engelska "leeboard".

Det fungerar inte som köl, som ju även utgör barlast, utan har samma funktion som ett centerbord: Det förhindrar avdrift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det fungerar inte som köl, som ju även utgör barlast, utan har samma funktion som ett centerbord: Det förhindrar avdrift.

Okej. Är det så. Tanken slog mig inte eftersom det är en så liten till en så pass stor båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förhindrar inte kölen avdrift?

Ber om ursäkt för att jag inte använde rätt benämning, men jag tror i min enfald att de flesta fattade ändå.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förhindrar inte kölen avdrift?

Ber om ursäkt för att jag inte använde rätt benämning, men jag tror i min enfald att de flesta fattade ändå.

Kalle

Jo, kölen förhindrar också avdrift. Men den är barlastad, vilket ett svärd eller centerbord normalt sett inte är, det är en difinierande skillnad.

Du behöver inte be om ursäkt, men får nog finna dig i att  någon kompleterar eller rättar påståenden som inte är helt korrekta eller ofullständiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjalk

Ligger ett par på norra Skeppsholmen (vid moderna Museet)

attachicon.gifDSC_0919.JPG

Mitt bildex ligger inte så långt ifrån. Den ligger i kanalen i Hammarby Sjöstad.

Nån gång på 1990-talet seglade jag från Dragör (intill Köpenhamn) och söderut. Under dagen såg jag ett antal Tjalkar och när jag kom till Rödving, som blev min natthamn, så låg det några Tjalkar där. På väg mot Rödving hade jag seglat förbi en kyrka som såg ut att ligga precis på klippkanten, högt uppe på klippan. Höjerupp.

Det såg ut som man skrapat loss kalksten från klippan nästan ända in till kyrkan.

https://da.wikipedia.org/wiki/Stevns_Klint

Nästa dag tog jag med mig matsäck och promenerade de styva 5 km till kyrkan.

När jag sent på kvällen kom tillbaka till båten, var hela hamnen smockfull av Tjalkar. Det finns väldigt många Tjalkar som används som fritidsbåtar och nån förening för dem har en årlig träff någonstans.

Tjalkarna är väl egentligen byggda som lastbåtar på de Holländska kanalern, men med hjälp av "läborden" seglar den nog inte allt för illa, trotts att ytan ser liten ut. Centerbord brukar ju inte heller va så stora om man jämför med kölen på en långkölad segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök lite på på youtube efter "skutjes".

Det är en ganska stor och aktiv kappseglingsklass i Holland.

De kör stenhårt med moderna nybyggen med klassiskt utseende. Eftersom de har väldigt lite barlast så förlitar de sig på formstabilitet från det platta skovet med skarpa slag för att hålla sig upprätt.

Kruxet med det är att när det väl lutar för mycket så välter de. De brukar ha en liten bogserare med som vänder dem rätt igen, finns på youtube även det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tunga kölen gör ju att båten inte kränger när vinden kommer från sidan. Centerbord kan ha stor tyngd men ofta har man mindre tyngd och kompletterar med invändig ballast. Alternativet är ett bredare skrov. 

De holländska skutorna skulle kunna gå på grunda områden och fick leeboard eftersom centerbord skulle stört lastutrymmet. Vikt brukade de få ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...