Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Gaskon

Knökat i gästhamnarna. Var går gränsen.

Rekommendera Poster

Är det ok att lägga en 42 fots båt utanför en 28 fots båt.

Vad går gränsen undrar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är OK. Min förra båt var 28fot, har haft 50fotare bredvid....det funkar fint.

Visst är det trist om utsikten försämras med det får man ta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför ni envisas med att lägga båtar längsmed kajen i flera lager på västkusten. Varför inte töja med fören mot bryggan...? fattar inte fördelen med de många lagren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det funkar ungefär som 031-humorn, dvs om man f-töjade med fören in så gick det ju inte att lägga sig långsida i flera lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara inte masterna slår i varandra vid vågor...

 

Jag låg som fjärde båt utanför två holländska båtar. En tyskflaggad båt längst in. Efter att vi pustat ut en stund så ko en holländare över. Han fick kaffe och vi en lektion i långsides förtöjning:

 

Först så ska man ligga skavfötters, dvs jag med min för mot hans akter ( alla i den hamnen låg så!)

Det minimerar risken för att riggen slår i varandra. ( vi låg inte så.... Fick börja om. )

 

Sedan ska vi ha korta ändar till nästa båt. Plus spring. Vi hade bara knutit spring från midskeppsknapen till hans midskeppsknap. Nä, spring ska gå från för till akter, dvs hela båtens längd.

 

Och viktiga tampar. En från fören iland, så snett jag kan. Eller så långt fram jag kan. Helst iland. Akter dito. Min förtamp klättrade jag med ombord en 48 fots motorbåt, bad om tillstånd. Helt ok sa de, de sa faktiskt ungefär att " klart du får, annars åker du ju iväg". Aktertamp dito.

 

Vi låg i hamnen eftersom det skulle bli kuling på natten. Jag gick upp för att kolla. Alla båtarna rörde sig rätt mycket. Hade inte alla varit hopknutna så hade säkert rörelserna varit mycket större...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...