Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
terhimannen

Spänningsreglering på 2 taktare

Rekommendera Poster

Hej allt båtfolk.

Behöver HJÄLP av någon som verkligen vet vad han talar om.

Problemet jag har, är att min Yamaha 70hkr- 2takt, inte har någon generator, utan har som de flesta 2 taktare, endast en "ljusspole". Likriktare finns, men denna har inte en spänningsregulator vilket gör att min nyinköpta kartplotter larmar för att spänningen är för hög (15-16,5V). Batterierna (2st) är nya och helt fräscha).

 

Många påstår att batteriet/batterierna jobbar som en kondensator, och tar då bort för höga spänningar, men det stämmer endast om batterierna är dåliga. Då kan det ju funka. Kollat på nätet för tips, men det blir bara tokiga förslag.

Nackdelen är ju att motorn lämnar den höga spänningen som inte är speciellt bra för batterierna heller. Dom kan ju faktiskt koka vid denna höga spänning. En C Tek laddare jobbar ju just på detta sätt.

13,8-14V är ju det man skulle vilja ha, på samma sätt som en bilregulator jobbar. Då skonas elektroniken och batterierna.

Vill inte hålla på och "kladda" med att avskilja ett batteri för elektronikens skull. Då måste det ju laddas med jämna mellanrum med 220volts laddare, och låta det andra batteriet vara ett "startbatteri".

 

Problemet verkar blivit större på senare år då många har "gamla" 2 taktare o fyller båten med modern elektronik( som inte fanns på den tiden motorn tillverkades). Verkar heller inte finnas någon eftermarknad när man ringer runt till båtfirmor.

 

Hjälp i detta problem tas tacksamt emot.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellsregulator är det enklaste, billigaste och bästa. Batteriet laddas helt korrekt. Dessutom kan man skydda batteriet mot djupurladdning genom att använda lasttugången.

Biltemas regulator är lite väl enkel, skyddar egentligen bara mot överladdning. En sådan här är bättre: http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=575

Finns också på eBay för en hundralapp.

 

 

Det är sant att batterierna fungerar som kondensator, med lite tur håller batterierna i 2 år, sen är de rökta eller snarare kokta ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är sant att batterierna fungerar som kondensator, med lite tur håller batterierna i 2 år, sen är de rökta eller snarare kokta  ;)

 

De flesta köra sin utombordare mindre än 30 h/år. I marschfart förbrukar en 70 hk motor ca 20 l/h. Bränslekostnaden blir då ca 9000 kr/säsong.

 

Normalt ser batteriet överspänning under en del av denna tid, låt oss säga 20 h. Öppna blybatterier har inga större problem att hantera detta. Livlängden på mina batterier, har varit ca 10 år. Ett enkelt sätt att kraftigt reducera överspänningen är att tända lanternorna.

 

Utbordare har först på senare tid försetts med begränsning av laddningsspänningen. Trots det stora antalet äldre motorer som finns och funnits med denna brist finns få rapporter om att detta skulle medföra verkliga problem. Det kan i och för sig vara så att modern elektronik ställer högre krav. 

 

Notera att situationen är radikalt annorlunda med solceller. Dessa kan under ett dygn utsätta batteriet för överspänning under ca 20 h dvs under samma tid det för de flesta skulle ta en hel säsong att göra detsamma med laddningen från motorn.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En solcellsregulator från tex. Biltema borde funka bra.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-2000032660/

Tyvärr går en sådan inte att använda. Biltemas är inte en regulator, utan till och frånslag vid olika spänningar. Har en exakt sådan till min solcellspanel, kopplat till batterierna och mätt på den. Den skulle göra att all elektronik slocknar då jag varvar motorn(när spolen lämnar högre spänning än 14,2V) då slår Biltemas av. Dessutom skulle spolen i motorn brinna upp då den inte har någonstans att lämna laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft utombordare med batterier som hållit länge utan att ge upp trots oreglerad spänning. Om man har ett gammaldags vått batteri med möjlighet att fylla på vatten så verkar det räcka med att fylla på i slutet av säsongen varje år sen håller batteriet bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 Dessutom skulle spolen i motorn brinna upp då den inte har någonstans att lämna laddningen.

Förstår inte hur du tänker här. Lysspolar klar sig alldeles utmärkt utan att vara anslutna till någon last, detsamma med ev likriktarbrygga. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis överdrev jag, batterierna kan hålla ganska länge. Men en investering på högst några hundra kommer definitivt betala sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hör med närmsta tv reparatör och be att få handla en sån här:   https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?pageNo=2&toc=19820&pageSize=10

Finns ju bara 12v och 15v. 12är för lite i spänning och 15v är för högt. Sen verkar det som dessa pallar för lite i laddström.(måste tåla 7-10ampere). Men jag ska ändå kolla. Ett annat tips brukar vara en zenerdiod. Tyvärr finns det bara för någon ampere där också. Ska zenerdioder palla flera ampere blir det väldigt dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellsregulator är det enklaste, billigaste och bästa. Batteriet laddas helt korrekt. Dessutom kan man skydda batteriet mot djupurladdning genom att använda lasttugången.

Biltemas regulator är lite väl enkel, skyddar egentligen bara mot överladdning. En sådan här är bättre: http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=575

Finns också på eBay för en hundralapp.

 

 

Det är sant att batterierna fungerar som kondensator, med lite tur håller batterierna i 2 år, sen är de rökta eller snarare kokta ;)

verkar intressant. Ska kolla med liknande om det går att koppla in motorns laddning där solceller ska kopplas in. Då reglerar den ju utgången som man behöver till batterierna o elektroniken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft utombordare med batterier som hållit länge utan att ge upp trots oreglerad spänning. Om man har ett gammaldags vått batteri med möjlighet att fylla på vatten så verkar det räcka med att fylla på i slutet av säsongen varje år sen håller batteriet bra.

Problemet är ju inte bara att batterierna får för hög spänning o pajar. Största problemet är att ekolod, kartplotter od slår av pga  den höga spänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar intressant. Ska kolla med liknande om det går att koppla in motorns laddning där solceller ska kopplas in. Då reglerar den ju utgången som man behöver till batterierna o elektroniken.

 

 

 

Jag har flera bekanta som kör så, helt utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Dessutom skulle spolen i motorn brinna upp då den inte har någonstans att lämna laddningen.

Förstår inte hur du tänker här. Lysspolar klar sig alldeles utmärkt utan att vara anslutna till någon last, detsamma med ev likriktarbrygga. 

Svaret kom från Yamaha. När motorn går inducerar spolen givetvis en spänning(och ström),  Här den ingenstans att ta vägen(ex vis ett batteri) rusar spänningen och strömmen upp beroende på varvtalet. Ju högre varv, ju högre spänning/ström.Då rusar den tills den brinner upp. Vill inte prova om teorin stämmer då spolen är dyr o onödigt att byta.Vore bättre o få ett förslag som funkar lika bra som alla bilar o normala 4-taktare med GENERATOR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

verkar intressant. Ska kolla med liknande om det går att koppla in motorns laddning där solceller ska kopplas in. Då reglerar den ju utgången som man behöver till batterierna o elektroniken.

 

 

 

Jag har flera bekanta som kör så, helt utan problem.

 

Varit inne på liknande lösning  tidigare. Ska snacka med en firma här i stan som enbart håller på med solcellsteknik. Tackar för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att lysspolar med de låga effekter vi talar om här ger de problem du beskriver.

Lysspolar är permanentmagnetiserade 1-fas generatorer. En sådan vill du jämföra med vad du kallar alla bilar och normala 4-taktare med GENERATOR. Så enkelt är det inte.

Endast de största 4-takts båtmotorer har en separat likströmsmagnetiserad 3-fas generator av biltyp och en sådan har helt andra egenskaper än din lysspole. Bland annat kan likriktardioderna gå sönder om generatorn körs utan ansluten last, då dessa är känsliga för överspänningar. De dioder du har i din likriktare är av en annan typ/konstruktion och tål säkert utan vidare minst hundra volt. 

 

Den uppfattning du har om funktionen hos din nuvarande generator stämmer inte. Det är till att börja med de roterande magneterna som inducerar en spänning i spolen. Att strömmen inte har någonstans att ta vägen är inget problem. Någon ström finns helt enkelt inte så länge det inte finns någon last ansluten. Enl. Ohms lag är strömmen I = U/R om R är "oändlig" blir strömmen noll. Inget konstigt med det och inget som får generatorn att paja. Ett vanligt icke anslutet batteri är ett annat exempel på en spänningskälla som inte lämnar någon ström, utan att detta leder till några konstigheter.

 

Det som annars kännetecknar lysspolen är att impedansen är hög. Resistansen, men främst induktansen begränsar strömmen kraftigt och eftersom fältet inte går att reglera sjunker spänningen kraftigt under last. För att kompensera för detta konstrueras generatorn att lämna överspänning under låg last. Tomgångsspänningen ligger gissningsvis på 20 - 30 V, vilket är långt under vad likriktaren tål.

 

Det problem du hör talas om har antagligen med laddningsreglerade lysspolar att göra.

Generatorn är den gamla vanliga lysspolen, men den har kompletterats med en laddningsregulator. Laddningsregulatorer på lysspolar är vanligt på nyare motorer, men det är i det avseendet ingen skillnad på 2- och 4-takt. Om strömmen bryts och sluts till en sådan generatorkrets så kan det ta knäcken på laddningsregulatorn, men knappast generatorn eller likriktaren. Likriktaren är ofta inbyggd i laddningsregulatorn och byts med denna, men det är säkert inte denna som pajar.

 

Tala gärna om var du hittat informationen om att Yamaha påstår att generatorn skulle gå sönder om den körs obelastad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också reagerat över detta angående Biltemas laddningsregulator: 

 

Tyvärr går en sådan inte att använda. Biltemas är inte en regulator, utan till och frånslag vid olika spänningar. Har en exakt sådan till min solcellspanel, kopplat till batterierna och mätt på den. Den skulle göra att all elektronik slocknar då jag varvar motorn(när spolen lämnar högre spänning än 14,2V) då slår Biltemas av.

 

Detta kan bara stämma om du kopplar bort batteriet, men varför skall du göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har också reagerat över detta angående Biltemas laddningsregulator: 

 

Tyvärr går en sådan inte att använda. Biltemas är inte en regulator, utan till och frånslag vid olika spänningar. Har en exakt sådan till min solcellspanel, kopplat till batterierna och mätt på den. Den skulle göra att all elektronik slocknar då jag varvar motorn(när spolen lämnar högre spänning än 14,2V) då slår Biltemas av.

 

Detta kan bara stämma om du kopplar bort batteriet, men varför skall du göra det?

 

Jag har inte använt Biltemas regulator själv men det låter ju verkligen märkligt om den skull fungera enligt denna beskrivning.

Det skulle ju isåfall betyda att den slår ifrån när man använder en solpanel som laddar över regulatorns överladdningsspänning som är 14,5V, för solpanelerna brukar väl hamna någonstans runt 17V. 

Och som sagt varför skulle man använda den utan batteri?

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

hör med närmsta tv reparatör och be att få handla en sån här:   https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?pageNo=2&toc=19820&pageSize=10

Finns ju bara 12v och 15v. 12är för lite i spänning och 15v är för högt. Sen verkar det som dessa pallar för lite i laddström.(måste tåla 7-10ampere). Men jag ska ändå kolla. Ett annat tips brukar vara en zenerdiod. Tyvärr finns det bara för någon ampere där också. Ska zenerdioder palla flera ampere blir det väldigt dyrt.

 

 

Tror nog dit lod klarar 12 volt och även någon volt under detta annars så om något händer och spänningen i systemet blir hårt belastat skulle du förlora lodet. 

Dit eko lod drar väl inte 7-10 amp, du sätter ju spänningsregleraren på kabeln till lodet och för ev värme utveckling en liten alu bit eller bultar dit den på något annat i metall.   Har använt mig av dessa spänningsreglerare till div utrustning som behövt lägre spänning tex 9-12 volt och  som inte tålt 24-28 volt som bussar har detta har fungerat utmärkt. 

 

Sen tror jag knappt ens laddspolen ger några 7-10 amp, 5-7 är nog närmre sanningen prova att belasta med en 50 watts lampa så sjunker nog laddspänningen ner mot 13 volt.

 

Att den skulle brinna är väl nonsens laddningen är ju en vanlig dynamo, varken cyklar eller mopeder mm brukar brinna upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

slog lite på vad ett vanligt garmin ekolod är specat för  1 amp och 10-20 volt samt för vissa modeller 10-28 volt.     kollas din spec på den utrustning du har och ev finns ställbar larm för spänningen som du själv väljer vilket värde det ska varna på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att lysspolar med de låga effekter vi talar om här ger de problem du beskriver.

Lysspolar är permanentmagnetiserade 1-fas generatorer. En sådan vill du jämföra med vad du kallar alla bilar och normala 4-taktare med GENERATOR. Så enkelt är det inte.

 

Endast de största 4-takts båtmotorer har en separat likströmsmagnetiserad 3-fas generator av biltyp och en sådan har helt andra egenskaper än din lysspole. Bland annat kan likriktardioderna gå sönder om generatorn körs utan ansluten last, då dessa är känsliga för överspänningar. De dioder du har i din likriktare är av en annan typ/konstruktion och tål säkert utan vidare minst hundra volt. 

 

Den uppfattning du har om funktionen hos din nuvarande generator stämmer inte. Det är till att börja med de roterande magneterna som inducerar en spänning i spolen. Att strömmen inte har någonstans att ta vägen är inget problem. Någon ström finns helt enkelt inte så länge det inte finns någon last ansluten. Enl. Ohms lag är strömmen I = U/R om R är "oändlig" blir strömmen noll. Inget konstigt med det och inget som får generatorn att paja. Ett vanligt icke anslutet batteri är ett annat exempel på en spänningskälla som inte lämnar någon ström, utan att detta leder till några konstigheter.

 

Det som annars kännetecknar lysspolen är att impedansen är hög. Resistansen, men främst induktansen begränsar strömmen kraftigt och eftersom fältet inte går att reglera sjunker spänningen kraftigt under last. För att kompensera för detta konstrueras generatorn att lämna överspänning under låg last. Tomgångsspänningen ligger gissningsvis på 20 - 30 V, vilket är långt under vad likriktaren tål.

 

Det problem du hör talas om har antagligen med laddningsreglerade lysspolar att göra.

Generatorn är den gamla vanliga lysspolen, men den har kompletterats med en laddningsregulator. Laddningsregulatorer på lysspolar är vanligt på nyare motorer, men det är i det avseendet ingen skillnad på 2- och 4-takt. Om strömmen bryts och sluts till en sådan generatorkrets så kan det ta knäcken på laddningsregulatorn, men knappast generatorn eller likriktaren. Likriktaren är ofta inbyggd i laddningsregulatorn och byts med denna, men det är säkert inte denna som pajar.

 

Tala gärna om var du hittat informationen om att Yamaha påstår att generatorn skulle gå sönder om den körs obelastad.

oj oj. Här fick man så man nästan teg (men tyvärr mest klagomål och ingen som helst lösning på mitt problem att min Yamaha lämnar så hög spänning att batterierna kommer att förbrukas fortare, och att kartplottern o ekolodet säger ifrån (pga den förhöjda spänningen). Sen har jag inte jämfört konstruktionen på min motors "ljusspole", med en bilmotors växelströmsgenerator. Har du någon lösning på problemet????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror inte att lysspolar med de låga effekter vi talar om här ger de problem du beskriver.

Lysspolar är permanentmagnetiserade 1-fas generatorer. En sådan vill du jämföra med vad du kallar alla bilar och normala 4-taktare med GENERATOR. Så enkelt är det inte.

 

Endast de största 4-takts båtmotorer har en separat likströmsmagnetiserad 3-fas generator av biltyp och en sådan har helt andra egenskaper än din lysspole. Bland annat kan likriktardioderna gå sönder om generatorn körs utan ansluten last, då dessa är känsliga för överspänningar. De dioder du har i din likriktare är av en annan typ/konstruktion och tål säkert utan vidare minst hundra volt. 

 

Den uppfattning du har om funktionen hos din nuvarande generator stämmer inte. Det är till att börja med de roterande magneterna som inducerar en spänning i spolen. Att strömmen inte har någonstans att ta vägen är inget problem. Någon ström finns helt enkelt inte så länge det inte finns någon last ansluten. Enl. Ohms lag är strömmen I = U/R om R är "oändlig" blir strömmen noll. Inget konstigt med det och inget som får generatorn att paja. Ett vanligt icke anslutet batteri är ett annat exempel på en spänningskälla som inte lämnar någon ström, utan att detta leder till några konstigheter.

 

Det som annars kännetecknar lysspolen är att impedansen är hög. Resistansen, men främst induktansen begränsar strömmen kraftigt och eftersom fältet inte går att reglera sjunker spänningen kraftigt under last. För att kompensera för detta konstrueras generatorn att lämna överspänning under låg last. Tomgångsspänningen ligger gissningsvis på 20 - 30 V, vilket är långt under vad likriktaren tål.

 

Det problem du hör talas om har antagligen med laddningsreglerade lysspolar att göra.

Generatorn är den gamla vanliga lysspolen, men den har kompletterats med en laddningsregulator. Laddningsregulatorer på lysspolar är vanligt på nyare motorer, men det är i det avseendet ingen skillnad på 2- och 4-takt. Om strömmen bryts och sluts till en sådan generatorkrets så kan det ta knäcken på laddningsregulatorn, men knappast generatorn eller likriktaren. Likriktaren är ofta inbyggd i laddningsregulatorn och byts med denna, men det är säkert inte denna som pajar.

 

Tala gärna om var du hittat informationen om att Yamaha påstår att generatorn skulle gå sönder om den körs obelastad.

oj oj. Här fick man så man nästan teg (men tyvärr mest klagomål och ingen som helst lösning på mitt problem att min Yamaha lämnar så hög spänning att batterierna kommer att förbrukas fortare, och att kartplottern o ekolodet säger ifrån (pga den förhöjda spänningen). Sen har jag inte jämfört konstruktionen på min motors "ljusspole", med en bilmotors växelströmsgenerator. Har du någon lösning på problemet????

 

 

Jag tycker som sagt tidigare att du ska prova med valfri solcellsregulator, inte speciellt stor investering. Vad jag förstår så är det en vanligt förekommande lösning på problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

oj oj. Här fick man så man nästan teg (men tyvärr mest klagomål och ingen som helst lösning på mitt problem att min Yamaha lämnar så hög spänning att batterierna kommer att förbrukas fortare, och att kartplottern o ekolodet säger ifrån (pga den förhöjda spänningen). Sen har jag inte jämfört konstruktionen på min motors "ljusspole", med en bilmotors växelströmsgenerator. Har du någon lösning på problemet????

 

 

Du har väl fått förslaget med en solcellsregulator? Det en sådan gör är att reglera spänningen, var det inte det du ville ha gjort?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också reagerat över detta angående Biltemas laddningsregulator: 

 

Tyvärr går en sådan inte att använda. Biltemas är inte en regulator, utan till och frånslag vid olika spänningar. Har en exakt sådan till min solcellspanel, kopplat till batterierna och mätt på den. Den skulle göra att all elektronik slocknar då jag varvar motorn(när spolen lämnar högre spänning än 14,2V) då slår Biltemas av.

 

Detta kan bara stämma om du kopplar bort batteriet, men varför skall du göra det?

o nej. batterierna ska givetvis inte bort. Låt säga att jag kopplar in min solcellsregulator från biltema. då är ju tanken att man kopplar in motorns laddström in i regulatorn där solcellen normalt ska kopplas in (för tanken med den är ju just att den ska slå av om spänningen blir högre än 14,2v). Då är ju problemet löst att elektriska förbrukare i båten aldrig får mer än 14,2v. Så långt vore det ju perfekt. Men problemet blir istället att direkt jag gasar laddar ju yamahan mer än 14,2v och då slår ju biltemaregulatorn helt av. Alltså kommer batterierna aldrig kunna laddas när jag kör. Det är just det som är problemet med biltemas. Den har ingen normal spänningreglering, utan den klipper/slår av vid 14,2v. Ska kolla med ett större företag här i stan som bara sysslar med solcellsteknik, om dom har en som verkligen reglerar en jämn spänning ut oavsätt spänningen den matas in med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

x

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har också reagerat över detta angående Biltemas laddningsregulator: 

 

Tyvärr går en sådan inte att använda. Biltemas är inte en regulator, utan till och frånslag vid olika spänningar. Har en exakt sådan till min solcellspanel, kopplat till batterierna och mätt på den. Den skulle göra att all elektronik slocknar då jag varvar motorn(när spolen lämnar högre spänning än 14,2V) då slår Biltemas av.

 

Detta kan bara stämma om du kopplar bort batteriet, men varför skall du göra det?

o nej. batterierna ska givetvis inte bort. Låt säga att jag kopplar in min solcellsregulator från biltema. då är ju tanken att man kopplar in motorns laddström in i regulatorn där solcellen normalt ska kopplas in (för tanken med den är ju just att den ska slå av om spänningen blir högre än 14,2v). Då är ju problemet löst att elektriska förbrukare i båten aldrig får mer än 14,2v. Så långt vore det ju perfekt. Men problemet blir istället att direkt jag gasar laddar ju yamahan mer än 14,2v och då slår ju biltemaregulatorn helt av. Alltså kommer batterierna aldrig kunna laddas när jag kör. Det är just det som är problemet med biltemas. Den har ingen normal spänningreglering, utan den klipper/slår av vid 14,2v. Ska kolla med ett större företag här i stan som bara sysslar med solcellsteknik, om dom har en som verkligen reglerar en jämn spänning ut oavsätt spänningen den matas in med.

 

Men då kan den ju inte fungera att använda tillsammans med solceller heller, eftersom dessa ger ca 17V. Och isåfall verkar den ju vara tämligen värdelös?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lägg in uppgifter på vilken utrustning du vill använda under gång så går det att googla specen och se vad de klarar och drar.

 

enl din beräkning så blir 10 amp x 16,5 volt = 165 watt vilket är orimligt när du börjar belasta så tror jag du får vara glad om du klarar av att köra ut ett uttag på 100 watt utan att spänningen sjunker under nivån för underhållsladdning.   Gissar att du heller inte kör på max varv hela tiden vilket även påverkar möjligt effekt uttag.  

 

Överladdning på batterier med någon volt och någon enstaka amp så räkna detta som motion för batterierna, tror nog du kört slut på soppa långt innan du lyckats köra batterierna i kok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellsregulatorn är en utmärkt spenningsregulator, de flesta klara >40V på ingången. Dessutom har de flesta ett överspänningsskydd på ingången. Eftersom det är PWM teknik alstras nästan ingen värme jämfört med tex en linjär regulator. Batteriet laddas lika bra som med en intelligent batteriladdare, ingen risk för förstörande överladdning. Massproduktion ger ett lågt pris.

 

För att regulatorn ska fungera krävs att spänningskällan har en strömbegränsare dvs att när man tar ut för mycket ström så ska spänningen sjunka. Både en generator och lysspole har denna funktion. Annars får man ha ett motstånd i serie, det blir också en strömbegränsare. Så har jag gjort för laddning av en liten batteridriven gräsklippare, originalladdaren hade ingen reglering men en så låg ström att det tog en vecka att ladda.

 

Man ska inte välja en MPPT regulator utan en PWM. Sen ska man komma ihåg att de flesta reglerar på minus-sidan, ingen gemensam gjord mellan motor och batteri alltså.

 

En obelastad lysspole kan ge ganska hög spänning obelastad. För att inte blåsa dioderna i likriktaren tror jag det ofta sitter ett litet ballastmostånd. Bygger man ett elverk med en bilgenerator så sätter man en 5W@24V lampa för att dioderna ska hålla.

--

Felet med Biltemas regulator är att den bara begränsar spänningen. En "riktig" solcellsregulator sänker spänningen till ca 13,7V när batteriet börjar bli fullt. Överladdning är det som dödar flest batterier.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar tro att terhimannen är ett troll. Allt som föreslås avspisas med de mest konstiga motiveringar.

 

Jag drar mig ur denna tråd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

x

 

håller med ovanstående och drar mig ur

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...