Gå till innehåll
onsdag 18 juni 2025
Nht1

Kostnadseffektiv förslag till ledblock

Rekommendera Poster

Hej,

Ska montera ett billigare rullsystem och vill hålla budgeten nere och tänkte om någon har förslag till dyra ledblock som monteras på manntågsstöttorna? Kanske är det viktigt med bra kvalité för att kunna rulla in med bra funktion och inte slita på linan?

Någon som har något förslag tas det tacksamt emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gratis! Jag plockade bort block med tveksam funktion och lade linan utanför mantågsstöttorna. Det blir så liten vinkel vid varje stötta så friktionen blir måttlig och så slipper jag snubbla på grejer innanför mantågen. Du kan ju testa innan du köper block. Har fungerat i 20 år nu och något slitage på linan har inte synts till.

Jo, jag har ett block i relingslisten vid sittbrunnen för att göra det lätt att dra.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ledblock för inrullningslinan men framme vid rullen gav blocket upp. Påkänningen är för stor där när man rullar in och har hård vind i seglet. Jag ersatte det med ett enkelt block jag hade liggande i båten och det fungerar mycket bättre än det plastiga skräpet till brytblock som sätts på mantågsstöttorna.

Efter att ha satt dit det blocket i relingslisten framme vid rullen har jag inte längre problem med linan som ofta trasslade vid in och utrullning. Vinkeln är viktig för att linan inte ska lägga sig för tjockt. Det blev tydligen bättre vinkel när jag bara knöt fast blocket jag hade liggande med ett snöre. Tänkte egentligen det som ett provisorium men då det funkar så bra blir det permanent.

Kolla i skrotlådan eller på ett billigt men hållfast jolleblock i affären. Skulle tro att nån slags ögla vid varje stötta fungerar men ett block i fören och ett vid vinschen funkar. Det är där största påkänningen och friktionen blir. Efter relingslisten är det mer att hålla linan fixerad och friktionen obetydlig!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har ett block hängande i ett snöre längst fram (från pulpiten). Det hindrar linan från att fastna i förtöjningsknapen, och leder linan i rätt vinkel till rullen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ledöglor blir inte lika dyrt., 79:- kr /st på Hjertmans.

http://www.hjertmans.se/produkter/segling/block-linhantering/mantagsblock/ledogla-for-mantagsstotta

Tillägg: Eller varför inte köpa lösa linlöpare och göra ett eget fäste eller skruva dem direkt i mantågsstöttan.

Mera tillägg: Det blir naturligtvis försvagningar om du borrar hål i mantågsstöttorna, men troligen blir de starka nog ändå. Ett alternativ kan kanske vara att fästa linlöparen i foten till mantågsstöttan eller i fotlisten.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att det inte blir mer friktion om linan får löpa löst hängande utanpå blanka stöttor jämfört med linlöpare. Enklare och gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig trewq, det var bara ett annat alternativ.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Detta med rullfockars manöverlinors dragning känns litet som "ilandsproblem", för redan montering av försegelrulle är i sig ett jättelyft! Men även ilandsproblem har naturligtvis sina aspekter angående praktiska lösningar. Hittade denna Seldensajt med lätt klickbara översiktliga foton på vad de i nuläget har att erbjuda, alltså här länkat mest som en sorts idé-inspiration (klicka "lindragning" i högermarginalen och kolla in olika lösningar).  Själv har jag sen ca 15 år en Furlex100S som jag är mycket nöjd med hittills. Dyr välfungerande jäkel, men dess medlevererade linblock (enligt skissen nedan) verkar tveksamma kvalitetsmässigt trots sina 15 års ofelbara funktion. (Linrullarna är numera hur glappiga som helst i sina plastskivhus och hotar att lossna men men.)
Ps. Sidospår, men heter skotråtta clam- eller camcleat? Tror Seldén likt vissa andra storföretag i branchen faktiskt gjort ett stavfel i sina annars flashigt imponerande sajter? Märkligt om så är fallet men ordet "camcleat" verkar inte ha något existensberättigande praktiskt kan jag (o även google) tycka?? (Enligt google translate översätts clam som "mussla" som ju i.o.f.s. kan bita ihop ordentligt, och ordet cleat som dobb, knap, kil.)
Bilden norpad ur denna pdf, sidan 27/52.
post-86835-0-94636400-1434458959.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...