Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
Soulflylost

Volvo Penta 200 Hjälp

Rekommendera Poster

Hejsan!

Kan stolt skriva och säga att jag är ägare till en Volvo Penta som jag räddade från sitt öde i en lada idag.

Det är okänt hur länge den stått och varför den stått så det är upp till mig att försöka lista ut det.

 

Jag skulle behöva en Instruktionsbok om det finns någonstans att få tag på i PDF format.

Motorn har stått såpass länge att inget vill röra sig så det krävs nog en del kärlek och lirkande samt att motorn för tillfället inte går runt alls hoppas inte den är skuren och att det bara är att den stått så länge.

Vill inte heller slita som en idiot utan får se om man kan få runt den på något sätt imorgon har bara hunnit med att bygga ett motorställ ikväll som man kan hänga den på medans man grejar.

Enl ägaren så skall den ha funkat vid tiden dom gjorde sig av med båten men man vet ju aldrig.

 

Sen är det någon som vet var man kan koppla på en vattenslang för att skölja kylsystemet?

Har hittat ett inlopp på sidan 20 cm under motorn som sitter en gummiplugg på frågan är om man vågar spola i vatten där (sitter mellan bränsleslangen som är virad runt och volvo penta loggon på bilden) 

 

Men jag lägger upp en bild på motorn som den stod när jag hämtade den.

post-107251-0-14326800-1434053938_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Mja, vet inte riktigt hur jag skall kunna avråda från varje renoveringsförsök så du förstår svårighetsgraden utan att mungiporna åker ner.

Förmodligen hjälper inte kärlek och lirkande, snarare att plocka ner motorn i atomer och jaga svårfunna begagnade reservdelar? Sedan under flera år renovera många detaljer för tiotusentals kronor. Om du alls kommer så långt att motorn startar så behövs sen normala slitdelar löpande, kanske kan du hitta tips hos Nymans Vänner eller andra tynande sajter? Inget fel med ambitionen att bevara åldriga musée-pjäser i körbart skick men motorn i bilden förefaller vara överkurs som renoveringsobjekt.  

Nå, måste ju varna när jag anar hopplösa projekt för allt annat vore oärligt.
Till sakfrågan, det finns en bevarad manual för VP140. (Snarlik motor, många detaljer är nog gemensamma med 200:an?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inloppet med gummipluggen är till för att koppla på en slang och på så vis få en länspump, när motorn går. Svärfar hade den funktionen på sin så jag antar att det är samma uttag på din.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack så mycket för Manualen. Den kommer nog hjälpa mycket. ser ut att vara väldigt snarlikt. =)

Jag får monterna ner och se hur mycket det är att göra iordning. Har fått plockat ner så jag kommer åt kolvarna med ett finger och känner att dom rör sig i cylindern. Men det har nog bildats skit runt kolvringarna så dom vill inte röra sig riktigt.

Har ett litet problem att motorn vill inte vrida sig i stativet utan det har väl rostat/oxiderat fast så när min kära far skulle ''visa hur man gjorde'' så slet han av styrhandtaget. Blir väl skört med gjutaluminium när det står så.

Tur att man har en utbildning och kan löda i båda aluminium och koppar med gas så det blir att löda ihop det igen. 

men det är till att fortsätta montera ner motorn idag och ge den en tvätt.

 

Ingen fara att varna.

Många tar sig vatten över huvudet.

 

 

Mvh Nicolai

 

Redigerad av Soulflylost

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kolvringarna kan nog rosta fast i cylinderfodret med tiden. Låter som du har koll, alla som kan löda aluminium med gas har nog det. :-) Arbetsstycket smälter och deformeras ungefär samtidigt med pinnen om jag minns rätt?
Angående manualen så kan vissa risiga bilder bli tydligare med rätt zoomnivå. Gjorde en manual till manualerna i bilden HÄR för den sajten har sina egenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering. har inte blivit gjort så mycket men har konstaterat att motorn verkar snurra jätte bra. kan tyvärr inte säga detsamma om resten av grejerna. verkar vara impellrarna som sitter fast. är väl antagligen så mycket skit i kanalerna. håller på och monterna ner propelleraxlen och det tar tid eftersom man inte vill ha sönder något. har även konstaterat att det fanns inte en anstymmelse till olja i propellerhuset så alla dreven har ''rostat''

tror jag kommer få tillbringa en del tid med stålborsten framöver så fort jag börjar få loss saker och ting.

Annars ser det relativt ljust ut och jag har hopp att motorn kommer att komma igång igen.

Hoppas på att få ner saker såpass mycket att man kan få loss motorn och provstarta motorn i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har rost i växelhuset så kommer det inte bli långlivat även om du tar bort rosten och får snurr på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har rost i växelhuset så kommer det inte bli långlivat även om du tar bort rosten och får snurr på det.

 

Nu när jag har fått ner det mer och börjat rengöra mer så kan jag konstatera att det inte är rost utan något annat möög. svårt o beskriva men är ungefär som att oljan torkat och blivit en massa (hade propeller huset varit öppet så hade jag trott att det kommit in spån från stallet motorn stod i och absorberat oljan. men det är ganska otroligt att något damm letat sig in eftersom det var helt slutet och verkar inte ha varit öppet på länge.

 

Har fått ner drivaxlen och kan konstatera att impellerna är helt skrot men kullagerna verkar rätt fina även om dom behöver rengöras. blir att prova och starta den i helgen och sen börja beställa reservdelar.

är inne på att skaffa en Ultraljudstvätt också får bara se till att hitta en till ett bra pris.

 

 

Mvh Nicolai

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en liten update.

Blev ingen provstart förra helgen men nu så jävlar. kopplade ihop elen igen och kollade gnista nu när motorn gick att dra runt och voila! finare gnista har jag sällan sett även om stiften såg ut som skräp. plockade ihop allt slängde på förgasaren. fipplade lite med den gamla slangen och handpumpen men det var skrot. hällde i en sup direkt in i förgasaren och ja jävlar startade på ett drag. så nu är nya impellrar inhandlade från tyskland samt div olika andra grejer som axeltätningar och ett nytt fäste för handtaget som sprack. orkade inte fippla med lödning i skört aluminium när en ny fanns att köpa för 300 spänn. bara se till och få styraxlen att röra på sig igen. får ta o massera den lite med 5-56 och en kofot.

 

Mvh Nicolai

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en liten update.

Blev ingen provstart förra helgen men nu så jävlar. kopplade ihop elen igen och kollade gnista nu när motorn gick att dra runt och voila! finare gnista har jag sällan sett även om stiften såg ut som skräp. plockade ihop allt slängde på förgasaren. fipplade lite med den gamla slangen och handpumpen men det var skrot. hällde i en sup direkt in i förgasaren och ja jävlar startade på ett drag. så nu är nya impellrar inhandlade från tyskland samt div olika andra grejer som axeltätningar och ett nytt fäste för handtaget som sprack. orkade inte fippla med lödning i skört aluminium när en ny fanns att köpa för 300 spänn. bara se till och få styraxlen att röra på sig igen. får ta o massera den lite med 5-56 och en kofot.

 

Mvh Nicolai

Du ska ringa Bosse i Växjö 070-477 73 24, sjukt duktig på dessa motorer. Har delarna och framförallt otroligt bra service. Hade själv en VP700 och vet inte hur det hade gått utan hans hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så en liten update.

Blev ingen provstart förra helgen men nu så jävlar. kopplade ihop elen igen och kollade gnista nu när motorn gick att dra runt och voila! finare gnista har jag sällan sett även om stiften såg ut som skräp. plockade ihop allt slängde på förgasaren. fipplade lite med den gamla slangen och handpumpen men det var skrot. hällde i en sup direkt in i förgasaren och ja jävlar startade på ett drag. så nu är nya impellrar inhandlade från tyskland samt div olika andra grejer som axeltätningar och ett nytt fäste för handtaget som sprack. orkade inte fippla med lödning i skört aluminium när en ny fanns att köpa för 300 spänn. bara se till och få styraxlen att röra på sig igen. får ta o massera den lite med 5-56 och en kofot.

 

Mvh Nicolai

Du ska ringa Bosse i Växjö 070-477 73 24, sjukt duktig på dessa motorer. Har delarna och framförallt otroligt bra service. Hade själv en VP700 och vet inte hur det hade gått utan hans hjälp.

 

 

Ojsan detta var ett tag sen. Jag hörde av mig till bosse och fick lite hjälp med delar från han istället för att beställa från tyskland samt lite tips.

 

Men båtmotorn går fint nu startar på första draget och får upp båten i ca 20 knop. behövs justeras lite på förgasaren då den inte riktigt vill varva ut riktigt på fullgas utan du får lägga gasen i ett litet läga ca 3/4 gas tills den fått upp varv och sen ge järnet.

Allt som allt så fick jag väl lägga ut ca 7000 inklusive motor. då bytte jag en del av rodret som satt stenhårt samt impeller + impellerhus. tillverkade packningar själv och bytte växelhuset för det läckte samt propeller för att den var sleten. behövs väl göras lite mer kosmetiskt för att motorn skall bli riktigt fin.

 

(båten är en Alumacraft Jonboat 1448 4.3m lång och 1.8m bred vikt (118kg) ca 130 kg med stolar och spöhållare samt ekolod)

 

Mvh Nicolai

post-107251-0-73543100-1447579345_thumb.jpg

Redigerad av Soulflylost

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många år sedan nu! Men kul att se 20:an. Det var Volvo Pentas pålitligaste motor. Jag har en som gått som en klocka sedan 70-talet. En klenod och ett industriminne. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...