Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

boletus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om boletus

  • Placering
    Landkrabba
  1. Många år sedan nu! Men kul att se 20:an. Det var Volvo Pentas pålitligaste motor. Jag har en som gått som en klocka sedan 70-talet. En klenod och ett industriminne.
  2. Hej, Är det separat växelspak på sidan av motorn? Eller har du reglage? Det kan vara växelförarmekanismen som spökar och att växelkammen spruckit i fästet mellan kam och växelstång. Då tappar växelstången sin förmåga att dra upp växelkammen i växelhuset och därmed nå neutral och back. Jag är inte helt säker på om konstruktionen har ändrats sedan Archimedes 25 till de senare Volvo Penta-motorerna. Om det är detta felet så går att laga om du kan få tag på en växelkam. Enklast att du tömmer växelhuset på olja och sedan demonterar växelhuset. Då ser du om växellkammen sitter fast på växelstången som den ska. Här har du några bilder som kanske gör dig klokare. https://photos.app.goo.gl/wx2GsP6m2Kwwbjzk7 Överkurs Växelspaken utverkar en vertikal kraft upp och ned till en växelstång som går igenom hela riggen ned i växelhuset. Kraften går via växelstången (34), rakt igenom pumphuset, vidare ned i växelhuset där på änden av växelstången sitter en växelkam (40). Enkelt förklarat: växelkammen ser ut som en fjälltopp med tre vågor i tre nivåer. Kammen trycker på tryckpinnen (47) i propelleraxeln (51). Tryckpinnen bestämmer vilka kugghjul som ska driva kraften ut till propellern. För att förstå hur det fungerar: motorn driver ned genom drivaxeln och när motorn är igång så snurrar både drivaxeln i riggen och propelleraxeln oberoende om du har fram, neutral eller back i. För att propelleraxeln ska kunna snurra medsols (fram), neutral (stå still) och motsols (back) så skjuter växelkammen tryckpinnen i växeln. Tryckpinnen bestämmer om kugghjulen i växeln för FRAM ska engageras, om ingen frakt ska vidarebefordras till propellern NEUTRAL eller om kugghjulen i växeln för BACK ska verka.
  3. Hej, Det fanns ingen sådan lackering. Jubileumsmotorn som nämns ovan fanns både som Volvo Penta och Archimedes. Jubileumsmotorn hade vit rigg och blå resp orange kåpa.
  4. Pumpa ordentligt så flottörhuset är fyllt med bensin (man hör hur det "fräser" från förgasaren när man pumpar på blåsan innan flottörhuset är fyllt, då blir det tyst). Blandningsskruven på förgarasen utskruvad 3/4 varv som grundinställning. Full choke tills den tänder.
×
×
  • Skapa nytt...