Mackey 4 996 Postad 9 Juni , 2015 Jag ser ofta att man skriver barbord när man menar babord. Varför är det så? Jag kan förstå att man som barn och/eller nybörjare kan tro att det heter barbord, men att även fritidsskeppare som man uppfattar som vana och kunniga gör det misstaget kan jag inte riktigt förstå, eller... ...har jag missat något? Någon som har en förklaring? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 9 Juni , 2015 Onyktra vid barbordet? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 9 Juni , 2015 Va`då med rokult, rorkult o roderkult? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 996 Postad 9 Juni , 2015 (redigerade) Jo, så kan det nog vara, men varför skriver man barbord här på MG? När jag söker på siten maringuiden.se får jag 248 träffar på barbord och de flesta verkar inte handla om bord i baren. https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1LDJZ_enSE554SE560&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=barbord%20site%3Amaringuiden.se Några beskriver att det inte går att backa till barbord - stackarna - och andra att de har kök på barbordets sida. Mackey Redigerad 9 Juni , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 9 Juni , 2015 Jo, så kan det nog vara, men varför skriver man barbord här på MG? När jag söker på siten maringuiden.se får jag 248 träffar på barbord och de flesta verkar inte handla om bord i baren. https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1LDJZ_enSE554SE560&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=barbord%20site%3Amaringuiden.se Mackey Kan det vara PISA-testet har rätt endå.........? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 996 Postad 9 Juni , 2015 PISA har säkert rätt, men jag tror inte att det är stavningen som är problemet. Jag tror att man tror att det heter barbord med R. Jag hörde om någon som skrivit fel i en annons och rättat barbord till babord och styrbord till stybord (utan R). :-) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 9 Juni , 2015 PISA har säkert rätt, men jag tror inte att det är stavningen som är problemet. Jag tror att man tror att det heter barbord med R. Jag hörde om någon som skrivit fel i en annons och rättat barbord till babord och styrbord till stybord (utan R). :-) Mackey Inte konstig med alla dessa grunnstötningar................................ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 51 Postad 9 Juni , 2015 Grunnstötningar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 9 Juni , 2015 PISA har säkert rätt, men jag tror inte att det är stavningen som är problemet. Jag tror att man tror att det heter barbord med R. Jag hörde om någon som skrivit fel i en annons och rättat barbord till babord och styrbord till stybord (utan R). :-) Mackey Inte konstig med alla dessa grunnstötningar................................ det heter Dyslexi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 9 Juni , 2015 Varför heter det dyslexi..? Det är ganska krångligt att stava till, och jag tycker det är ett hån mot alla som har dessa problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser