Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026
Mackey

Bar table and port

Rekommendera Poster

Jag ser ofta att man skriver barbord när man menar babord. Varför är det så?

 

Jag kan förstå att man som barn och/eller nybörjare kan tro att det heter barbord, men att även fritidsskeppare som man uppfattar som vana och kunniga gör det misstaget kan jag inte riktigt förstå, eller...

...har jag missat något?

 

Någon som har en förklaring?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, så kan det nog vara, men varför skriver man barbord här på MG?

 

När jag söker på siten maringuiden.se får jag 248 träffar på barbord och de flesta verkar inte handla om bord i baren.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1LDJZ_enSE554SE560&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=barbord%20site%3Amaringuiden.se

 

Några beskriver att det inte går att backa till barbord - stackarna - och andra att de har kök på barbordets sida.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så kan det nog vara, men varför skriver man barbord här på MG?

 

När jag söker på siten maringuiden.se får jag 248 träffar på barbord och de flesta verkar inte handla om bord i baren.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1LDJZ_enSE554SE560&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=barbord%20site%3Amaringuiden.se

 

 

Mackey

Kan det vara PISA-testet har rätt endå.........?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PISA har säkert rätt, men jag tror inte att det är stavningen som är problemet. Jag tror att man tror att det heter barbord med R.

 

Jag hörde om någon som skrivit fel i en annons och rättat barbord till babord och styrbord till stybord (utan R). :-)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PISA har säkert rätt, men jag tror inte att det är stavningen som är problemet. Jag tror att man tror att det heter barbord med R.

 

Jag hörde om någon som skrivit fel i en annons och rättat barbord till babord och styrbord till stybord (utan R). :-)

 

Mackey

Inte konstig med alla dessa grunnstötningar................................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

PISA har säkert rätt, men jag tror inte att det är stavningen som är problemet. Jag tror att man tror att det heter barbord med R.

 

Jag hörde om någon som skrivit fel i en annons och rättat barbord till babord och styrbord till stybord (utan R). :-)

 

Mackey

Inte konstig med alla dessa grunnstötningar................................

 

 

det heter Dyslexi  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför heter det dyslexi..? Det är ganska krångligt att stava till, och jag tycker det är ett hån mot alla som har dessa problem.

 

post-53200-0-98613400-1433849603_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...