Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Linkin603

Hjälp med mod. släp!

Rekommendera Poster

Har en Micore 500CC (425kg) och en Evinrude E-tec 60hk (109kg) liggandes på en båtupptagningsvagn.

Problemet jag har är på tok för högt kultryck pga att vinschtornet är framflyttat så pass mycket att båten går in i garaget med näppe, var nere och mätte lite precis. 

Hur liten skillnad gör det om jag flyttar bak vinschtornet 6cm? Kan väl inte röra sig om så många kilon misstänker jag. Någon som har en aning? 

För att flytta axeln är omöjligt då den är svetsad och utgör "slutet" på vagnen. 

Har varken budget eller utrymme för en större vagn om jag ska få in den i garaget.


Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Placera båten så att du har lämpligt kultryck, kapa sedan draget så att du kan stänga garaget.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Placera båten så att du har lämpligt kultryck, kapa sedan draget så att du kan stänga garaget.

 

 

 

Kalle

Jag har funderat på att kapa draget tidigare och sen fästa med två grövre sprintar, dock är jag lite fundersam över hur populärt det är hos farbror blå med den lösningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bultar med vingmuttrar som möjliggör snabb förflyttning av tornet. 

 

Alt byta trailer till en med flyttbar axel. 

 

Hade en väl liten trailer till en båt. Där monterade jag bort tornet efter upptagning, drog sedan fram båten, så långt jag vågade. Men höll inte i längden, bytte vagn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en båtupptagningsvang har polisen inga synpunkter att komma med, så länge det är stabilt.

 

En bekant hade samma problem som du, jag hjälpte honom med att kapa draget efter garagets längd, Svetsade tillbaks draget så att dörren med näppe gick att stänga.

 

 

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade att flytta bak båten på kärran, de 6cm som gick.

 

Vart lite lättare men behövs fortfarande upp emot 1-1.5dm till för att ligga lagom rätt i kultrycket.

 

Får väl försöka skaffa mig någon fyrkants profil som jag monterar draghandsken på och sen sprintar till själva kärran. Om man nu hittar något ställe att köpa de på  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur högt kultryck har du nu? Och hur ligger båten på släpet när du balanserat upp kultrycket till det du tycker är lagom? Får du tillräckligt stöd för skrovet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt hur högt det är, har inte någon kultrycksvåg. 

Den ligger bra på släpet när jag får bak båten 1-1.5dm till. Har 3 stycken kölrullar så det är jämnt stöd från akter till för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig med vågen. Men kultrycket bör ligga på ca 50 kg, så vågen skall klara det.

Du kan placera en träbit mellan glasytan och stödhjulet.

Så sett breddar du ut "träffytan" annars kanske trycket blir väl koncentratet på glaset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...