Jump to content
Monday 18 November 2019
Sign in to follow this  
Bennyj

Svenska båtregistret

Recommended Posts

Hej!

 

Har ni haft nytta av registret?

Eller nån anledning att registrera båten ?

 

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilket register? Om det inte har tillkommit i det senaste så var det väl många år sedan det försvann tack och lov.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilket register? Om det inte har tillkommit i det senaste så var det väl många år sedan det försvann tack och lov.

Vad gott är det att INTE ha ett register????

 

Polisen, skattmasen?

 

Sverige måsste ju vara ett av mycket få civiliserade länder som tillåter fartyg som inte kan identifieras?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl detta: http://www.svensktbatregister.se

Frågan var uppe i höstas

 

Om det är den som avses så kan jag säga att jag har registrerat min båt där, kändes som en väldigt bra idé. Värt att notera är att sidan inte alls funkar bra i Firefox (eller gjorde i varje fall inte när jag la in min båt i höstas), det slutade med att den la upp två identiska båtar åt mig och så fick jag ta bort en. Jag mailade till de ansvariga för sidan om detta och även om det faktum att min båtklubb inte finns att välja på, men jag fick aldrig något svar, vilket ger ett måttligt seriöst intryck.

 

Men i övrigt funkar det bra. Vore ju jättebra om det kunde utvecklas till ett register där faktiskt alla fritidsbåtar fanns...

 

/Daniel

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo ett båtregister vore verkligen bra men då krävs att det ges garantier för att det INTE blir ett sätta att pungslå folk ännu mera med skatter och registreringsavgifter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den dag politikerna bestämmer sig för att beskatta båtarna så hänger det inte på om det redan finns ett register eller inte. I Finland skall alla båtar med motor över 20 hkr eller längd över 5 m registreras. Gissa om båtar på 495 med tjugo hästars motorer är inne...

Det finns ändå fördelar med registret. Framförallt när det gäller stöldskydd. Eftersom motornummer anges kan det inte finnas två båtar med samma motor. Byter man motor så skall det finnas köpebrev där motornummer och namnen på säljare och köpare framgår. Och om en båt ligger i vägen vid en brygga eller uppläggningsplats så går det att få tag i ägaren.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklast skulle vara att använda VHFens anropssignal.

 

När det blir båtskatt så kommer man troligen använda försäkringsvärdet och låta försäkringsbolagen driva in pengarna. De registren har försäkringsbolagen redan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklast skulle vara att använda VHFens anropssignal.

 

Nu fick du det att låta lite som att ALLA båter har VHF. Det är säkert vanligt ute i skärgården, men i den sjö där jag har min båt tror jag inte det är många som använder VHF. Jag har i varje fall aldrig sett någon poäng med att skaffa en.

 

/Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Enklast skulle vara att använda VHFens anropssignal.

 

Nu fick du det att låta lite som att ALLA båter har VHF. Det är säkert vanligt ute i skärgården, men i den sjö där jag har min båt tror jag inte det är många som använder VHF. Jag har i varje fall aldrig sett någon poäng med att skaffa en.

 

/Daniel

 

Man behöver inte ha en VHF för att få ett tillstånd.  PTS register innehåller längd, bredd och namn. Om man  utökar med några rader för  fabrikat, färg, motornr och ev seglenr så skulle det fungera.

Årsavgiften på 200 kr är rimlig, för de som har VHF-tillstånd blir det ingen extra kostnad.

Detta skulle ge ett mycket användbart register utan trassel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man behöver inte ha en VHF för att få ett tillstånd.  PTS register innehåller längd, bredd och namn. Om man  utökar med några rader för  fabrikat, färg, motornr och ev seglenr så skulle det fungera.

Årsavgiften på 200 kr är rimlig, för de som har VHF-tillstånd blir det ingen extra kostnad.

Detta skulle ge ett mycket användbart register utan trassel.

 

 

Aha. Visst jag som har dålig koll på hur det funkar :P

 

Dock tror jag att en årsavgift på 200 spänn ändå skulle innebära att färre registrerade sina båtar än om det vore gratis och poängen med ett båtregister måste vara att så många båtar som möjligt finns med i det. Svenska båtregistret är ju gratis, så det finns egentligen inget skäl att INTE registrera sig där.

 

/Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dock tror jag att en årsavgift på 200 spänn ändå skulle innebära att färre registrerade sina båtar än om det vore gratis och poängen med ett båtregister måste vara att så många båtar som möjligt finns med i det. Svenska båtregistret är ju gratis, så det finns egentligen inget skäl att INTE registrera sig där.

 

/Daniel

 

 

 "There Ain't No Such Thing As A Free Lunch". Många, inkl undertecknad, är misstänksamma mot gratissajter, det är inte ovanligt att man överöses med reklam mail mm.

200 spänn är billigt och många betalar redan avgiften. De som vill behöver inte vara med, var och en kan ju fundera på om det är värt pengarna.

Fördelarna är väl att det är ett "myndighetsregister" där polis, KBV, JRCC mfl kan komma åt uppgifterna. Dessutom riskerar man ett Båtregisterverk med 369 anställda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy