Gå till innehåll
tisdag 10 februari 2026

Rekommendera Poster

Undrar om en sak angående komersiell trafik (köra upp till 12 passagerare).

Jag har en båt som är CE-märkt för 7 personer. (båten är strax över 7 meter och har under 100 hk). Jag tänker regga båten och köra folk till en ö i skärgården mot betalning. Får jag då ta upp till 12 passagerare eller är CE-märkningen fortfarande "gällande" ?

Tänker inte köra 12 personer, men kanske upp till 9 pers (tot 10 med mig själv). Tror båten klarar det med lätthet. Är i fartområde E dessutom.

Nån som vet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är kommersiell passagerartrafik så ska båten vara godkänd från Sjöfartsinspektionen. De fastställer max antal passagerare. Befälhavaren ska ha lägst Fartygsbefäl klass 8 examen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltså sjöfartsinspektionen som kommer å tittar på båten och gör en bedömning ? Så om inspektorn anser att den kan ta 10 personer, trots CE säger 7, så är det det som gäller?

Jo jag har alla andra behörigheter, men funderar på om jag kan använda nuvarande båt eller måste "uppgradera" mig för en hög kostnad. Båten duger för jobbet anser jag, men CE har ju en begränsning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag TROR inte sjöfartsinspektionen sätter ett högre antal än CE. Men ring och prata med dem, det kostar ju en slant att ta ut dem. Kolla även deras krav på utrusning mm.

Jag träffar årligen ett antal klass 8:or med samma ambitioner men få förföljer. Det är synd för det är en växande marknad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte att jag skulle slippa köpa ny båt. Men det får kanske bli det ändå. Bättre att köpa en som inte är CE-märkt då och låta sjöfartsinspektionen själv sätta gränsen, tänker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst att köpa en båt som har alla papper klara ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besiktning av en mindre båt av myndigheten 40000:-

Ett dråpslag mot mindre enteprenörer.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jösses amalia. 40 papp för besiktning...ja det var en hög etableringskostnad för båttransporter hör jag :D

en dum fråga kanske, men vart kan man hitta båtar med alla papper klara ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag hört är typ 1900kr/timma + resor. Om alla papper var klarara, mätbrev, certifikat mm så gick själva besiktningen på några timmar. Men det är som sagt det jag hört.

Surt för en kille som hade en bastuflotte och körde några 10-tals meter på en å mitt i samhället. Dessutom skulle han ta klass 8. Tror inte han behövde satellittelefon men väl nödraketer och livflotte.

Det finns några varv som handlar med kommersiella båtar, ibland annonserar de på Blocket. Sen kan det vara värt att kolla utomlands också. Jag några som har en båt som gått i New York, eftersom den gått i kommersiell verksamhet fanns inte kravet på CE-märkning och det gick att importera den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

måste de besikta båten även om man hänvisar till CE-märkningen ? Typ 6 personer. Eller måste de komma å kolla på båten ändå ?

I så fall är det ju fartygsreggningen + inspektion man behöver för att köra folk även i en båt som är liten (exempelvis CE 5 pers) och man lär väl få hosta upp iaf. 20 papp på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du gå i kommersiell trafik så är det besiktning som gäller med viss regelbundenhet, oberoende av antalet passagerare.

CE märkning har inget med detta att göra.

Drastisk ökning av avgiften i år.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inte en ockerlagstiftning som säger att man inte får ta oskäligt betalt för en tjänst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle kolla med inspektionen.

under 20 brutto ton och mindre än 12 passagerare kräver ingen certifikat tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt är fartyg under 20 registerton undantagna, om det inte är passagerarfartyg.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle kolla med inspektionen.

under 20 brutto ton och mindre än 12 passagerare kräver ingen certifikat tror jag.

Det finns inget krav på regelbunden tillsyn av Transportstyrelsen men de ska registreras och det finns krav på utrustning mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gör dom för 40.000kr och hur lång tid jobbar dom för det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inte en ockerlagstiftning som säger att man inte får ta oskäligt betalt för en tjänst?

Jo men det gäller inte statliga och kommunala institutioner.

--

En bekant köpte en båt som var registrerad i Schweitz. Han ville ha den svenskregistrerad men eftersom det var ett skepp så skulle den i skeppsregistret och se då skulle den kontrollmätas, trots att det var en standardbåt typ Jeanneau. Alltså får man flyga ner en besiktningsman så att han kan mäta båten vilket tar typ två timmar. Slutnotan för hela processen laddade på runt 40tkr.

Nästa båt tänker han registrera på Cayman Islands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...så om vi utgår från att frågeställaren inte behöver flyga ner någon till Schweiz för att titta på båten kan det alltså bli billigare..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...så om vi utgår från att frågeställaren inte behöver flyga ner någon till Schweiz för att titta på båten kan det alltså bli billigare..?

Haha, nej så enkelt är det inte ;) (båten ligger fö i Kroatien, en 47-fotare i Schweiz är lite överdrivet)

Bästa tipset är att kontakta Transportstyrelsen, jag tror det är där man ska börja. De brukar vara hjälpsamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...