Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
Gäst

Segla från Långedrag till Barsebäck via Anholt?

Rekommendera Poster

Gäst

I helgen ska jag segla en Elvström 32 från Göteborg hem till Barsebäck. Jag har läst lite om strömmar uppe i Göteborg och Kattegatt och undrar om det är något som jag bör lägga in i beräkningen? Nu är det som det ser ut i prognosen mycket sydliga vindar och det kommer att vara väldigt lugnt. Hur ser det ut i Kattegatt gämfört med landvinden? Blåser det lika eller är det mer fart där ute? Eftersom det är mest sydliga vindar i prognosen funderade jag på att jag kanske skulle sticka ut mot Anholt och lägga mig där över natten. Är det en bra ide tycker ni? Vad är era funderingar kring denna tur? Har ni andra förslag så är jag intresserad av att höra dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömmarna i Kattegatt går medurs så undvik att gå söderut på Danska sidan, där får du mest motström.

I sundet är det oftast motström över hela bredden. Att kryssa mellan Helsingborg-Helsingör där det är som smalast kan vara en tidsödande resa. Du kommer inte många meter på varje slag. Dessutom med en intensiv nord-syd-gående yrkestrafik. Använd motorn i den passagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Okej. Så det är en dålig ide att gå sydsydväst från Långedrag pga strömmarna? Bra info.

Att det är trångt i sundet och speciellt HH är vida känt. Där undviker man att kryssa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anholt är ju en fin ö.

Har visserligen bara varit där en gång - i mitten på 1990-talet. Hyrde cykel och cyklade till flygplatsen och gick genom öknen till fyren i öster. promenerad tillbaka till flygplatsen i vattenbrynet på den södra stranden.

Borde kanske stannat ytterligare några dygn men hamnavgiften tog hårt på Semesterkassan. Var nog i paritet med vad de populärare hamnarna tar idag.

Hallands Väderö skall du inte besöka - dit kan du ju segla när som helst från Brasebäck. Hamnavgifterna där ligger i bra nivå - 0 kr, men ön är ännu mer trollbindande än Anholt.

Har nån gammal skiss över lederna på Hallands Väderö i PDF-format som jag gärna delar med mig av om jag får en riktig mailadress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Borde kanske stannat ytterligare några dygn men hamnavgiften tog hårt på Semesterkassan.

Har nån gammal skiss över lederna på Hallands Väderö i PDF-format som jag gärna delar med mig av om jag får en riktig mailadress.

Jo, nog borde man stanna en eller ett par dagar på Anholt. Men nu har jag tyvärr bara en transportsträcka framför mig.

Min mail är silverfox99@icloud.com

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har noterat din mailadress. och skissen kommer strax.

Hade jag varit som du hade jag tagit bort den medans du kan.

Man får bara en massa kit i sin inkorg om man har mailadressen offentlig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tack. Det är min mail som jag använder till just sånt här. Inte min privata. När jag har fått din pdf "släcker" jag mailadressen tills nästa gång jag behöver den. Då öppnar jag den igen. Alla borde ha en skuggmailadress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ta nattvik på Hallands Väderö så rekommenderar jag att du skaffar det här sjökortet från Hydrographica

http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/vastkusten/923-01_hallands_vadero.htm

Det är ett riktigt sjökort med hög detaljrikedom och är nog tryggare än gamla skisser över inseglingarna till vikarna på sydsidan som är de bästa nattvikarna. Viken på ostsidan söder om "turbåtsbryggan" har de ju tyvärr infört ankringsförbud i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första gången vi skulle på långtur läste jag att strömmarna gick moturs i vår lilla atlant mellan Sverige Norge och Danmark. Oftast tycker jag också att strömmen går nordvart efter Bohuskusten.

Således gick vi moturs och tog västkusten först upp till Strömstad. Sen över till Norges östkust och söderut till Kristiansand och sen över till Skagen och hem. I Norge hade vi motström en dag men annars var det mest med.

Vid de flesta tillfällen då vi gått från Göteborg och söderut har vi både haft motvind och motström. Att skåda Barsebäck en halv dag på kryss i motström är inte kul. Ångrar att jag inte gått över till danska sidan då. Det är väl inte så ofta det är motström på båda sidorna. Då skulle det behövas mycket vatten från älvarna i österhavet.

Reservplan är alltid bra. Anholt är en trevlig anhalt och danska hamnar är trevligare än svenska. Danskarna har svåra räkneord men är bra på att hygge sej. Går man till en hamn är det ofta lite fest på båtklubben. Dragspel och mat och mycket folk. Tänk en hamn som Björlanda med 2500 båtar vilket folkvimmel. Nu är det inget. Knappt papper på toaletten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...