dannel94 0 Postad 29 April , 2015 Fattar inte vart jag ska mäta.. Först trodde ja de var till botten(allra längst ner) av båten så var iväg å köpte mig en lång riggad motor men tycler de ser fel ut.. Vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 29 April , 2015 Utan att vara expert så ser den ser nog allt lite lång ut tycker jag då antikavitationsplattan skall ligga någon centimeter under kölen. Men det blir knepigt att mäta exakt med din skrovform. En kortrigg är ca 12 cm kortare. Skulle vara lättare att se helheten om bilden även omfattat motorfästet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 29 April , 2015 Om man vill åka fort ska antiventilationsplattan ligga ett par cm över kölen. Du ska nog ha kort rigg tror jag 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 29 April , 2015 Om man vill åka fort ska antiventilationsplattan ligga ett par cm över kölen. Du ska nog ha kort rigg tror jag Helt korrekt! Jag menade över även om jag skrev under, tankevurpa i sena timmen. Sorry! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 April , 2015 På bilden ser man att motorn sitter minst 12-15 cm för lågt. En kort rigg ska det vara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 30 April , 2015 Vad händer om ja kör ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 April , 2015 (redigerade) Lättare att gå på grund, slingrigare framfart i högre fart samt att den gärna vill sticka upp med nosen under ax upp till planing, dessutom blir det större påfrestning på akterspegeln Redigerad 30 April , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 30 April , 2015 Men jag kan köra ändå tills nästa år? Har inga krav på planing, ska bara ut å glida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 April , 2015 Klart du kan men tänk på djupgåendet en extra gång bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 April , 2015 Om båten inte beter sig konstigt är det bara gasa. Du kommer förmodligen få lite mer "skvätt" runt motorn samt förlora toppfart.köp ett höj bart motorfäste på ebay så kan du justera utan ingrepp. Tror du kan få ett under 2000kr ink frakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 30 April , 2015 Nå tips vad jag skall söka på ebay? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 April , 2015 Jack plate eller jackplate http://www.ebay.com/itm/Jack-Plate-JPL-4000-Adj-Outboard-Boat-Jackplate-/290875834871?hash=item43b98d01f7&vxp=mtr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 April , 2015 Finns olika storlekar, manuella eller elhydrauliska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 30 April , 2015 ** A jack plate will not compensate for a short shaft motor. It is intended to raise the motor and align it to draft of the boat.** Menar dom inte att det inte går att "konvertera" en långrigg till kortrigg? Kommer det hålla utan förstärkningar då? Bygger man fästet uppåt blir det ju mer påfestning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 April , 2015 Är inte säker, tolkat det att den inte funkar för kortriggad motor, men du har ju lång rigg. Självklart blir det mer brytning på akterspegeln, jag har dock gjort hål i 10mm tjocka aluminium plattjärn ett som är 45cm långt till övre bultarna och ett 35 till dom undre, så det är som stora brickor på insidan av akterspegeln. Har dock sätt montage med vanliga stora brickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 30 April , 2015 Perfekt.. Hur många " bör jag köpa måntro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 April , 2015 (redigerade) Hittade en bild på brickorna. Dessa går köpa men jag gjorde egna På följande bilder kan du se monteringshöjd på motor samt hur motorhissen sitter Redigerad 30 April , 2015 av tugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 April , 2015 Funkar även på stora motorer Du använder bara en motorhiss som du monterar så högt bultarna tillåter, sen monterar du motorn så högt du kan på den, sen fin justerar du med ställskruvarna på jackplate'en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 30 April , 2015 En sådan bör man ju nästan kunna bygga själv istället. Ska rota fram matrial på jobbet å ge det ett försök. Anars blir det från ebay. Återkommer med resultat:) Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 250 Postad 30 April , 2015 Är inte säker, tolkat det att den inte funkar för kortriggad motor, men du har ju lång rigg. Självklart blir det mer brytning på akterspegeln, jag har dock gjort hål i 10mm tjocka aluminium plattjärn ett som är 45cm långt till övre bultarna och ett 35 till dom undre, så det är som stora brickor på insidan av akterspegeln. Har dock sätt montage med vanliga stora brickor. Nja, om man hissar upp motorn borde brytningen på akterspegeln minska. Momentet utgörs ju av avståndet mellan propeller och akterspegel. Störst brytning blir det ju längre ned propellern sitter. Hmm, eller tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 April , 2015 Jag har själv en "hemmabyggd" dock har jag köpt den Kolla i tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/76149-propeller-vilken-passar-mig/inlägg #23, lyftes med muskelbristning eller domkraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 30 April , 2015 Nä tänk dig att motorn är fäst 10meter ovanför båten, vart blir brytningen? Ska kika! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 April , 2015 Är inte säker, tolkat det att den inte funkar för kortriggad motor, men du har ju lång rigg. Självklart blir det mer brytning på akterspegeln, jag har dock gjort hål i 10mm tjocka aluminium plattjärn ett som är 45cm långt till övre bultarna och ett 35 till dom undre, så det är som stora brickor på insidan av akterspegeln. Har dock sätt montage med vanliga stora brickor. Nja, om man hissar upp motorn borde brytningen på akterspegeln minska. Momentet utgörs ju av avståndet mellan propeller och akterspegel. Störst brytning blir det ju längre ned propellern sitter. Hmm, eller tänker jag fel? Är ingen specialist men det känns som setbacken bidrar till brytningen, dvs att motorn kommer längre bak. Men inget problem tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 250 Postad 1 Maj , 2015 Nä tänk dig att motorn är fäst 10meter ovanför båten, vart blir brytningen? Ska kika! Brytningen blir på två ställen. Dels i fästet på motorn, det är oförändrat eftersom det alltid sitter lika långt från propellern. Den andra brytningen blir där hissanordningen är fäst i akterspegeln. Kraften på det borde bara påverkas av avståndet mellan denna punkt och propellern. Så om vi har en 11m lång rigg och den är fäst 10m över båten så blir hävstången till akterspegeln 1m. Om du istället hänger denna mastodontmotor direkt på akterspegeln bli hävarmen 11m vilket skulle utgöra ett duktigt moment. Jag har inte tagit hänsyn till att motorn flyttas bakåt, det ger också ett moment, men det tror jag är försumbart. Svårt att förklara, kanske skulle ritat en bild, men det är jobbigt ... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 7 Maj , 2015 Såhär blev fästet iaf. Ska bara in i pulverlacken idag. Sen sätter jag 2x 10mm bultar genom akterspegeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 7 Maj , 2015 Coolt. Ta en bild som visar höjden när motorn sitter på sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 10 Maj , 2015 Så här blev det. Planar inte ut och kommer bara upp i 7-8 knop.. Motorn sitter rätt väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 14 Maj , 2015 Ja, märligt. Ger din motor all effekt. Eller har den tappat ett par hk. Låter mycket märkligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannel94 0 Postad 14 Maj , 2015 Jadu, börjar misstänka propellern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 14 Maj , 2015 Varvar den ut fullt? Eller verkar det som den slirar? Kanske du kan göra ett filmklipp så man kan se o höra hur den går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser