rejas 272 Postad 29 April , 2015 Hejsan! Vi har tagit bort vår gasolpanna och skall dra ny gasol till spisen. Flaskan står i ankarboxen längst fram och spisen är relativt långt bak. Tidigare med värmaren var det massa kopplingar och ventiler på gasolsystemet i båten (lågtryckssidan). Men nu vill vi ha ett rör från flaskan till spisen. När man läser föreskrifter och guider så vill man ha en avstängningsventil lätt åtkomlig i närheten av spisen, men så klart inte bakom den. Det gör att man måste kapa röret och dra fram det någonstans där man kan komma åt ventilen. För mig vore det skönt att bara ha röret och minimalt med kopplingar och böjar. Vi stänger av gasolen om nätter och när vi inte använder spisen i alla fall. Skulle spisen börja brinna är ju inte ankarboxen allt för långt bort. I och för sig brinner det i så fall vid nedgången men det går att ta sig ut via luckan i förpiken också. Tänker jag helt fel som överväger att strunta i en avstängning på insidan? Motivera gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 29 April , 2015 Ja, tyvärr. I anvisningarna för gasolinstallation står det att det ska sitta en avstängningsventil vid spisen. Händer det något så kan försäkringsbolaget ha synpunkter på det. Tyvärr. Men sätter man en elektrisk fjärravstängning vid flaskan så godkänner försäkringsbolaget detta, enl uppgift. Men fråga först (via mail!). Jag slängde ut min gasolinstallation som bestod av några meter slang mellan flaska i stuven till köket. Tsv kör jag med gasolkök med engångspatroner. Gör jag en riktig gasolinstallation igen så sätter jag en fjärravstängning, även om det kostar en slant. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 30 April , 2015 Jag har för mig att både besiktningsreglerna och försäkringsbolaget kräver ventilen vid spisen... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 272 Postad 30 April , 2015 Tack för era svar. Det blir en ventil vid spisen. Fast jag egentligen tycker det är lite dumt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser