Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
TommyVega

problem me Albin O21

Rekommendera Poster

hej hej.

 

Idag bytte jag grenrör på min gamla albin O21 som sitter i en vega. det gamla grenröret var rostigt o läckte avgaser. men när jag efter mycket om och men lyckades byta det kvarstår problemet! det nya läcker oxo, trots att det är i gott skick. det är lite svårt att se, men jag tror att det är i skarven mellan grenröret och avgasröret som röken kommer ut. har ni oxo haft detta problem eller något liknande? vad ska jag göra? den packning jag använder är utklippt från ett packningsark från biltema. jag har dragit bultarna hårt, men inte superhårt, då det e lite svårt att komma åt, men framförallt för att det e gjorda av mässing o jag är rädd för att skada dom.

 

men inte nog med detta! efter att jag hade bytt grenröret och testkört motorn och upptäckt att det fortfarande läcker stänger jag av motorn. jag funderar lite o drar åt lite bultar extra men gör i stort sätt inget alls. sen öppnar jag bränslekranen för att starta motorn igen. Då rinner det ut bränsle genom luftintaget på förgasaren! o inte droppar, det rinner ordentligt, men slutar direkt när jag stänger kranen. vad kan ha hänt? jag begriper det inte? har ni haft nått liknande problem? hur kan en lösa det? tacksam för alla råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller den flödande bensinen så har nog flottören inne i förgasaren fastnat och står i öppet läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog kosta på maskinen ordentliga grenrörspackningar, anpassade till din maskin om det ska bli tätt.

 

Beträffande bränsleläckaget kolla nålventil, dagens bensin har en förmåga att bilda någon sorts harts som limmar ihop det mesta i bränslesystemet under längre stillestånd.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns en reservdelskatalog att ladda ner här.
På sidan 17 av 59 syns grenröret och det är vid flänsen 18,19 som det verkar läcka? Motorn levererades vad jag vet utan ljuddämpare så kanske har du nån eftermonterad fäst med de två skruvarna17?
[På exempelvis min O11:a var flänsen 19 ersatt av en hemgjord ljuddämpare i rostfritt.
Gäller att ytorna som klämmer ihop packningen18 är plana och att materialet inte sviktar eftersom det bara är två bultar ganska långt isär. Jag hade f.ö. stålbultar17 med muttrar20 istället för mässing. Körde med alkylatbensin bl.a. för att slippa problemet med harts som Pentax beskrev ovan.]


På sidan 21 av 59 syns förgasarens nålventil 116, sådana slits med tiden vilket kan ge osäker funktion. Är ju en säkerhetsgrej med tanke på brandrisk, skulle bytt den om det inte är gjort.
Den nya varianten har dessutom en kula som rullar mot flottören, detta för att flottören svänger upp litet från sidan och alltså inte lyfts helt rakt.
Kolla även så flottörerna löper fritt och inte riskerar att haka i väggarna, finns fyra förgasarvarianter som synes i webbshop-länken och vissa har väldigt trångt om plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad gäller den flödande bensinen så har nog flottören inne i förgasaren fastnat och står i öppet läge.

 

tack lintott! men efter att ha kollat på lite sprängskisser är jag fortfarande förvirrad. hur kommer jag åt flottören i förgasaren? hur pillar jag tillbax den?

 

se sida 14 bild 16

http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_inst_swe.pdf

 

 

tack thomas för ett så utförligt svar. jag sticker ner till båten o kollar efter hur det ser ut.

Redigerad av TommyVega

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är enkelt att komma åt flottörerna och nålventilen.
Stäng tankens bensinkran och töm sen förgasaren via bottenventilen367.
Lossa de fyra skruvarna 126 så får du loss förgasarens underdel61. (Observera det klena röret som sticker ner i underdelen, efter att skruvarna lossats måste underdelen sänkas ner lodrätt ca 3 cm för att inte skada detta.)
I underdelen sitter flottörerna.
I den övre delen1 sitter då nålventilen116 kvar men kan lätt skruvas ur.

Själv hade nog nöjt mig med byte av nålventil plus kontroll av flottörernas rörlighet och risk för att fastna i sidoväggarna. Går det så går det, ibland har man ju faktiskt litet tur.  
Alltså bara rengjort o genomblåst nedre delens detaljer och kanaler och helt enkelt låtit överdelen1 sitta kvar på motorn.

Huvudmunstycket70 har ett trångt hål där det gärna fastnar ickeflytande skräp eftersom den ligger i botten av flottörhuset, tag loss och kolla mot ljuset att hålet är runt utan fastnat skräp. Även munstyckena 73 & 74 kan tas loss för rengöring. Hålet i 74:an är yttepytte-litet men brukar trots det sällan bli igensatt. Åtminstone inte med alkylatbensin. Låt bli emulsionsröret86 för det är ipressat  med precision och är inte gängad!
Liten brasklapp för skillnaderna mellan encylindriga O11 och din O21, och det finns som sagt fyra förgasarvarianter så läs för all del med nån nypa salt.
post-86835-0-31630400-1430132331_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom just ihåg, efter att sjösatt en båt med samma maskin som ts har, att O21an kan ha en flottör av plast som kan svullna av modern bensin och låsa fast flottören i flottörhuset.

 

Jag bytte flottör på nämnda båt för några år sedan.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för råden om flottören men det andra problemet kvarstår. 

 

det läcker alltså mellan grenröret och avgasröret. framförallt avgaser ifrån motorn, men lite ibland lite kylvatten tillomed. Jag följde kloka råd o bytte packning till dubbla grenrörspackningar anpassade för just detta, o så drog jag åt bultarna ordentligt. men det löser inte problemet. ytorna på både avgasröret och grenröret och rena rost och platta. det kanske inte är ett jätteproblem, men avgaserna letar sig in i ruffen, och det känns inte allt bra att köra motorn längre tid om någon tex ligger o sover i ruffen o luckorna inte är ordentligt öppna.

 

någon som har haft liknande problem? finns det nån pasta eller liknade som jag kan "limma" igen det med? eller vad kan hjälpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske klassikern Gun Gum som klarar hög temperatur.

 

Haha, funkade i alla fall hyfsat bra på mina skruttbilar på 70-talet.
(Men på bil rostade det så förbaskat att det snart nog uppstod nya hål ändå.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är flänsen på avgasröret av gjutjärn eller plåt? Plåtflänsar har en benägenhet att slå sig så att de inte tätar på mitten. Då måste man plana ytan för att få god anliggning. Stämmer vinkeln på flänsarna?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...