Gå till innehåll
måndag 27 juli 2026
Gäst

Räcker en Garmin 128?

Rekommendera Poster

Gäst
Postad (redigerade)

Jag har precis köpt en båt och i den så sitter en Garmin 128. Räcker den eller är det bättre med en Garmin GPSMAP 620 med pekskärm och plotter? Jag känner inte till 128:an så väl men den verkar ha många år på nacken. Eller ha rjag fel?

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har för mig att 128an är en gps utan plotterfunktion.

Du får din possition i koordinater, och kan följa en rutt du skapat i sjökort.

Så vist räcker den och ger navigationsövning, av bästa sort.

620n tycker jag inte om som plotter, då den har klena grafikprestanda.

Behåll 128 och öva, köp sedan en 720 (utgången modell) eller 70a eller 721a.

Men 620 var för seg vid scrollning tycker jag.

Jag är själv väldigt nöjd med min 720, men 721an är bättre. Den kostar dock ca 9000kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog köpa en ny modernare plotter om jag hade råd. Vilken typ av båt är det? En plotter med liten skärm kostar mindre men blir jobbig om man åker fort. Men jämfört med Garmin 128 (om det är den jag tror) så är vilken modern billig plotter som helst smidigare.

Är det en snabbgående båt så är mitt lekmannamässiga råd att satsa på en dyrare plotter med större skärm. Åker man sakta fungerar en mindre och ett sjökort på sidan om lika bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 128 i min segelbåt. Den är super! Det är endast en GPS som ger din position i koordinater, så du behöver givetvis ett (papers)sjökort också.

Jag använder denna när vi korsar större hav och inte behöver använda plottern (som bara visar blått hav). Vi får då mindre strömförbrukning jämfört med att använda plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har också en 128. Den ger läge, fart, distans. Och om du knappat in en waypoint så får du en enkel grafik, motorväg kallar jag den, som visar hur du ligger på sidan av kurslinje till målet, tid när du är där mm. Och du kan få kursavvikelselarm och ankarlarm. Helt ok och säkert perfekt över oceaner - har inte prövat själv än...

Men du ser inte sjökortet. Och det vill man i skärgården, förenklar betydligt. Dvs en plotter.

Det är helt underbart på natten eller i dimma... Man slipper fundera och kan hålla utkik istället.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en samrtphone kan man stoppa in tex Navionics elle iSailor. Kostar en spottstyver och ger all information man behöver. Ersätter inte en plotter men det är en helt annan prisklass. Fungerar också som reserv till plottern.

GPS128 är en ganska gammal produkt, GPSen i vilken modern smartphone som helst spöar skiten ur 128:an.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en samrtphone kan man stoppa in tex Navionics elle iSailor. Kostar en spottstyver och ger all information man behöver. Ersätter inte en plotter men det är en helt annan prisklass. Fungerar också som reserv till plottern.

GPS128 är en ganska gammal produkt, GPSen i vilken modern smartphone som helst spöar skiten ur 128:an.

Ja, det är ett alternativ. Nu finns ju många modeller som är vattentäta också. Förutom nämnda programvaror finns också Seapilot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag skulle nog köpa en ny modernare plotter om jag hade råd. Vilken typ av båt är det? En plotter med liten skärm kostar mindre men blir jobbig om man åker fort. Men jämfört med Garmin 128 (om det är den jag tror) så är vilken modern billig plotter som helst smidigare.

Är det en snabbgående båt så är mitt lekmannamässiga råd att satsa på en dyrare plotter med större skärm. Åker man sakta fungerar en mindre och ett sjökort på sidan om lika bra.

Det är en 32 fotare så det är inga farter jag kommer upp i. Men jag känner att jag vill ha en större skärm och möjlighet att se sjökortet och att kunna peka och plottra. Jag var i butiken och kände på 721:an och den var groteskt härlig. Vilka möjligheter. Ja, den var stor mot 128:an men vilken härlig skärm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en 32 fotare så det är inga farter jag kommer upp i. Men jag känner att jag vill ha en större skärm och möjlighet att se sjökortet och att kunna peka och plottra. Jag var i butiken och kände på 721:an och den var groteskt härlig. Vilka möjligheter. Ja, den var stor mot 128:an men vilken härlig skärm. 

Jo, ju större skärm desto bättre. Ända nackdelen (jag kan komma på) är strömförbrukningen. Jag vill ha stor skärm. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Strömförbrukningen fixar solcellerna.   :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strömförbrukningen fixar solcellerna.   :)

På natten fungerar de med månsken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet vad det är för område som sjökorten är på vid köp? Eller levereras den utan kartor så man måste köpa till? 

http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/elektroniska-kartor/bluechart-g2vision/bluechart-g2vision-msd-sd-veu021r

Tittar du på "hårda" plottrar som Garmin, Lowrance etc. så säljs de utan sjökort. Du köper till ett sjökort som täcker det område du tänkt röra dig inom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hur gör man med digitala sjökort när man seglar jorden runt? Det blir svindyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör man med digitala sjökort när man seglar jorden runt? Det blir svindyrt.

Jo, visst blir det dyrt. Vissa delar av världen har gratis sjökort, till exempel USA. Men om man kan få dessa i sin plotter vet jag inte. Däremot i en dator med OpenCPN eller annan programvara går det bra. Se http://opencpn.org/ocpn/chart_sources.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...