Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
mikaojje

"Nyckelöverdrag"

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Mina båda nycklar ser ut som den undre nyckeln på bilden, alltså utan plastöverdrag.

Skulle gärna vilja få tag på/tillverka ett sånt överdrag! Tycker mig ha googlat till förbannelse...

Någon som vet något eller har någon idé?

 

Nyckeln ser nästan ut exakt som på bilden!

 

Häls Mikaojje!

 

 

 

post-101199-0-14244700-1428650548_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är så - vad jag är för nåt - så jag klarar inte av att ha en massa nycklar på olika knippor. Just den nyckeln som jag behöver glömmer jag naturligtvis att ta med mig om jag har olika knippor eller lösa nycklar. Många nycklar blir det.
 
Köpte hos den lokala låssmeden platsöverdrag i olika färger - för synskadade har dessutom de olikfärgade plastöverdragen lite olika mönster ingjutna i plasten, så man kan känna vilken nyckel det är om man lär sig mönstren.

 

Finns säkert att köpa på vilket ställe som helst som har med nycklar att göra.

 

Lägg i varmt vatten, trä på nyckeln och kräng över.

 

Nu hittade jag inte den enkla varianten som jag har, men väl en för gitarrfantaster. Nu var det bara "plankor" så det var inget för mig. Jag gillar mer akustiska orkestergitarrer. ;)

 

post-53310-0-85361100-1428655875.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar, har mailat och frågat...

 

Återkom gärna med resultatet, jag skulle behöva samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är så - vad jag är för nåt - så jag klarar inte av att ha en massa nycklar på olika knippor. Just den nyckeln som jag behöver glömmer jag naturligtvis att ta med mig om jag har olika knippor eller lösa nycklar. Många nycklar blir det.

 

Köpte hos den lokala låssmeden platsöverdrag i olika färger - för synskadade har dessutom de olikfärgade plastöverdragen lite olika mönster ingjutna i plasten, så man kan känna vilken nyckel det är om man lär sig mönstren.

 

Finns säkert att köpa på vilket ställe som helst som har med nycklar att göra.

 

Lägg i varmt vatten, trä på nyckeln och kräng över.

 

Nu hittade jag inte den enkla varianten som jag har, men väl en för gitarrfantaster. Nu var det bara "plankor" så det var inget för mig. Jag gillar mer akustiska orkestergitarrer. ;)

 

attachicon.gifkeytars.jpg

 

 

Hmmm Toaen 

 

Inte för många nycklar i tändningslåset på båten.

 

 

Med omtanke/ Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Hmmm Toaen 

 

Inte för många nycklar i tändningslåset på båten.

 

 

Med omtanke/ Kalle

 

 

Tack för omtanken.  :wub:

 

Båten är faktiskt ett undantag, där hade min digra nyckelknippa lega på den lilla bänk som instrumentpanelen sitter horisontalt på. Men i båten har jag bara en lös nyckel till starten. Konstigt nog har jag aldrig glömt den när jag skall ut med båten.  :)

 

post-53310-0-91038900-1428657465_thumb.jpg

 

Det är nog betydligt värre med bilen. Där hänger hela härligheten i startnyckeln  :wacko:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är så - vad jag är för nåt - så jag klarar inte av att ha en massa nycklar på olika knippor. Just den nyckeln som jag behöver glömmer jag naturligtvis att ta med mig om jag har olika knippor eller lösa nycklar. Många nycklar blir det.

 

Köpte hos den lokala låssmeden platsöverdrag i olika färger - för synskadade har dessutom de olikfärgade plastöverdragen lite olika mönster ingjutna i plasten, så man kan känna vilken nyckel det är om man lär sig mönstren.

 

Finns säkert att köpa på vilket ställe som helst som har med nycklar att göra.

 

Lägg i varmt vatten, trä på nyckeln och kräng över.

 

Nu hittade jag inte den enkla varianten som jag har, men väl en för gitarrfantaster. Nu var det bara "plankor" så det var inget för mig. Jag gillar mer akustiska orkestergitarrer. ;)

 

attachicon.gifkeytars.jpg

 

Tack för idén!

 

Har kollat på den lösningen och har faktsikt redan ett liknande överdrag. Men jag är ute efter en riktig plast/gummihylsa så att det ser ut som en startnyckel och inte nyckeln till stuvfacken. 

Mer eller mindre av den estetiska anledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för idén!

 

Har kollat på den lösningen och har faktsikt redan ett liknande överdrag. Men jag är ute efter en riktig plast/gummihylsa så att det ser ut som en startnyckel och inte nyckeln till stuvfacken. 

Mer eller mindre av den estetiska anledningen.

 

 

 

Ibland får man så många konstiga tankar.

 

Den tanken som slog mig var kolfiber och epoxy.

 

Du får laminerar runt nyckelns "huvud" så du får till nåt snyggt   :ph34r: - om du inte hittar nåt färdigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha skriver följande på deras hemsida, jag har dock Volvo penta inombordare.

Yamahas nycklelhuvud kanske är av samma mått och form? Men kanske finns en enklare lösning där det inte står yamaha på överdraget.

What is the part number for the rubber key cap for my Yamaha ignition key?

First, you will need to verify your key number. The key number is a three (3)-digit number imprinted on your Yamaha key. Reference that key number to the information below:

• Keys that are between 300-399 and 700-799 will have a rubber key cap part number of 703-82577-00-00.

• Keys that are between 400-499 will have a rubber key cap part number of 676-82577-00-00. Please contact your local Yamaha dealership to place an order.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för snabbt svar, har mailat och frågat...

 

Återkom gärna med resultatet, jag skulle behöva samma sak.

 

Ingen lycka där :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

> Toaen, 

 

Kanske inte så kraftig sjögång där bilen går.

 

Men vägbular kan ju ställa till det.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

> Toaen, 

 

Kanske inte så kraftig sjögång där bilen går.

 

Men vägbular kan ju ställa till det.

 

 

Kalle

 

 

Visserligen lite OT, men det är väl sällan nån större sjögång där jag seglar. Vågor över en meter är för min del oerhört ovanliga. Vänern och Vätterseglare har det naturligtvis det en del besvärligare - ehuru deras enmetersvågor äro betydligt krabbare.  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...