Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
Crabmeat

Länspumpar går sönder

Rekommendera Poster

En update.

Det blev en Jabsco 50880  diafragma + en annan, en Rule. Både slips och fluga alltså.

Har kört med pumparna och det har fungerat bra tills igår. Jag hade en hel del maneter i kölen(ja var skall man annars ha dem?) och den stackars diafragmapumpen tröttnade. Vad som sker är att den suger luft någonstans i pumpen, och därmed länsar den inte alls. Min slutsats är att membranet läcker.

Är det dags för en ny eller går det att byta ut membranet enkelt som den infantila mekaniker jag är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skrekv att diafragmapumpen: "är nog den mest driftsäkra pumptypen." borde jag kanske lagt till "för de flesta" ;)

Kolla sugslang mm, det är bra drag i suget eller hur man ska uttrycka det. Membranet tror jag är väldigt enkelt att byta på den pumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Membranpumparnas svaghet är väl att de är beroende av att två backventiler måste fungera. När det kommer skräp i en ventil så pumpar dem inte. Vattenringspumpar och Impellerpumpar behöver inga ventiler.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Backventilerna brukar inte vara så känsliga oftast åker skiten igenom. Snören är däremot ett helvete. Stora länspumpar är ofta kolpumpar som alltid fungerar men dimensionerna är också större.

Den vanliga centrifugal-länspumpen är egentligen en bra konstruktion, så länge det inte kommer hundhår, papperstussar och delar av buntband. Något som diafragmapumen brukar klara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Membranpumparnas svaghet är väl att de är beroende av att två backventiler måste fungera. När det kommer skräp i en ventil så pumpar dem inte. Vattenringspumpar och Impellerpumpar behöver inga ventiler.

Vilket skulle bevisas. Ett krabbben mindre i ventilen och pumpen går som tidigare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...